تابلو بورس این هفته سبزپوش بود

فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد ۷/ ۴ واحدی (معادل ۷/ ۰ درصد) به پایان برد تا شاخص آیفکس با ثبت بازدهی هفتگی ۳/ ۱ درصدی در عدد ۶۸۵ واحدی بایستد. در معاملات این روز ۲۲۵ میلیون و ۴۹۶ ورقه بهادار در ۲۰ هزار و ۵۸۹ نوبت معاملاتی به ارزش یک هزار و ۵۹۹ میلیارد و ۲۷۸ میلیون ریال دست به دست شد.

همچنین، پربیننده‌ترین نماد روز گذشته فرابورس را شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، قند شیروان قوچان و بجنورد و قاسم ایران در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز چهارشنبه با معامله ۶۲ میلیون سهم به گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول۲) اختصاص پیدا کرد و بعد از آن نمادهای گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، بانک حکمت ایرانیان و قند شیروان قوچان و بجنورد قرار داشتند. علاوه بر این بیشترین ارزش معاملات در این روز در اختیار اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا قرار داشت. در بازار این روز نمادهای پالایش نفت تهران، نفت ایرانول، بانک گردشگری و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر در رشد شاخص فرابورس را داشتند و در مقابل نمادهای فولاد هرمزگان جنوب و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.

بیشترین افزایش قیمت در معاملات روز چهارشنبه فرابورس را نمادهای قاسم ایران، معدنی کیمیای زنجان گستران، شیر پاستوریزه پگاه فارس و فرآوری زغال سنگ پرورده طبس به خود اختصاص دادند و در مقابل نمادهای تسهیلات مسکن قرار داشتند که بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. طولانی‌ترین صف‌های خرید این روز در نمادهای صندوق س. اعتمادآفرین پارسیان، مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا تشکیل شد و در آن سوی بازار نمادهای صندوق س. اعتمادآفرین پارسیان، صایتل۲، مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. از سوی دیگر، هر ورقه اوراق تسهیلات مسکن در این روز حدود ۷۳ هزار تومان دست به دست شد تا به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همان ۷/ ۲۲ درصد باقی بماند. همچنین خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی با قیمت ۹۵۵ هزار و ۹۶۱ ریال به پایان رسید تا نرخ سود موثر آن تا سررسید برابر با ۹/ ۲۴ درصد شود.

بازگشایی و توقف دو نماد

افزون بر این روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پخش البرز (پخش۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و ارائه اطلاعات پیش بینی با سرمایه جدید، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد آماده انجام معامله شد. این در حالی است که مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۲ در نماد معاملاتی تسه۹۲۱۰، جهت نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۴ به اتمام می‌رسد و متوقف خواهد شد.

در فرابورس چهارشنبه چه گذشت؟

در گروه رایانه، ۳ نماد همکاران سیستم، افرانت و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی همگی معاملات روز گذشته را با رشد قیمتی پشت سر گذاشتند که بیشترین حجم معاملات با معامله ۳۵ هزار و ۵۲۶ سهم به ارزش بیش از ۱۲۵ میلیون ریال به توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اختصاص پیدا کرد. در گروه انبوه‌سازی نیز بیشتر نمادها سبزپوش بودند. بر این اساس در این گروه به ترتیب نماد شرکت‌های س. توسعه و عمران استان کرمان، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و سرمایه‌گذاری مسکن تهران بیشترین افزایش قیمت را داشتند و تنها نماد منفی این گروه شرکت عمران و سازندگی قزوین بود که با افت ۸۶ واحدی قیمت مواجه شد.

در گروه اوراق تامین مالی اما بیشترین حجم معامله به نماد اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا (پرشیا۲) رسید تا آخرین روز معاملاتی هفته را با معامله ۳۶۰ هزار سهم به قیمت یک میلیون و ۲۲ هزار ریال به پایان ببرد، اما در مجموع معاملات این نماد که تماما توسط حقوقی‌ها انجام شد با افت ۸۱/ ۰ درصدی همراه شد. گفتنی است در این گروه نماد اجاره پترو ریگ سه ماهه ۲۰ درصد (صدانا۲) بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و با قیمت ۹۶۷ هزار و ۵۷۹ واحد معاملات خود را پایان داد. گروه بانکی نیز روز گذشته دو نماد قرمزپوش داشت. بر این اساس نماد بانک قوامین معاملات این روز را با افت ۵۹/ ۱ درصدی به پایان برد تا قیمت پایانی این شرکت به ۹۹۳ ریال برسد. بانک شهر نیز چهارشنبه منفی شد و با ریزش ۱۲/ ۰ درصدی قیمت مواجه شد. در مقابل اما نماد بانک گردشگری با معامله نزدیک به ۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹۷۷ میلیارد تومان سبزترین نماد این گروه بود.

در گروه محصولات شیمیایی نیز به ترتیب نمادهای گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول۲)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، ح. صنایع پتروشیمی زنجان و شرکت پتروشیمی خراسان بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و نماد تولید سموم علف کش بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و معاملات را با قیمت ۵ هزار و ۳۶۲ ریال به پایان برد. اما روز گذشته در گروه قند و شکر کام سهامداران تلخ شد. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته نماد هر دو شرکت این گروه قرمز شد. بر این اساس نماد شرکت‌های قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام (قجام) به ترتیب با افت ۶۸/ ۴ و ۰۶/ ۳ درصدی معاملات خود را به پایان رساندند. گروه فلزات اساسی نیز ۶ نماد مثبت داشت. بر این اساس در این گروه به ترتیب نمادهای معدنی کیمیای زنجان گستران، صنایع فولاد آلیاژی یزد، لوله و تجهیزات سدید، صنعت روی زنگان سبزترین نمادهای گروه بودند و بیشترین ارزش معاملات این گروه با معامله ۱۵ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال به سهامی ذوب آهن اصفهان رسید.

منبع»دنیای اقتصاد

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا