حسابرسی از شهرداری در دفتر رهبری

دیروز باز هم حسابرسی شورای شهر، یکی از موضوعات مهم جلسه شورا بود. چند روزی است که تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و شورای شهر امضا شده که براساس آن برای حل اختلاف‌های بین حسابرس‌های دو بخش، مقرر شده تا حسابرس مشترکی برای بررسی حساب‌های شهرداری و حسابرسی از آن انتخاب شود.

درجلسه دیروز مجتبی شاکری در تذکرات پیش از دستور شورا درانتقاد و اعتراض به این توافقنامه گفت: «توافقنامه حسابرسی یکپارچه را خیلی از اعضای شورای شهر مطالعه نکرده‌اند؛ زیرا اساسی‌ترین نتیجه شورا در کنار طرح‌ها و لوایح بحث نظارت است. در کدام قانون تجارت یک شرکت با ناظر به توافق رسیده است؟» وی ادامه داد: اعضای شورای شهر توافقنامه را دقیق مطالعه کنند و بنده نیز در هفت بند نظر مخالفم را درباره توافقنامه نوشته‌ام.  این انتقاد اما با واکنش نسبتا تند علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه همراه بود.

وی در پاسخ به تذکر مجتبی شاکری بیان داشت: «این موضوعی است که به پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور، رییس کمیسیون برنامه و بودجه وقت در زمان شورای دوم دنبال می‌کرد و شورای سوم هم تلاش زیادی کرد که این توافق انجام شود اما شهرداری قبول نمی‌کرد.» وی با اشاره به اینکه اختلافات ما با شهرداری از همین جا شروع شده به سابقه ماجرا اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ جلساتی با شهرداری برگزار کردیم و آقای چمران توافقنامه را امضا کرد اما شهرداری باز هم عقب رفت و بیش از یک سال حاضر به امضای این توافقنامه نبود.

دبیر اظهار داشت: در این کمیته چهار نفر از شهرداری عضو هستند اما حتی یک نفر آنان نیز در حد معاون شهردار نیستند. ریاست این کمیته هم با رییس کمیسیون برنامه و بودجه است و دبیرخانه کمیته هم در شورا مستقر خواهد بود.  رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: ۶۰ شرکت حسابرسی که از جامعه حسابرسان و سازمان بورس گرید بالا دارند در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرند و حسابرس منتخب باید در صحن شورا رای بیاورد.  وی در پاسخ به نگرانی شاکری در خصوص انتخاب رییس این کمیته از نمایندگان شهرداری تصریح کرد: زمانی که یک عضو شورا در کمیته حضور داشته باشد حتی شهردار تهران نمی‌تواند ریاست جلسه را بر عهده داشته باشد.

در این کمیته چطور مدیران کل می‌توانند در حضور اعضای شورا، ریاست را بر عهده بگیرند؟  وی همچنین تاکید کرد: این تفاهمنامه در خصوص سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری انجام شده و بودجه شهرداری به طور مستقیم تنها توسط شورا حسابرسی می‌شود.  درهمین خصوص رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر نیز به عنوان یکی از منتقدان اصلی به عملکرد مالی شهرداری در گفت‌وگویی گفت: مغایرت‌ها در خصوص حسابرسی از شهرداری به قدری زیاد است که قابل دفاع نیست. در مورد حسابرسی از شرکت‌ها ما با تعداد بی‌شماری از مواردی مواجه بودیم که حسابرس در کنار آنها نوشته بود: عدم ارایه و وجودمدارک و مستندات قانونی. ما در حسابرسی از سازمان‌ها نیز با همین مشکل روبه‌رو هستیم.

به گفته وی در حسابرسی از پنج شرکت از ٢١ شرکت زیرمجموعه شهرداری تهران، موارد بسیاری از موجود نبودن مستندات قانونی وجود داشته است. حافظی همچنین در مورد ارسال گزارش به سازمان‌های مختلف نیز گفت: سه، چهار روز قبل گزارش حسابرسی از شرکت‌ها را برای وزارت کشور، سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی دفترمقام معظم رهبری ارسال کردیم. البته از دفتر مقام معظم رهبری انتظار نداریم که در این ماجرا ورود پیدا کنند، بلکه این گزارش تنها برای اطلاع آنها ارسال شده است.  وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از عملکرد ریاست شورا در مواجهه با این گزارش و ارسال آن به مراجع ذی‌ربط گفت: شاید جالب باشد که بدانید، شورا اجازه نداد گزارش حسابرسی ارسالی ما برای سازمان‌های ذی‌ربط از طریق سیستم دبیرخانه شورا شماره‌گذاری و ارسال شود و به همین دلیل ما مجبور شدیم از طریق کمیسیون آن را ارسال کنیم.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا