کارگاه‌هایی که هر ۶ سال یک‌بار بازرسی می‌شوند

کارگاه‌هایی که هر ۶ سال یک‌بار بازرسی می‌شوند/

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح خودبازرسی کار استفاده از ظرفیت های کارفرمایان است گفت:۸۰۰ بازرس کار در مجموعه بازرسی کار است که برای دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه در سطح کشور کافی نیست.

محمد اصابتی با اشاره به کاهش حوادث ناشی از کار در کارگاه های کشور در سال ۹۳ گفت: ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در بخش ساختمان است. مطابق آمار ثبتی مختلف کشور، از حوادث ناشی از کار در سال ۹۲ حدود ۱۴ هزار حادثه توسط بازرسان مجموعه ثبت شده که یک هزار و ۲۰۰ مورد آن منجر به فوت شده است.

وی گفت: در سال ۹۳، ۱۲ هزار و ۸۰۰ مورد رسیده که یک هزار و ۵۰ نفر منجر به مرگ شده است. همچنین در سال ۹۲، حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ حادثه ثبت شده است که در سال ۹۳ این میزان به ۱۸هزار و ۷۰۰ حادثه کاهش یافته است.

اصابتی به تشریح مدل خود بازرسی پرداخت و افزود:این مدل استفاده از ظرفیت کارفرمایان و کارگران و تشکل های کارگری است.  ۸۰۰ بازرس کار در مجموعه بازرسی کار در کشور وجود دارد و با احتساب دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه در سطح کشور هم در بعد صنفی و هم واحدهای صنعتی و کشاورزی، هر شش سال یک مرتبه موفق به بازرسی از هر کارگاه خواهیم شد و  برای اینکه بتوان هر شش ماه یک مرتبه از کارگاه‌های سطح کشور بازرسی کرد به ۱۰ هزار بازرس کار نیازمند هستیم بنابراین مدل خودبازرسی مطرح شده است تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و این مدل بتواند بخشی از این کمبودها را جبران نماید. در این طرح افسران ایمنی دربنگاه‌های کمتر از ۲۵ نفر نقش بازرسان ایمنی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد عواملی که سبب بروز حادثه می‌شود ناشی از خطای انسانی است گفت:خطاهای انسانی محدود به کارگر نیست و شامل اقدامات کارفرما و سرپرستان نیز می‌شود.

اصابتی با بیان اینکه بیش از ۵۲ درصد حوادث ناشی از کار از بعد نظارت قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: برخی مواقع بهترین شراط فراهم شده اما به‌دلیل عدم تفهیم موضوع ممکن است که پیشگیری از حوادث ناشی از کار ضعیف باشد که در این زمینه توجه به اموزش کارگشا خواهد بود.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حوادثی که در نتیجه ناآشنایی کارگر با دستگاه به‌وجود می‌آید، گفت: باید کارگر در بدو ورود به کارگاه آموزش ابتدایی را سپری کند چرا که آموزش پایه و قاعده کار است که در این زمینه آیین‌نامه آموزش پیمانکاران، کارفرمایان و کارگران تدوین شده است.

اصابتی با بیان اینکه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک باید مبنای کار در واحدهای صنعتی قرار گیرد ، تصریح کرد: معتقدیم که پیشگیری مقدم بر درمان و پرداخت خسارت است و اگرچه در کشور قدم‌هایی برداشته شده است اما کافی نیست.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا