افزایش ١٣٠٠‌درصدی پاداش‌های اتفاقی شرکت حمل‌ونقل و ترافیک

حسابرسی‌های شهرداری تهران در‌سال ٩٢ همچنان ادامه دارد.  در تازه‌ترین جلسه اعلام نتایج این گزارش‌ها در شورا مشخص شده میزان پاداش‌های اتفاقی در شرکت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌سال ١٣٠٠‌درصد افزایش داشته است.  این پاداش‌ها به مدیران ارشد این شرکت تعلق گرفته است.  

شورای شهر تهران حسابرسی از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری را درحالی ادامه می‌دهد که با موافقت شورا، شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه آن برای ارایه اسناد و تکمیل کردن آن فرصت گرفته‌اند.  در جلسه این هفته حسابرسی از شورا، جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم حضور داشت.  او آمده بود تا گزارش حسابرسی یکی از شرکت‌های مهم زیرمجموعه این معاونت یعنی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک را بررسی کند.  بررسی این گزارش حسابرسی هم نکات و خبرهایی داشت ازجمله حرف‌های تند و تیز و انتقادی علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و شورا و تاکید چندباره او مبنی بر این‌که در این زمینه بر اعلام واقعیت‌های موجود در حسابرسی‌ها اصرار خواهد داشت.  در جلسه حسابرسی این هفته، دبیر در ابتدای این جلسه از مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورا تشکر کرد که با وجود فشارها از درون و بیرون شورا جلسات حسابرسی روز دوشنبه در صحن علنی برگزار می‌شود.  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که نتیجه گزارش‌های حسابرسی سازمان‌ها از شرکت‌های شهرداری بهتر است،گفت: گزارش‌هایی که تاکنون از صورت‌های مالی مناطق شهرداری تهران تهیه شده نشان‌دهنده وضع چندان خوبی نیست.  به همین دلیل چند ماه دیگر به شهرداری تهران زمان دادیم تا فرصت کافی برای ارایه اسناد داشته باشند.

دبیرگفت:  هر کاغذی که به حسابرس می‌دهند اطلاعات مستند نیست.  اگر قراردادی بسته شده باید اصل قرارداد امضا شده توسط حسابرس رویت شود.  از طرف دیگر یک سند مالی به امضای مدیرعامل و یک عضو هیأت‌مدیره نیاز دارد و اگر سندی بدون این دو امضا ارایه می‌شود آن سند مورد قبول حسابرس نیست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این‌که دو و نیم تا سه‌سال بین تصویب اساسنامه در شورا و ابلاغ آن توسط شهردار تهران فاصله زمانی وجود دارد، افزود: ظاهرا اساسنامه‌ها را روز گذشته به شورا ارایه داده‌اند و روز شنبه ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.  در دو سه‌سال اخیر هر اتفاقی افتاده باید این موضوع پیگیری شود که چرا شهردار تهران اساسنامه تیپ مصوب شورا را با تأخیر ٣ساله به واحدهای شهرداری ابلاغ کرده است؟
دبیر درباره روند قرائت گزارش‌های حسابرسی در صحن شورا توضیح داد: بعد از آن‌که گزارش حسابرسی سازمان‌ها و مناطق تمام شود گزارش تلفیق بودجه‌سال ۹۰؛ گزارش تفریغ بودجه‌سال ۹۳ و گزارش حسابرسی بودجه‌سال ۹۳ شرکت‌ها؛ سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران را در صحن ارایه می‌دهیم.
او از اعضای شورا خواست موضوع حسابرس ‌سال ۹۴ سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران را تعیین تکلیف کنند و عنوان کرد:  ما باید قرارداد حسابرسی‌سال ۹۴ را هر چه زودتر منعقد کنیم.  اگر دوستان به تفاهمنامه معترض هستند می‌توانیم در این قرارداد تغییراتی را اعمال یا حتی آن را منحل کنیم. اگر هم نظر شورا این است که روش قدیم پیش گرفته شود هر چه سریع‌تر دراین‌باره تصمیم‌گیری و اقدام کنیم.

افزایش پاداش‌ها
در ادامه نظاری حسابرس منتخب شورا گزارش حسابرسی بودجه‌ سال مالی منتهی به اسفند‌سال ۹۲ سازمان حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت را با مبانی اظهارنظر مشروط قرائت کرد و پس از آن رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا توضیحاتی داد.  او گفت که از ١٠شهریور تا ۲۵ آذر این گزارش نهایی شده و در همین زمان فرصت ارایه اطلاعات وجود داشته است، اما بسیاری از شرکت‌ها در وضع عدم افشا هستند به این معنا که واحدهای تابعه یا اطلاعات نمی‌دهند؛ یا اطلاعات ندارند یا اطلاعات‌شان به کار نمی‌آید که هر سه مورد نیز خوب نیست.
او در مقایسه گزارش‌های حسابرسی سال‌های ۹۱ و ۹۲ گفت:  حسابرس‌سال ۹۱ شورا بندی را بعد از بند «اظهارنظر» آورده است اما حسابرس امسال همان بند را قبل از اظهارنظر درج کرده به این معنی که درجه اهمیت بند را بالاتر دانسته و آن را در اظهارنظر نهایی خود تاثیر داده است.
او درباره این بند توضیح داد: این بند مربوط به زمین ۱۲هزار متری در تپه‌های عباس‌آباد است که این سازمان به یکی از بانک‌ها واگذار کرده و ادعا می‌کند این معامله به سازمان ارتباطی ندارد و سازمان املاک این معامله را انجام داده است.  درحالی‌که اسناد کافی برای اثبات این ادعا به حسابرس ارایه نشده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت:  «عدم افشای مالی معاملات با اشخاص وابسته» یکی دیگر از ایرادات وارد شده توسط حسابرس شورا است.  از سوی دیگر در اساسنامه وقت این سازمان؛ شورای سازمان پیش‌بینی نشده است.  یعنی این سازمان به‌طور غیرقانونی اقدام به تشکیل شورای سازمان و انتخاب بازرس و حسابرس کرده است.
او «افزایش صددرصدی قرارداد مشاوره‌ای» را یکی دیگر از بندهای حسابرسی دانست و گفت:  در قراردادها تنها امضای آقای تشکری به‌عنوان مدیرعامل وجود دارد و امضای نفر دوم که باید از اعضای هیأت‌مدیره باشد موجود نیست.
به گفته او از دیگر بندهای گزارش حسابرسی افزایش ۴۵‌درصدی حقوق نیروی انسانی از‌سال ۹۱ به ۹۲ و افزایش ١٣٠٠‌درصدی پاداش‌های اتفاقی است. به‌طوری که پاداش‌های ۲۸‌میلیون تومانی به ۳۸۰‌میلیون تومان به مدیران ارشد سازمان افزایش پیدا کرده است.
دبیر در ادامه تأکید کرد: یکی از چند سازمانی که باید به‌طور مستقیم درآمدش را به حساب خزانه شهرداری واریز کند سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است.  از سوی دیگر براساس تبصره ۱۴ این سازمان باید ۲۰‌درصد از فروش مجوز طرح ترافیک را به مترو اختصاص دهد اما این کار باید بعد از واریز شدن کل درآمد حاصل از فروش طرح ترافیک به حساب خزانه شهرداری انجام شود. این در شرایطی است که بخشی از وجوه دریافتی فروش مجوز طرح ترافیک به حساب خزانه شهرداری واریز نشده است.
دبیر در پاسخ به تشکری‌هاشمی که متفاوت بودن نتیجه بندهای اظهارنظر گزارش‌های حسابرسی را عجیب می‌دانست گفت: آیا قیاس شما با گزارش حسابرس خودتان است؟ وضع حسابرسی‌سال ۹۰ و ۹۱ شما بدتر است و تنها نتیجه نهایی با هم تفاوت دارد اما بندهای حسابرسی یکی است.
دبیر از تشکری‌هاشمی خواست بند «اظهارنظر» را کنار بگذارد و به بندها پاسخ دهد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که دولت پول مترو را به مدیریت شهری پرداخت نمی‌کند؛ تصریح کرد: شهرداری تهران درآمد نفتی ندارد و با عوارض و بهای خدمات مدیریت می‌شود.  درواقع شهرداری با پول مردم مدیریت می‌شود و ما باید روی حسابرسی‌ها به شدت حساس باشیم. او با بیان این پرسش که چرا مدیران ارشد شهرداری از حسابرسی خوششان نمی‌آید؟ خطاب به تشکری‌هاشمی تاکید کرد: من نسبت به سال‌های اول حضورم در شورا اطلاعات بسیار بیشتری به دست آورده‌ام.  از ما نخواهید نظر حسابرس شما را قبول کنیم.  همه حسابرسان قسم خورده هستند و روبه‌رو کردن حسابرس‌ها کاری حرفه‌ای نیست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای رفع مشکل شما می‌توانیم نتیجه نهایی گزارش را کنار بگذاریم اما بندهای حسابرسی باید پاسخ داده شود.  بسیاری از بندهای حسابرسی در‌ سال ۹۱ هم تکرار شده است.

منبع»شهروند

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا