مزایای اجرای استانداردهای حسابرسی داخلی در شرکت‌های بورسی

رئیس انجمن حسابرسان داخلی ارزش افزوده از طریق خدمات اطمینان بخشی و مشاوره‌ای را هدف اصلی حسابرسی داخلی دانست و گفت: اجرای استانداردهای حسابرسی داخلی برای شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه مرکزی باید الزامی شود.

رئیس انجمن حسابرسان داخلی ایران در گفت‌وگویی گفت: اطمینان بخشی ،بینش یا بصیرت و بی‌طرفی از جمله انتظاراتی است که می‌توان از واحد حسابرسی داخلی هر سازمانی داشت.

علی رحمانی سه رکن راهبری،ریسک و کنترل را به عنوان ابعاد اطمینان بخشی در حسابرسی داخلی عنوان کرد و افزود: حسابرسی داخلی به عنوان یک حرفه تخصصی با تشکیل انجمن حسابرسان داخلی در سال ۱۹۴۱ میلادی رسمیت یافت.

پس از ان نهاد سازی و حرفه ای گری در زمینه حسابرسی داخلی با انتشار نخستین استاندارد های مسئولیت های حسابرس داخلی و محدود کردن دامنه حسابرسی داخلی به رسیدگی های مالی تکامل یافت تا اینکه در استاندارد‌های حسابرسی داخلی در سال ۱۹۷۶ و ۱۹۷۱ میلادی تجدید نظر شد. در نهایت در سال ۱۹۹۹ میلادی با ارائه تعریف جدیدی از حسابرسی داخلی تلاش شد تا در سال ۲۰۰۰ نسبت به آیین رفتار حرفه ای تجدید نظر شود.

این روند با تکمیل فرآیند تدوین استاندارد های بین المللی فعالیت‌های حرفه ای حسابرسی داخلی با ترجمه به ۳۲ زبان ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۵ به بازنگری چارچوب بین المللی فعالان حرفه ای حسابرسی داخلی منتهی شد.

وی به فرایند تکمیل نهاد سازی و حرفه ای گری در حسابرسی داخلی اشاره کرد و گفت: نهاد سازی، تدوین استاندارد و رهنمود ، ایجاد ساز و کار نظارت و بروز سانی استاندارد ها،جهانی سازی فعالیت حرفه ای حسابرسی داخلی و ارایه مدل های بلوغ حسابرسی داخلی ، ارایه رهنمودهای جامع و تجارب ویژه برای تمامی حوزه ها اصلی ترین مراحل تکمیل چرخه نهاد سازی حرفه ای در حسابرسی داخلی است.

رئیس انجمن حسابرسان داخلی ایران از بروزرسانی استاندارد های حسابرسی داخلی سخن گفت و افزود: به منظور ارتقای جایگاه رهنمودها و استاندارد های حرفه ای، انجمن بین المللی حسابرسان داخلی تلاش می کند از ارایه رهنمود های معتبر،شفاف،بروز،مربوط و دارای اعتبار بین المللی اطمینان یابد.

همچنین فرآیند تدوین استاندارد ها به منظور کسب مقبولیت عام باید کاملاً شفاف و روشن و پاسخگوی نیازهای حرفه حسابرسی داخلی باشد. به این منظور یک ستاد عملیاتی و کمیته تدارکات و ساماندهی تشکیل شده تا ساختار رهنمود های موجود و فرایند گسترش،بررسی و انتشار آنها را مورد بررسی قرار دهد.

رحمانی ادامه داد: در این ستاد یک هیات نظارت به صورت عمده متشکل از افراد غیر ذینفع بر تدوین رهنمودها نظارت می کنند.

علاوه بر این شورای نظارت بر ippf به صورت سالانه گزارشی را منتشر می کنند. همه این فرآیند ها و نظارت ها موجب می شود مجموعه ای جامع و کامل از چارچوب بین المللی فعالیت های حرفه ای حسابرسی داخلی داشته باشیم که مرتب بروز رسانی می شود.

رئیس انجمن حسابرسان داخلی ایران اهداف چارچوب بین المللی فعالیت های حرفه ای ۲۰۱۵ را یاد آور شد و گفت: در این چارچوب اصول اساسی که نحوه اجرای حسابرسی داخلی را بیان می کند، تشریح شده و در عین حال چارچوبی برای انجام و ترویج طیف گسترده ای از حسابرسی داخلی ارزش افزا ایجاد شده است.

همچنین مبنایی برای ارزیابی عملکرد حسابرسی داخلی تعیین شده و فرایند ها یا عملکرد های سازمانی نیز ارتقاء یافته است.

رحمانی از پذیرش چارچوب بین المللی فعالیت های حرفه ای حسابرسی داخلی (IPPF) در ایران خبر داد و گفت: کمیته فنی و استاندارد های انجمن حسابرسان داخلی ایران در اسفند ماه ۹۳ اقدام به ترجمه استاندارد های بین المللی اجرای حسابرسی داخلی نموده و هیات مدیره انجمن حسابرسان داخلی ایران اجرای این استانداردها را از ابتدای فروردین ماه ۹۴ برای اعضاء لازم الاجرا کرده است.

وی با ارایه تعریفی از فرآیند نهاد سازی در حسابرسی داخلی گفت: بنا به تعریف اسکات(۲۰۰۴) نهاد سازی به جنبه های عمیق تر و انعطاف پذیرتر ساختارهای اجتماعی توجه دارد. نهاد سازی فرآیندی است که از طریق آن ساختارها شامل طرح ها،مقررات،استانداردها،هنجارها و اقدامات روزمره ایجاد می شوند و به عنوان رهنومدی معتبر برای رفتارهای اجتماعی در نظر گرفته می شود.

تئوری نهاد سازی بررسی می کند که چگونه در طول زمان و مکان این عناصر خلق ،منتشر،مصوب و اقتباس می شوند و چگونه بعد از گذشت مدتی کاهش یافته و مورد استفاده نامناسب قرار می گیرند.

رحمانی با برشمردن اهداف نهاد سازی در حرفه حسابرسی داخلی عنوان کرد: توسعه کمی و کیفی حرفه حسابرسی داخلی،دستیابی به اجماع در مورد اصول حرفه ای بین صاحب نظران حرفه حسابرسی ،ایجاد رهبری پویا برای حرفه حسابرسی داخلی ، حمایت از حسابرسان داخلی و کمک به ارزش افزایی آنها برای سازمان ها و توسعه استانداردها و سایر رهنمود های حرفه ای حسابرسی داخلی به صورت یکپارچه و جامع از جمله نهاد سازی در حرفه حسابرسی داخلی است.

وی ادامه داد: توسعه مدارک حرفهای و کمک به ارتقاء شایستگی اعضا ،ترویج بهترین اقدامات و الگوهای عمل،اشتراک گذاری دانش،تجربیات و تبادل نظر،فراهم کردن فرصت بهتر برای ارایه خدمات حرفه ای به جامعه ،ترویج انضباط و اخلاق در حسابرسان داخلی و حفظ کیفیت در حد یک حرفه جهانی از جمله دیگر مواردی است مه در نهاد سازی حرفه ای حسابرسی داخلی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه محرک های افزایش تقاضا برای حسابرسی داخلی در ایران مجموعه ای از قوانین بالاسری است ، گفت: مقررات و رهنمود های شرکتی و منشور کمیته حسابرسی سازمان بورس و دستورالعمل های کنترل داخلی این سازمان در کنار منشور حسابرسی داخلی آن به افزایش تقاضا در زیمنه حسابرسی داخلی کمک خواهد کرد.

همچنین استاندارد های حسابرسی داخلی ، استاندارد های بین المللی حسابرسی و مقررات و توصیه نامه های بانک مرکزی به این موضوع کمک می کند.

مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران از سازمان حسابرسی و جامعه حسابرداران رسمی ایران،سازمان بورس اوراق بهادار،بانک مرکزی ،بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد و امورد دارایی به عنوان اصلی ترین شرکای در نهاد سازی حسابرسی داخلی عنوان کرد و افزود: این نهاد ها می توانند با استقرار حسابرسی داخلی در سازمان های دولتی و به رسمیت شناختن ippf به عنوان مبنای عمل برای حسابرسی داخلی به نهادینه شدن حسابرسی داخلی کمک کنند.

در عین حال تاکید بر داشتن گواهی نامه حرفه ای برای حسابرسان داخلی شاغل در واحد های حسابرسی داخلی و تاکید بر استفاده از حسابرسی داخلی می تواند به این موارد کمک کند. اجرای استاندارد های حسابرسی داخلی می بایست به طور الزامی و توصیه ای بکار گرفته شوند.در این زمینه اجرای استاندارد های حسابرسی داخلی برای شرکت های غیر بورسی بصورت توصیه ای و برای شرکت های تحت نظارت سازمان بورس ،بانک مرکزی و بیمه مرکزی باید الزامی باشد.

منبع»فارس

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا