در صورت عدم‌فروش املاک مازاد مالیات ٢٨ درصدی در انتظار بانکداران است

[در صوت عدم‌فروش املاک مازاد مالیات ٢٨ درصدی در انتظار بانکداران است]

جریمه و مالیات ٢٨ درصدی در انتظار بانک‌هایی است که املاک مازاد خود را تا سال دیگر به فروش نرسانند. بانک مرکزی تنها سه سال به شبکه بانکی کشور فرصت داده است تا کلیه املاک مازاد خود را بفروشد اما سایه رکود حاکم بر اقتصاد کشور دست‌وپای بانک‌ها را آن‌چنان بسته است که نه راه پس دارند و  نه راه پیش. از یک سو املاک بانک‌ها در شرایط رکودی به فروش نمی‌رسد و از یک طرف دیگر بانک‌ها هم تمایل ندارند که این املاک تصرف‌شده را زیر قیمت به فروش برسانند؛ شاید تمایل دارند که زیر فشار مالیاتی بمانند اما زیانی را برای بانک تحت‌مدیریت خود به ثبت نرسانند. در صورتی که بانک‌ها موفق به فروش املاک مازاد خود تا پایان سال ٩۵ نشوند، با بحران منابع بیشتری مواجه خواهند شد، مالیات ٢٨ درصدی در کنار اضافه برداشت ٨۴ هزار میلیارد تومانی و معوقات ٩٢ هزار میلیارد تومانی و طلب ١٠٢ هزار میلیارد تومانی از دولت می‌تواند بانک‌ها را یک قدم به ورشکستگی نزدیک‌تر کند.

مستخدمین‌حسینی: بانک‌ها با فروش املاک مازاد زیان ثبت می‌کنند
حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس بازار پول و سرمایه در گفت‌وگویی در مورد اصرار بانک‌ها به نگهداری و عدم فروش اموال مازاد گفت: شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که رکودی جامع اقتصاد کشور را در بخش‌های مختلف دربر گرفته است؛ به‌ویژه بخش مسکن که رکودی را تجربه می‌کند که حداقل در چهار دهه اخیر سابقه نداشته است از طرفی با یک بررسی اولیه می‌توان به این نتیجه رسید که هم‌اکنون ساختمان‌های متعددی در کشور ساخته شده که به فروش نمی‌رود و ماه به ماه نیز از میزان تقاضا برای خرید مسکن کاسته می‌شود.
وی ضمن اشاره به اینکه بانک‌ها در قبال تسهیلات اعطایی، اموالی را به وثیقه گرفتند که املاک و مستغلات یکی از مهم‌ترین آنهاست که بعد از عدم پرداخت و لاصول‌شدن تسهیلات، این املاک را به‌عنوان طلب خود برداشتند؛ اظهار داشت: بانک‌ها ذاتا علاقه‌مند نیستند این املاک را نگهداری کنند اما موضوع اصلی اینجاست که با فروش این املاک در شرایط رکودی، شاید بانک‌ها به اصل مبلغ تسهیلاتی که پرداخت کردند هم نرسند، ضمن اینکه اصلا این املاک به‌خاطر شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد فروش هم نمی‌رود.به‌گفته مستخدمین‌حسینی، نگهداری این نوع املاک برای بانک‌ها منافعی را به دنبال ندارد اما بانک‌ها با فروش این املاک در شرایط رکودی، زیانی را برای خود ثبت می‌کنند و این فروش در توزیع سود و کاهش EPS آنها تأثیر خواهد گذاشت، به همین دلیل است که بانک‌ها این املاک را نگهداری می‌کنند تا شرایط بهتری برای فروش حاصل شود.
وی در واکنش به اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک‌ها برای فروش املاک مازاد و تعیین مالیات برای آن دسته از بانک‌هایی که به نگهداری املاک مازاد اقدام می‌کنند نیز تصریح کرد: این تنبیه بانک‌ها و سیاست فشار مالیاتی به فعالیت‌های اقتصادی آن هم در شرایط رکودی منصفانه نیست. منطق اقتصادی حکم می‌کند که در شرایط رکودی حتی مالیات را کاهش دهند تا فعالیت‌های اقتصادی متوقف نشود اما متأسفانه ما عکس این منطق اقتصادی عمل می‌کنیم.این کارشناس بانکی همچنین در مورد میزان املاک مازاد بانک‌ها گفت: مانده تسهیلات بانک‌ها ۴۵٠ هزار میلیارد تومان و مطالبات معوق شبکه بانکی ٩٢ هزار میلیارد تومان است که از این میزان معوقات  بیش از ١۵٠ هزار میلیارد تومان استمهال شده که در این صورت می‌توان گفت حدودا ٢٠٠ هزار میلیارد تومان آن وثایق ملکی را شامل می‌شود. اما میزان املاک مازاد بانک‌ها در دست خودشان است و حتی خود بانک مرکزی هم آماری در این رابطه ندارد. می‌توان با یک تحلیل و بررسی آماری به این قضیه رسید که با فروش املاک مازاد بانک‌ها چه میزان نقدینگی حاصل می‌شود و البته اگر اینها به فروش نرسد، صحبت از چه رقم مالیاتی برای مجموع این املاک مازاد در میان خواهد بود.

یامنی: فروش املاک مازاد بانک‌ها به کندی صورت می‌گیرد
حسن یامنی، مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها در گفت‌وگویی با «شرق» در مورد مالیات ٢٨ درصدی برای بانک‌هایی که نسبت به فروش اموال مازاد خود اقدام نمی‌کنند، گفت: بانک‌ها مؤظفند تا سه سال دیگر اموال مازاد خود را به فروش برسانند؛ بنابراین در صورت عدم فروش املاک مازادشان، در سال اول ٢٨ درصد مشمول مالیات خواهند شد که هر سال سه درصد به این مالیات اضافه می‌شود؛ در سال اول یک‌سوم، در سال دوم دوسوم و در سال آخر سه‌سوم از املاک آنها باید به فروش رسیده باشد، اما موضوع این است که بانک‌ها بعد از ابلاغیه بانک مرکزی تلاش زیادی برای فروش اموال مازاد خود می‌کنند اما متأسفانه بازار اوضاع خوبی ندارد و روند فروش املاک مازاد به دلیل شرایط رکودی به کندی صورت می‌گیرد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا