آیا نرخ دلار پس از اجرای “برجام” سقوط میکند؟

[آیا نرخ دلار پس از اجرای “برجام” سقوط میکند؟]

نرخ دلار این روزها در بازار ارز در حالی به مرز ۳۵۰۰ تومان رسیده که با تصویب طرح یک فوریتی برجام در مجلس شورای اسلامی، فعالان بازار ارز انتظار دارند نرخ دلار پس از تعیین تکلیف این موضوع سقوط کند.اما کارشناسان اقتصادی با توجه به عوامل تاثیرگذار در روند قیمتی دلار، تاکید می‌کنند که شاید موضوع تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی تا حدودی باعث شود نرخ این ارز در چند روز آینده ارزان شود اما به‌طور حتم این رویداد موقتی خواهد بود. به‌زعم این کارشناسان، سقوط قیمت دلار به‌طور مستقیم به اجرای کامل برجام در ماه‌های آینده وابسته است، چراکه با تحقق این رویداد، شاهد ورود ارزهای بلوکه‌شده و سرمایه‌گذاری‌های جدید در کشور خواهیم بود و به‌طور قطع این موضوع در افزایش عرضه و کاهش قیمت دلار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

افت دلار در ماه‌های آینده
کمال سیدعلی یکی از کارشناسان اقتصادی دراین‌باره در گفت‌وگویی با بیان اینکه سقوط قیمت دلار در ماه‌های آینده و با مشخص شدن برجام محتمل است و باید تا آن زمان منتظر ماند، گفت: تصمیماتی که در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برجام قرار است گرفته شود، تاثیر آن در رابطه با قیمت دلار چندان زیاد نخواهد بود. چراکه تاثیر این‌گونه تصمیمات با انتشار اخبار مربوط به آن، از چند روز قبل آغاز خواهد شد. او در ادامه به تصمیماتی که در کنگره امریکا درباره برجام اتخاذ شد نیز اشاره کرد و گفت: در زمان انتشار این خبر هم تاثیر این اخبار روی قیمت دلار مشهود نبود که با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد تصمیماتی که قرار است در مجلس شورای اسلامی نیز درباره برجام رخ دهد چندان بر قیمت دلار موثر واقع نشود. به گفته وی اگر قرار است تغییری در قیمت ارز داده شود، این تغییر در چندماه آینده و بعد از نهایی‌شدن برجام خواهد بود. به‌طور حتم با لغو تحریم‌ها و اجرایی‌شدن برجام، این موضوع شوک مثبتی را در بازار ارز ایجاد می‌کند و قیمت دلار را به زیر ۳ هزار تومان می‌کشاند.سیدعلی البته به این موضوع نیز اشاره کرد که تغییرات قیمت ارز در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیت است و باید دید که قیمت دلار در چه محدوده‌ای به نفع اقتصاد خواهد بود. به گفته این کارشناس، عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده نرخ ارز باشد تا این نرخ به یک قیمت منطقی برسد. ضمن اینکه ارز با چه نرخی یکسان‌سازی شود نیز یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. اما به هر ترتیب تمامی این اما و اگرها و اقدامات بستگی به اجرایی‌شدن برجام و لغو تحریم‌ها دارد که باید تا چند ماه دیگر منتظر نتیجه نهایی ماند.

شوک مثبت اما موقتی
مهدی تقوی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز دراین باره در گفت‌وگویی با بیان اینکه تصویب برجام در مجلس شوک مثبتی را روی قیمت دلار خواهد داشت، گفت: به‌طور حتم تاثیر چنین تصمیماتی روی بازار ارز موقتی خواهد بود و اگر منتظر کاهش شدید قیمت‌ها در این بازار هستیم، باید منتظر اجرای کامل برجام باشیم. وی با بیان اینکه درصورتی که ارزهای بلوکه‌شده وارد کشور شوند و قیمت نفت هم کاهش یابد، به‌طور حتم قیمت دلار به زیر ۳هزار تومان خواهد رسید، افزود: ما درحال‌حاضر شاهد افزایش قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به مرز ۳۵۰۰ تومان هستیم اما این درحالی است که مطابق با نظریه اقتصاد و با توجه به توافق‌های انجام‌شده در حوزه هسته‌ای، پیش‌بینی‌ها این بود که قیمت ارز کاهش یابد. اما با این حال در بلندمدت انتظار این است که قیمت ارز سقوط کند. او به حجم بالای ارزهای بلوکه‌شده اشاره کرد و گفت: از آنجا که همواره عرضه ارز از تقاضا کمتر بوده است، با ورود این حجم از ارزهای بلوکه‌شده به کشور به‌طور حتم شاهد خواهیم بود که عرضه ارز در کشور به تعادل برسد و از این بابت خرید و فروش‌ها منطقی شود که این موضوع روی قیمت‌ها در بازار تاثیر مثبتی خواهد داشت و قیمت‌ها را پایین خواهد کشید.

پیش‌بینی منطقی‌شدن نرخ ارز
محمدباقر صدری عضو انجمن اقتصاددانان ایران هم دراین باره در گفت‌وگویی معتقد است که روند حرکتی قیمت دلار وابسته به عوامل زیادی است. به این ترتیب اگر به‌دنبال افت قیمت دلار هستیم و تمایل داریم که ارز ارزان داشته باشیم این انتظار زمانی محقق خواهد شد که وضعیت تحریم‌ها به شکل کامل مشخص شود، اقتصاد ملی رونق بگیرد، ناآرامی‌های منطقه کاهش یابد و اقتصاد کشور در بازار به تعادل برسد.به گفته او زمانی که تمامی این اتفاقات همگام با یکدیگر رخ دهد، به‌طور حتم شاهد خواهیم بود که قیمت‌ها در بازارهای مختلف اقتصاد ازجمله بازار ارز به سمت منطقی‌شدن حرکت کند.وی بر این باور است که درصورتی که وضعیت برجام مشخص شود و پول‌های بلوکه‌شده وارد کشور شوند، این امر به تعادل بخش اقتصاد و به‌تبع آن بازار ارز کمک می‌کند و به این ترتیب قیمت‌ها در بازار ارز روند نزولی به خود خواهد گرفت و دیگر از نوسانات قیمت خبری نخواهد بود.
صدری به رشد قیمت ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: در صورتی که انتظار می‌رفت قیمت ارز بعد از توافقات انجام‌شده کاهش یابد اما ما شاهد رشد قیمت‌ها در این بازار بودیم، به‌طوری که درحال‌حاضر قیمت ارز از مرز ۳۵۰۰ تومان رسیده است. او ادامه داد: اما به‌طور حتم با تعیین تکلیف برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت دلار کاهشی خواهد بود و ما در ماه‌های آینده ارز ارزان را به چشم خواهیم دید.

تغییرات ناچیز نرخ ارز
حمیدرضا کاهدی از کارشناسان حوزه بازار ارز هم در گفت‌وگویی در این رابطه با بیان اینکه تصمیماتی که قرار است در مجلس درباره برجام گرفته شود، آثار آن بر قیمت دلاری که تا ۳۵۰۰ تومان رشد کرده بعید به نظر می‌رسد چندان زیاد باشد، گفت: اگر قرار است این موضوع بر نرخ دلار موثر واقع شود، به‌طور حتم تاثیر آن کم و ناچیز و حتی موقتی خواهد بود.او با بیان اینکه قیمت دلار اگر قرار است، کاهش یابد این بستگی به وضعیت اقتصادی کشور و اجرای برجام دارد، گفت: اما با این حال بعید به نظر می‌رسد در صورت اجرای برجام در ماه‌های آینده هم قیمت دلار از ۳هزار تومان بیشتر کاهش یابد، اما به‌طور حتم در آن دوره کاهش قیمت در بازار ارز را در پیش خواهیم داشت. به گفته وی، از آنجا که قیمت دلار برای بخش‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است از این رو این موضوع که نرخ روی چه محدوده‌ای قرار گیرد بسیار مهم است و از این‌رو دولت باید در این زمینه بسیار با احتیاط حرکت کند. ضمن اینکه قرار است سیاست تک‌نرخی کردن ارز را هم اجرایی کند.کاهدی بر این باور است که از آنجا که سیاست تک‌نرخی کردن ارز آثار تورمی در پی خواهد داشت از این‌رو به نظر می‌رسد دولت در این زمینه باید بسیار با احتیاط عمل کند تا آثار مثبت اجرای این سیاست در اقتصاد قابل لمس شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا