متصل شدن به سوئیفت چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند؟

رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته قبل از سفر به اروپا از اتصال بانک‌های تحریمی تا روز یکشنبه به سوئیفت خبر داد و گفت که بحث‌های فنی برقراری سوئیفت باقیمانده است و تا هفته آینده رفع خواهد شد.با این حال این روزها این پرسش مطرح است که برقراری مجدد سوئیفت چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند.
تا قبل از سال ۱۹۷۳ بانک‌ها در سطح بین‌المللی از ارتباطات کاغذی و Telex استفاده می‌کردند که با اندیشه ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور اروپایی و آمریکای شمالی جامعه جهانی ارتباطات بین بانکی یا همان سوئیفت با هدف جایگزینی ارتباطات غیر استاندارد در سطح بین‌المللی راه‌اندازی شد.

ایران در سال ۱۳۴۶ به این نتیجه رسید که باید به شبکه سوئیفت بپیوندد اما به دلیل درگیری جنگ ایران و عراق این موضوع به سال ۱۳۶۹ موکول شد و به طور رسمی درخواست ایران در ۱۳۷۱ پذیرفته شد و بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به این شبکه پیوستند.

دفتر مرکزی شرکت تعاونی سوئیفت در شهر بروکسل بلژیک فعال است که با توجه به قوانین اتحادیه اروپا اداره می‌شود از این رو در ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۰ ساعت ۴ به وقت گروینویچ در پی تشدید تحریم‌های اروپا ارتباط سوئیفت با بانک‌های ایرانی قطع شد.

سوئیفت در این رابطه بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام داشت که با تائید اقدامات هسته‌ای ایران به شبکه سوئیفت متصل خواهد شد که بعد از حدود ۴ سال سوئیفت در پی رفع تحریم‌های ضد ایرانی در ۲۷ دی‌ماه سال‌جاری در ساعت ۸:۴۵ با اجرای برجام تحریم‌ خود را از بانک‌های ایرانی برداشت.

در داخل کشور افرادی همچون رئیس کل بانک مرکزی و فعالان اقتصادی در رابطه با سوئیفت و امکانات استفاده از این شبکه بین‌المللی و اینکه برقراری سوئیفت چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند، نظراتی ارائه کرده‌اند که در جدول زیر آمده است.

مسوولان و کارشناسان نظام بانکی

توضیح

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی

ولی‌الله سیف در روزهای پایانی دی‌ماه از اتصال بانک‌های کشور به شبکه سوئیفت در ۱۰ روز آینده خبر داد.
وی تاکید کرد: در دوران تحریم نیز برخی از بانک‌های کشور در زمینه سوئیفت تحریم نبودند، اما در عین حال برخی بانک‌های دیگر در این زمینه تحریم بودند که بلافاصله پس از برداشتن تحریم‌ها سوئیفت در این بانکها نیز قابلیت استفاده دارد.

ظرف یک هفته تا ده روز پس از برداشته شدن تحریم‌ها سوئیفت در بانک مرکزی و تمام بانکها انجام می‌شود.

اما رئیس کل بانک مرکزی قبل از سفر خود به اروپا در فرودگاه مهرآباد از اتصال بانک‌های تحریمی تا روز یکشنبه به سوئیفت خبر داد.

سیف پیش از ترک تهران به مقصد ایتالیا افزود: بحث‌های فنی برقراری سوئیفت باقیمانده است که تا یکشنبه هفته آینده حل و فصل خواهد شد.

غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی

برخی بانک‌ها تا امروز به سوئیفت متصل بودند و با اجرای برجام تعداد دیگری از آن‌ها و همچنین بانک مرکزی به این سامانه متصل می شوند.

کاظم دوست‌حسینی، کارشناس حوزه پولی و بانکی

با اتصال به شبکه سوئیفت باید روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های مختلف دنیا تقویت شود و سوئیفت تنها یک وسیله ارتباطی است.
سوئیفت یک شبکه بین بانکی در سطح بین‌المللی است که در آن درخواست‌های بانک‌های کارگزاری توسط کد به یک دیگر منتقل می‌شود و در عمل شبیه به یک ایمیل است.
برخی از نرم‌افزارهای جدید متصل به سوئیفت هستند و امکان دارد که شبکه سوئیفت تا حدودی به‌روزرسانی شده باشد اما شبکه سوئیفت، امکانی نیست که بعد از رفع تحریم‌ها نیاز به آموزش یا ارتقای سیستم داخلی نظام بانکی داشته باشد.
قطع ارتباط از سوی سوئیفت آنچنان اشکالی در شبکه بین‌المللی نظام بانکداری کشور ایجاد نکرد و سیستم‌های جایگزین همچون ایمیل‌های رمزدار توانست از عهده فعالیت‌های بین بانکی با بانک‌های کارگزاری طرف همکاری از پس کار برآید.
اگر رفع تحریم‌ها منجر به آن شود که روابط کارگزاری به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگردد، جای خوشحالی دارد و از سوی دیگر باید ارتباط بین بانکی با کشورهای دیگر تقویت شود.
با اتصال به شبکه سوئیفت باید روابط کارگزاری با بانک‌های مختلف ایجاد شود، استفاده از خطوط اعتبارات بانک‌های خارجی، گشایش ال سی‌های مدت‌دار و … به تجارت و کسب و کار کشور رونق بسیاری می‌دهد.

مهدی‌رئیس‌زاده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

سوئیفت همچون اتوبانی می‌ماند که مسیر آن به روی شما باز است اما امکان استفاده از خدمات ایستگاه‌های مختلف در آن برای شما غیرقابل دسترس است.
بانک‌ها در شبکه سوئیفت باید کارگزار داشته باشند تا نقل و انتقال پول و خدمات صورت گیرد. در حال حاضر هفت بانک ایرانی که به شبکه سوئیفت متصل هستند در زمان تحریم‌ با محدودیت‌هایی روبرو شده‌اند.
در سوئیفت نیاز است که بانک یا موسسه مالی و اعتباری، پول شما را دریافت کند اما تعداد کارگزاران بانک‌های ایرانی به شدت کاهش یافته و مانع اصلی عدم نقل و انتقال پول کمبود کارگزار بانک‌های ایرانی در شبکه سوئیفت است.

احمد عزیزی، کارشناس ارشد نظام بانکی

در ایران همه فکر می‌کنند، مساله سوئیفت بسیار مهم است و شاه‌کلید حل مسائل بانکی ایران است. به نظر بنده به عنوان یک کارشناس کوچک این نظام، این‌طور نیست. بسیاری از موارد بانکی وجود دارد که از سوئیفت مهم‌تر است. مثل برقراری روابط کارگزاری با تعداد معتنابهی از بانک‌ها که بتواند یک شبکه و زیربنایی از شبکه دریافت و پرداخت در اختیار کشور قرار بدهد.در نتیجه اتباع کشور صادرکننده و وارد‌کننده طرف‌های معامله، دانشجویان و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، بتوانند در اقصی نقاط جهان حواله‌هایشان را دریافت و پرداخت کنند. سوئیفت یک ابزار پیام‌رسانی و دریافت پیام است. چون ایمن‌ترین ابزار پیام‌رسانی و دریافت پیام است بیشتر در دنیای امروز در نظام بانکی، کاربرد دارد. به هر حال خوب است که دوباره به سوئیفت متصل شویم، اما نباید این موضوع را به قدری بزرگ کنیم که جامعه فکر کند تمام مشکلات نظام بانکی ما به سوئیفت برمی‌گردد. من چند بار تاکید کردم زیر‌بناها و زیرساخت‌های نظام بانکی بین‌المللی کشور بر اثر تحریم‌ها از بین رفته است که سوئیفت تنها بخشی از آن تخریب است. آنچه اکنون مهم است احیای این زیرساخت است تا ارتباطات بانکی ما به حالت عادی برگردد. سوئیفت هم مانند اسبی است که ما می‌توانیم سوار آن شویم تا سریع‌تر به مقصد برسیم اما موضوع اصلی این است که وقتی به مقصد برسیم، دروازه را به رویمان باز خواهند کرد یا خیر؟ اگر می‌خواهیم دروازه به رویمان باز شود و باز بماند، باید همان‌طور که تاکید کردم سرمایه‌گذاری وسیعی در این عرصه انجام دهیم.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا