افق ها و چالش‎های صنعت نرم‎افزار از نگاه تدبیر

[ افق ها و چالش‎های صنعت نرم‎افزار از نگاه تدبیر ]

شرکت پردازش موازی سامان(تدبیر) در سال ۱۳۷۷ به همت تیمی از کارشناسان ارشد نرم‎افزار و کامپیوتر تاسیس شد. موسسان شرکت، تجربیات چندین ساله خود در زمینه توسعه برنامه‎های کاربردی بزرگ از قبیل سیستم‌های GIS و OCR را با دانش و تجربه تحلیل‌گران خبره حسابداری درآمیختند و محصولات تدبیر را پدید آوردند. افتخار کارشناسان شرکت تدبیر این است که از همان ابتدا با احترام به نظریات کاربران و خریداران نرم‎افزار و با بهره‎گیری از پیشنهادات و انتقادات سازنده متخصصان همواره در جهت توسعه و تکمیل نرم‎افزار تدبیر کوشا بوده‎اند و تعالی شرکت را در گرو همین پویایی دانسته و می‎دانند. شرکتی که ۱۷ سال پیش با یک تیم سه نفره کار خود را آغاز کرد، اینک بیش از ۱۱۰ نفر پرسنل تمام وقت دارد و صدها نفر دیگر نیز در سراسر ایران به اشکال مختلف با آن همکاری دارند. نرم‎افزار تدبیر در بیش از ۴ هزار موسسه خصوصی و دولتی در ایران و نیز برخی از کشورهای خاورمیانه همچون امارات متحده عربی (دوبی)، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان نصب و راه‎اندازی شده و استقبال از آن همواره رو به افزایش بوده است. برای آشنایی بیشتر با محصولات شرکت با بهزاد مقصودی مدیرعامل تدبیر به گفت‎و‏گو نشسته‏ایم که ماحصل آن را در ادامه می‎خوانید.
توضیح مختصری درباره محصولات نرم‎افزاری تدبیر و همچنین محصولات جدیدی که به بازار ارایه کرده اید، بدهید.

شرکت تدبیر کار خود را با نرم‎افزار حسابداری مالی آغاز کرد و اکنون ۲۰ محصول در سبد محصولات خود دارد. در یکی دو سال گذشته چندین محصول جدید به بازار عرضه کردیم که یکی از آنها هوش تجاری و داشبورد مدیریتی است.این نرم‎افزار ویژگی‎های خاصی دارد و به مدیران ارشد یا میانی سازمان‌ها این امکان را می‎دهد تا عملکرد سازمان، دپارتمان یا فرایندهای خود را با تعریف چند شاخص ساده اما کلیدی اندازه‎گیری و کنترل کنند. ویژگی منحصر به فرد این نرم افزار، یکپارچگی کامل آن با نرم افزار مالی و اداری تدبیر است.ت

امتیاز این محصول نسبت به محصولات مشابه آن چیست؟

یکی از شاخص‎های مهم محصول این است که  به مدیرانی که سال‎ها با تدبیر کارکرده‎اند این امکان را می‎دهد تا شاخص‎ها را به زبانی که با آن آشنا هستند، تعریف کنند. اغلب محصولات هوش تجاری موجود در بازار، محیطی جدای از نرم افزار اصلی دارند و راه اندازی اولیه و معرفی شاخص ها و آیتم های اطلاعاتی مورد نیاز باید توسط اشخاصی که دانش فنی خاص دارند انجام شود. حال آنکه با نرم‎افزار هوش تجاری و داشبورد مدیریتی تدبیر، این تعاریف در همان محیط آشنای نرم افزار تدبیر و توسط مدیرانی که چندین سال کاربر این نرم افزار بوده اند، صورت می پذیرد.

آیا شرکت تدبیر روی اپلیکیشن‎های موبایل نیز کار می‎کند؟
بله. کار روی نسخه تحت وب نرم افزارهای مالی و اداری تدبیر به مراحل پایانی خود نزدیک شده و تا پایان امسال، چند ماژول نرم افزاری تحت وب را به بازار عرضه خواهیم کرد. با توجه به استفاده از معماری سرویس گرا در طراحی این نرم افزارها، امکان اتصال

کلاینت های موبایل و تبلت نیز به سرویس های پیاده سازی شده به سادگی مهیا خواهد شد. در این رابطه ماژول های مربوط به ثبت سفارش و پیش فاکتور فروش را با توجه به نیاز بازار، با اولویت بالاتری آماده و ارایه خواهیم کرد.

غیر از نرم‎افزار داشبورد مدیریتی محصول جدید دیگری هم دارید؟
در حوزه سیستم‎های صنعتی، چند محصول جدید به بازار ارایه کرده‌ایم که عبارتند از مهندسی محصول، کنترل تولید، برنامه ریزی تولید و برنامه ریزی احتیاجات مواد. مخاطبان اصلی این نرم‎افزارها کارخانجات  و موسسات تولیدی هستند.

نرم‎افزار طرح‎های توسعه فروش تدبیر نیز محصولی است که از اواخر سال گذشته به بازار عرضه شده و امکان معرفی و مدیریت طرح های تخفیف و اشانتیون، جشنواره ها و بن های تخفیف را، به صورت کاملا یکپارچه با سیستم فروش تدبیر، در اختیار مدیران فروش و بازرگانی شرکت‌ها قرار می‌دهد.

چرا با وجودی که تولید سیستم‎های صنعتی در داخل کشور صورت می‎گیرد، اما برخی صنایع تولیدی بزرگ از نرم‏افزارهای خارجی استفاده می‎کنند؟ آیا الزامی وجود ندارد که کارخانجات و صنایع تولیدی از نرم‎افزارهای داخلی استفاده کنند؟
برخی از صنایع بزرگ، به علت عدم وجود راه حل های آماده در بازار داخل ایران، سراغ راه حل های خارجی می‌روند، لیکن این

راه حل ها معمولا هزینه‌های سنگینی دارند و بهره‎برداری از آنها چندان آسان نیست. ضمن اینکه من با ملزم کردن صنایع به استفاده صرف از نرم افزارهای داخلی موافق نیستم و ترجیح می‎دهم که صنعت نرم افزار کشور، در یک عرصه رقابتی رشد و توسعه یابد و خود را به استانداردهای بین المللی نزدیک‎تر کند.

آیا نرم‎افزارهایی که برای صنایع تولیدی بزرگ در کشور تولید می‎شود، پاسخگوی نیازشان است؟
جواب این سوال هم بله هست و هم نه. واقعیت امر این است که از نظر تکنولوژی، عمق و وسعت امکانات نرم افزار، محصولات داخلی، فاصله زیادی با نرم‎افزارهای مطرح بین‌المللی دارند. ولی از طرف دیگر، مزیت راه‌حل های داخلی این است که مطابق نیازهای روز و واقعی صنایع داخلی طراحی و پیاده سازی شده اند و بهره‎برداری از آنها برای استفاده کننده ایرانی بسیار آسان‌تر و مقرون به صرفه‎تر است.
چه تدابیری برای دوران پس از تحریم اتخاذ کرده‎اید؟ زیرا اکثر کارشناسان فناوری اطلاعات بر این باورند که شرکت‎های نرم‎افزاری در این دوران بیشترین آسیب را می‏خورند.

نقطه قوت تولیدکنندگان داخلی خدمات پس از فروش و پشتیبانی محصولاتشان است به همین دلیل شرکت‏های خارجی هم نهایتا باید از طریق شرکت‏هایی که اینجا فعال هستند به بازار ایران نفوذ کنند. چرا که تماس با مشتری و فرهنگ ارایه خدمات در ایران با سایر کشورها متفاوت است. قطعا شرکت‎هایی که خدمات خوبی به مشتریان خود ارایه کنند، از مزیت رقابتی بالایی در مقابل شرکت‎های خارجی برخوردار خواهند بود. البته شرکت های نرم افزاری باید به طور مستمر به فکر بهبود روشهای تولید و توسعه نرم افزار و استانداردهای محصولات نرم افزاری خود باشند.

با توجه به اینکه تدبیر یکی از شرکت‏های قدیمی حوزه فناوری اطلاعات است و شما بیش از ۱۶ سال سابقه فعالیت در این بازار را دارید، بفرمایید، در این سال‎ها معمولا با چه مسایل و مشکلاتی مواجه بوده و هستید؟
در اوایل کار، چالش اصلی ما این بود که برخی مدیران و
تصمیم گیرندگان سازمان ها، علاقه زیادی برای هزینه کردن جهت تهیه نرم افزارهای سازمانی نداشتند. این مشکل تا حد زیادی رفع شده، لیکن به علت اجرایی نشدن قانون کپی رایت و استفاده رایگان از نرم‏افزارهای خارجی هنوز هم محصولات نرم افزاری از دید مشتریان از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند.
مشکل دیگر بحث فرار مغزهاست. معمولا منابع انسانی شرکت‎های نرم‎افزاری که سرمایه اصلی آنها هستند به دلایل مختلفی از ایران مهاجرت می کنند و بازنمی‏گردند. ضمن اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه ها در رشته های مهندسی نرم افزار نیز، متاسفانه از دانش و تجربه کافی برخوردار نیستند و شرکت های نرم افزاری ناچارند هزینه های زیادی را برای آموزش و آماده سازی این نیروها انجام بدهند.

عدم حمایت‎های کافی از جانب دولت نیز همواره جزو مشکلات این شرکت‎ها بوده است. خوشبختانه معافیت مالیاتی شرکت‎های نرم‎افزاری از امسال اجرایی شده است، لیکن این معافیت فقط شامل مالیات عملکرد شرکت‎هاست. پیشنهاد من این است که فعالان صنف نرم‎افزار، امکان معافیت محصولات نرم‌افزاری از مالیات ارزش افزوده را نیز پیگیری کنند. با این کار، مشتریان نرم‎افزار نیز انگیزه بیشتری برای خرید خواهند داشت.

به طور کلی عملکرد دولت یازدهم از حمایت شرکت‎های فناوری اطلاعات را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
توسعه شبکه و زیرساخت و افزایش پهنای‌باند اینترنت طبیعتا تاثیر عمیقی روی کلیه شاخه‎‌های فناوری اطلاعات دارد. اما نقش بخش خصوصی در این برنامه ها مشخص نشده است. در عین حال دولت به ویژه وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات باید برنامه‎ای برای حفظ فارغ‏التحصیلان دانشگاه‎های معتبر کشور و استفاده از سرمایه‌های فکری آنان، داشته باشد تا جوانان خلاق و خوش فکر ما در سال‎های آینده به جای برنامه‎ریزی برای مهاجرت به کشورهای خارجی، به فکر ایجاد شرکت‎های موفق در زمینه فناوری‌های نوین باشند.
وعده هایی هم که در رابطه با بحث شرکت‌های دانش بنیان و وام‌های وجوه اداره شده شنیده‎ایم، به علت انواع مشکلات اجرایی، هنوز جامه عمل نپوشیده است. شرکت‌های خصوصی ایرانی که عموما طی سال‌های اخیر با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شرایط دشوار اقتصادی دست به گریبان بوده‌اند، به تجربه دریافته‌اند که نباید چشم به انتظار حمایت‌های بخش دولتی باشند و آموخته‌اند که مشکلات کسب و کار خود را به هر نحو که شده حل و فصل نمایند. امیدواریم که دولت تدبیر و امید، با تصمیمات مناسب و اقدامات عملی، موجبات تغییر در این نگرش را فراهم آورد.
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا