لایحه بودجه ۹۵ با قانون بودجه ۹۴ چه تفاوت‌هایی دارند؟

روز گذشته کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. تطابق لایحه بودجه سال ۹۵ با لایحه بودجه سال ۹۴ نشان می‌دهد که در برخی ارقام کلان، لایحه بودجه ۹۵ مشابهت‌هایی با بودجه سال ۹۴ دارد و در عین حال برخی جابه‌جایی‌های بودجه‌ای نیز در آن مشاهده می‌شود.

سقف بودجه ۲۶۷ هزار میلیارد تومانی مشابه رقمی است که دولت برای سال ۹۴ هم به مجلس برده بود، ولی مجلس درنهایت رقم ۲۳۶ هزار میلیارد تومانی را برای سال ۹۴ تصویب کرد.

در گزارش لایحه برنامه و بودجه سال ۹۵ اعتبارات عمرانی ۵۹ هزار میلیارد پیش‌بینی شده که این مقدار، میزان ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین با توجه به لغو تحریم‌های نفتی در اجرای برجام پیش‌بینی شده میزان صادرات نفت دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در هر روز باشد. این رقم در زمان تحریم‌ها یک میلیون بشکه در هر روز بود. همچنین در این لایحه (بودجه ۱۳۹۵) نرخ محاسبه ارز در لایحه ۲ هزار و ۹۹۷ تومان پیش‌بینی شده است.

در عین حال به نظر می‌رسد تأمین ۳۸ درصدی بودجه عمومی کشور از طریق مالیات‌ها مهم‌ترین نکته بودجه سال ۹۵ به حساب می‌آید. درآمد مالیات پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۵، ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به نسبت مصوب سال ۱۳۹۴ میزان ۴/۱۴ درصد افزایش داشته است. از مجموع درآمدهای دولت در سال ۹۵ حدود ۶۸ درصد درآمدهای مالیاتی و ۳۲ درصد سایر درآمدها را تشکیل می‌دهد که نسبت به ارقام مشابه سال ۹۴ به ترتیب رشدی معادل ۱۴ و ۱۸ درصد دارد و سهم نفت هم در بودجه سال آتی به کمتر از ۲۵ درصد تقلیل پیدا می‌کند.

از کل ۲۶۷ هزار میلیارد تومان مصارف عمومی دولت، ۱۹۷ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های عمومی، ۵۹ هزار میلیارد تومان به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) و ۱۱ هزار میلیارد تومان به تملک دارایی‌های مالی اختصاص یافته است. همچنین میزان محاسبه دلار، برای هر بشکه نفت ۴۰ دلار محاسبه شده است. همچنین بر اساس لایحه بودجه سال ۹۵، حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا