قالیباف حسابرس شورا را زیر سوال برد

شهردار تهران روز گذشته، قرار یک هم‌اندیشی را بعد از مدت‌ها با خبرنگاران گذاشت، اما گویا دل خودش بیشتر پر بود و بخش زیادی از جلسه را، او صحبت کرد و جلسه هم‌اندیشی تبدیل به جلسه‌ای یک‌سویه شد. قالیباف در صحبت‌های خود هر نوع فساد در شهرداری را رد کرد.او بعد از چند ماه مطرح‌شدن موضوع تخلف در حسابرسی سال ٩٢ و فساد در برخی شرکت‌های وابسته به شهرداری، بالاخره اظهارنظر رسمی کرد و گفت: اگر در شهرداری تهران تا قبل از سال ٨۵ کسی از کل شهرداری و شرکت‌ها حسابرسی دارد، ارائه کند؟ بی‌حساب و کتابی برای قبل است و همین که الان شما می‌توانید درباره حسابرسی مجموعه من اظهارنظر کنید، حاکی از شفافیت کار است. 

همین که شما درباره حسابرسی حرف می‌زنید یعنی شفافیت
وی به ١٢٠ شرکتی که در زمان ورودش در شهرداری فعال بوده‌اند، اشاره کرد و گفت: خودم آمدم و اعلام کردم برخی سازمان‌های شهرداری حیاط‌خلوت است، بماند که بعدها برخی این موضوع را سیاسی کردند و به خودم برگرداندند که «شهرداری حیاط‌خلوت دارد». در سال ٨۶ که تصمیم گرفتم شرکت‌های اضافی را جمع کنم، با تخلف‌های زیادی مواجه بودم و مثلا شرکتی داشتیم که ١۴ سال در حال تسویه بود؛ دفترش در تبریز قرار داشت و همه هم حقوق می‌گرفتند. من همه این شرکت‌ها را جمع کردم و به ۴۶ شرکت رساندم و همه شرکت‌ها نیز تحت حسابرسی قرار گرفتند و ما به شورا اجازه حسابرسی شهرداری را دادیم. تازه به حسابرس شورا هم اجازه دادم بیاید و از شرکت‌ها حسابرسی کند. من این اجازه را دادم چون این شرکت‌ها تحت قانون تجارت فعالیت می‌کنند و قانون تجارت یک مجمع بیشتر ندارد. وقتی شهرداری خودش حسابرسی می‌کند و در کلان حسابرسی می‌آید دیگر ضرورتی برای حسابرسی مجدد نیست، این حرف من قانونی است، اما به‌دلیل اینکه شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و شورا نمایندگان مردم هستند، اجازه دادم شرکت‌ها هم از سوی شورا حسابرسی شوند.

موارد مطرح‌شده در حسابرسی اشکالات اداری است
شهردار تهران گفت: حرف من این است که وقتی حسابرس گزارش می‌دهد، حسابرس فارغ از درست و غلط‌بودن حسابرسی، تصمیم‌گیر نیست. طبق قانون تجارت، حسابرس گزارش خود را به مجمع می‌دهد و مجمع است که تصمیم می‌گیرد گزارش را رد یا تأیید کند. اینکه می‌گویند در شرکت‌ها جرم و فساد مالی اتفاق افتاده، قبول ندارم و هیچ‌کدام از موارد مطرح‌شده فساد مالی نیست. خبرنگاران بهتر است اول بروند ادبیات حسابرسی و مسائل حقوقی آن را بخوانند و ببیند چه می‌گوید. هیچ‌کدام از موارد مطرح‌شده فساد نیست و اصلا برخی از آنها اشکالات اداری است.
او در ادامه به یکی از موارد مطرح‌شده درباره حسابرسی شرکت‌ها در سال ٩٢ اشاره کرد و به‌نوعی حسابرسی شورا را زیر سؤال برد و گفت: حسابرس مترو را از چند سال قبل از سازمان حسابرسی که معتبرترین مرجع حسابرسی کشور است، انتخاب کردیم. چطور می‌شود که سازمان حسابرسی همه اسناد را حسابرسی می‌کند و به آن امتیاز خوب، قابل قبول و مطلوب می‌دهد و بعد یک شرکت حسابرسی بند (ج) گرید مشروط که از جهت حجم ریالی صلاحیت حسابرسی در حجم ریالی را ندارد، این حسابرسی ما را بعد از چهار سال تأیید متوالی که سال ٩٢ را هم تأیید کرده، یکباره رد می‌کند.
شهردار تهران با خیال راحتی که از شورا دارد در تأکیدی مجدد، گفت: اینجا هیچ فساد مالی نیست؛ حسابرس شورا آمده نظری داده است. نظر این حسابرس و حسابرس شهرداری به شورا می‌رود و در آنجا بررسی می‌شود، تازه اگر اختلاف نظری هم باشد جامعه حسابرسی است که می‌تواند اظهارنظر کند که کدام یکی حرفشان درست است و درنهایت آن کسی که تأیید می‌کند مجموعه شوراست.
او انتشار حسابرسی را قبل از رسیدن کار به نقطه نهایی، دور از انصاف خواند و گفت: درست نیست از جلسه کارشناسی با پیامک اخبار را منتشر کنند. در شهرداری تخلف و سوءاستفاده‌ای نیست؟ افراد دزدی نمی‌کنند؟ حتما این اتفاق می‌افتد، اما براساس گزارش مراجع ذی‌ربط روند تخلف‌ها نسبت به گذشته خود شهرداری و سایر سازمان‌ها با فاصله قابل‌توجهی رو به کاهش است. بااین‌همه جرم مالی‌ای که در کشور اتفاق افتاده، سؤال من این است که کدام پرونده مالی در شهرداری اتفاق افتاد که دادگاه برود و محکوم شود؟ تازه اگر هم باشد، اشکالی ندارد؛ جرمی را پیدا کرده و محکوم کرده‌اند. محال است جرمی به گوش من برسد که رگ و ریشه داشته باشد و من به آن رسیدگی نکنم یا برخورد سخت نداشته باشم.

هزینه «فاقد» معنی «خوردند و بردند» ندارد
شهردار تهران درحالی‌که سعی می‌کرد ادبیات خود را اصلاح کند، گفت: در اصطلاحات حسابرسی مواردی است که خبرنگاران باید دقت کنند. مثلا وقتی می‌گویند هزینه‌ای فاقد است، به معنی «خوردند و بردند نیست». این کلمه به این معنی است که این پول در جایی هزینه شده، همه اسناد هزینه هست و فقط ردیف ندارد. حرف من این است و برداشت شما هرچه هست، باشد.
او در این نشست وارد موضوع آلودگی هوا شد و همان جمله معروف «آلودگی هوا را سیاسی نکنید» و «کاهش آلودگی هوا مدیریت می‌خواهد» را دوباره مطرح کرد و گفت: اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم، آلودگی هوا را نام می‌برم چراکه مردم این دغدغه را با همه وجود می‌فهمند. روشی که درحال‌حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می‌کنند درست نیست، چراکه ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم، محکوم به شکست هستیم.

اگر یک نفر در جمهوری اسلامی پیدا نشد، من می‌آیم
وی گفت: حدود ٧٣ تا ٧۵ درصد آلاینده‌های خطرناک پایتخت از منابع متحرک است و حدود هفت هزار تاکسی پیکان در پایتخت تردد می‌کنند که دو برابر وزنشان آلایندگی ایجاد می‌کنند. قالیباف کماکان حرف ١٠ سال قبل خود را دوباره مطرح کرد و گفت: مشکل آلودگی هوا تنها ضعف مدیریت است و بس. من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم اما در خدمت هر فردی که از بدنه دولت بخواهد این مشکل را حل کند، هستم. اما اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسئولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسئولیت را برعهده بگیرم و در مدت مشخصی این مشکل را حل کنیم. مسئول حل آلودگی هوا دولت است. یا دولت به ما بگوید که چه کار کنیم یا اینکه کار را به دیگران تحویل دهد.

افزایش یک‌متری سرانه فضای سبز
قالیباف در پاسخ به سؤالی درباره تخریب باغات و فضای سبز شهری، خبرنگاران را به گوگل‌ارث ارجاع داد و گفت: می‌توانید مراجعه و قضاوت کنید در دهه ٧٠ سرانه فضای سبز چقدر بوده و چقدر شده است. وی گفت: این سرانه در پایتخت ٢٠ متر بود که تا سال ٨۵ به ١٧ متر رسید اما از سال ٨۵ تا ٩٣ تلاش کردیم تا سرانه فضای سبز به ٢١ متر برسد.

تراکم پایه، تراکم مجاز و تراکم «هرچی پول بدی، آش می‌خوری»
وی باز هم تراکم‌فروشی‌ها را تنها منوط به سال‌های قبل و گذشته خواند و گفت: کسانی در دهه ٧٠ طرح تفصیلی را در کشوی میزشان گذاشتند و در محله کامرانیه به زمین‌های ٢ هزار متری، مجوز ساخت ٢۵ طبقه را دادند و تراکم‌فروشی کردند؛ حالا عملکرد شهرداری را نقد می‌کنند؟
شهردار تهران با بیان اینکه تراکم‌های شهر تهران بر اساس طرح تفصیلی انجام شده است، گفت: ممکن است خطاهایی در این زمینه داشته‌ایم اما خطاها زیر دو درصد است. درباره باغات، موانع و قوانینی هم وجود دارد که دست ما نیست، مثلا وقتی مصوبه برج- باغ برای شخص مالک حقوقی را مشخص می‌کند تا ٣٠ درصد ساخت‌وساز داشته باشد، چه باید کرد؟
قالیباف ضمن بیان شرحی از سابقه پیگیری تخلفات در پاساژ علاءالدین، گفت: این ساختمان از دهه ٧٠ که ساخته شد، پایان کار ندارد. من قبول دارم که بخشی از تخلفات ساختمان علاءالدین همچون ساخت طبقات اضافی، در زمان مدیریت من اتفاق افتاده است و من هم بعد از اطلاع بدون سروصدا با متخلفان برخورد کردم و شهردار هم عزل و به مراجع مربوط معرفی شد. حالا هم قرار است گروهی دانشگاهی با بررسی سازه این مجموعه بدون ایجاد اشکال در کل ساختمان، موضوع تخریب طبقه اضافی را پیگیری کنند. ضمن اینکه از داخل این مجموعه هم همکاری صورت نمی‌گیرد و ما هم نمی‌خواهیم منافع خرد برخی از افراد که آنها هم شهروند ما هستند، به خطر بیفتد.
شهردار تهران به ادامه ساخت‌وساز در عشرت‌آباد و تلاش جدی خود اشاره کرد و گفت: من با افتخار به سپاه علاقه‌مند هستم. این موضوع سبب نمی‌شود زیر بار تخلفات بروم و حقوق مردم را نادیده بگیرم. طبق قانون در این محدوده آنها مجاز هستند هفت طبقه روی همکف داشته باشند. درحال‌حاضر یکی از بال‌های این مجموعه یک طبقه اضافی دارد که باید حذف شود و حتما این اتفاق رخ خواهد داد. 

منبع»شرق

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا