دومین سقوط آزاد بورس در سال ٩۴

[ دومین سقوط آزاد بورس در سال ٩۴ ]

بورس تهران دیروز ١٠۴٣ واحد عقب‌نشینی کرد تا در آخرین روز معاملاتی هفته به کانال ۶٣ هزار واحدی سقوط کند. دومین سقوط آزاد بورس در سال ٩۴ در حالی تعطیلات آخر هفته را برای اهالی تالار حافظ تلخ کرد که همین چند روز پیش وزیر اقتصاد با وعده تازه‌ای سهامداران را امیدوار به بازگشت رونق به بازار کرده بود.

با این حال ریزش بیش از ١٠٠٠ واحدی دیروز شاخص به نظر برخی فعالان بازار امیدوار‌کننده بود و بسیاری از فعالان انتظار داشتند با بازگشایی این نمادها شاخص چند‌هزار واحد افت کند.

فعالان بازار سرمایه معتقدند که علت اصلی افت بازار سهام افزایش عرضه و فروش سهام در نمادهای معاملاتی شرکت‌های بزرگ حاضر در معاملات بورس بود که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با پایان دوره تسویه اعتباری شرکت‌های کارگزاری و کنار رفتن فضای عرضه در این نمادها، روندی متعادل را از اواسط هفته آینده در این بازار شاهد باشیم. برخی فعالان بازار سرمایه با شجاعانه خواندن اقدام سازمان بورس در بازگشایی همزمان این نمادها در پایان هفته معاملاتی، این اتفاق را در تخلیه استرس‌های چند‌ماهه بازار و پیگیری روند منطقی معاملات از روزهای آینده حیاتی قلمداد کردند.

در واقع در شرایطی که به نظر می‌رسد پالس‌های مثبتی در عرصه سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر رفت‌و آمد هیات‌های اقتصادی و تجاری کشورهای اروپایی به کشور به گوش می‌رسد و با افزایش روز‌به‌روز تعداد سناتورهای حامی برجام به نظر می‌رسد موضوع پرونده‌ هسته‌ای ایران در حال بسته شدن است، بازگشایی نمادهای امروز در بورس تهران کمک می‌کند تا معامله‌گران به گونه‌ای منطقی و به دور از نگرانی‌ها پیرامون اثرات این رخداد، به فعالیت در بازار ادامه دهند این در حالی است که بر اساس تحلیل‌های موجود، انتظار می‌رود طی روزهای آینده با تقویت خبرهای حوزه سیاسی، به‌ ویژه انتشار خبرهای امیدوارکننده از توافق «برجام» هسته‌ای از سوی طرف‌های خارجی روند معاملات بورس با افزایش انگیزه خرید از سوی معامله‌گران در روندی متعادل، اما امیدوارکننده قرار گیرد.

این در حالی بود که اقدام متولی بازار سهام برای بازگشایی یکجای نمادهای معاملاتی متوقف، اگرچه به تقلای برخی معامله‌گران برای نقد کردن دارایی‌های متوقف‌شده خود در آخرین روزهای شهریورماه انجامید، اما به شکل‌گیری صف‌های فروش چندانی در بازار منتهی نشد؛ هرچند که در نماد معاملاتی پالایش بندرعباس شکل‌گیری صف فروش هشت میلیون سهمی، به روز معاملاتی بعد موکول شد.

ولی به هر حال دیروز با بازگشایی تمام نمادها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شک‌ها و ترس اهالی تالار پایان یافت چرا که اهالی تالار از معاملات هفته آینده دیگر نگاه تردید‌آمیز به نمادهای متوقف و تاثیرات آنها بر شاخص بورس نخواهند داشت و بازار سرمایه با خیال آسوده‌تری می‌تواند راه خود را با حضور تمامی بزرگان انتخاب کند. از سوی دیگر با بازگشت تمامی نمادها سهامداران نیز با توجه به افزایش نقد‌شوندگی سهام موجود در پرتفوی می‌توانند با خیال آسوده‌تری نسبت به تصمیم‌گیری برای خروج از یک گروه یا شرکت و ورود به دیگر سهام شرکت‌ها اقدام کنند.

یـــکــــی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه علت ریزش شدید دیروز بازار سهام را نیاز بازار به شوک درمانی در مقاطع زمانی مختلف عنوان کرد و گفت: پیش از نوروز ٩۴ هم بازار به دلیل باز شدن سهام پالایشگاهی‌ها با ریزش مواجه شد اما به مرور در مسیر رشد قرار گرفت و دیروز هم با توجه به بازشدن دسته‌جمعی تعداد زیادی از سهامی که متاثر از افت قیمت‌های جهانی، افت قیمت داشتند، شاخص بیش از هزار واحد ریزش داشت. سید‌رضا‌علوی با اشاره به اینکه ریزش ۵ درصدی دیروز بازار بر‌خلاف باور عمومی سهامداران، به بازار آسیب نمی‌زند، پیش‌بینی کرد که بازار از شنبه در مسیر رشد حرکت خواهد کرد.

دیروز در حالی که روند معاملات مانند روزهای اخیر دنبال می‌شد با بازگشایی برخی نمادهای سنگین‌وزن و به اصطلاح برخی از بزرگان بازار در قیمت‌های منفی شاخص بیش از ۵ درصد عقب‌نشینی کرد و روی ۶٣ هزار و ۴۶٧ واحد ایستاد. در بازار دیروز پالایش نفت بندرعباس با ٢٨٢ واحد، فولاد مبارکه با ٢۴١ واحد، فولاد خوزستان با ١٣٨ واحد و بانک‌های پاسارگاد و پارسیان با ١٣٧ واحد و ١٢٨ واحدکاهش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در عین حال نمادهای بانک صادرات با شش واحد، ارتباطات سیار ایران با ۵ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۴ واحد تاثیر مثبت، بیشترین تلاش را برای مثبت کردن روند بازار از خود نشان دادند. در معاملات دیروز نماد‌های مخـابرات ایران، پـــالایـش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سخت آژند، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان و بیمه آرمان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های قاسم ایران، بیمه سینا، حق تقدم خرید سهام شرکت صنایع ریخته‌گری ایران و حق تقدم خرید سهام شرکت فولاد افزاسپاهان متوقف شد.

دیروز همچنان معاملات کد به کد در برخی نمادهای معاملاتی ادامه یافت، از جمله در پتروشیمی مبین بیش از ١٢٩ میلیون سهم این شرکت به ارزش ٣٩ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به شرکت‌های تابعه این هلدینگ کد به کد شد.

در بانک تجارت نیز ۵٠ میلیون سهم به ارزش چهار میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان از سوی حقوقی آن کد به کد شد. در عین حال در نماد معاملاتی گروه فن‌آوا نزدیک به ٢٢ میلیون سهم به ارزش هفت میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان، سرمایه‌گذاری غدیر با ١۶ میلیون سهم به ارزش سه میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان و یک میلیون سهم بانک اعتباری توسعه به ارزش ٧٢ میلیون تومان از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد.

در بازار دیروز گروه منسوجات با بیش از ٣ درصد رشد و گروه قند و شکر با رشد حدود ٢ درصدی، بیشترین بازده گروهی را داشتند. این در حالی است که گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیش از ٧ درصد کاهش بازدهی داشتند. این در حالی بود که حقیقی‌ها فقط یک چهارم از سهم خرید و فروش را به خود اختصاص داده بودند، به‌طوری که در طرف عرضه، ‌فقط ٢۴ درصد از عرضه دیروز در دست حقیقی‌ها بود، ‌اما در طرف تقاضا با یک درصد افزایش، سهم ٢۵ درصدی داشتند و ٧۵ درصد از تقاضای باقیمانده را حقوقی‌های بازار انجام دادند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا