آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها هم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند

سه‌ الویت مهم برنامه ششم، تکلیف همه دستگاه‌ها از جمله آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها به پرداخت مالیات و الزام دولت برای پرداخت بدهی‌های بانکی از مهمترین محورهای سخنان سخنگوی دولت در اتاق بازرگانی ایران بود.

 محمدباقر نوبخت که امروز در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران سخن می‌گفت، به اولویت‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت در حوزه‌های مختلف پرداخت. در جدول زیر چکیده مهمترین اظهارات وی آمده است.

برنامه ششم توسعه

سه‌شنبه هفته آینده در اجلاس یک‌روزه، ابعاد اجرایی برنامه ششم را به‌مثابه اقتصاد مقاومتی تدوین می‌کنیم.

از آنجایی که منابع ما محدود است طبیعتاً نمی‌توانیم در پنج سال اول همه مشکلات را حل کنیم. تفاوت اصلی برنامه ششم با برنامه دیگر این است که در برنامه ششم، سه تا چهار موضوع را انتخاب کرده‌ایم و روی آن متمرکز شدیم. آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی از مهمترین اولویت‌های ماست.

دولت مصمم است تا در برنامه ششم مشکلات حوزه معدن، صنایع معدنی، میادین مشترک، حمل‌ونقل ریلی و گردشگری را هم حل کند.

کاهش ضریب جینی ۰.۳۴ درصد و تک‌نرخی کردن تورم و بیکاری از اهداف ماست تا جایی که در سال ۹۹ نرخ تورم باید به ۸.۹ درصد برسد و نرخ بیکاری هم از ۱۰.۷ تا پایان برنامه ششم باید به هفت درصد برسد.

اکنون سهم منابع نفتی در بودجه ۳۲ درصد است که قرار است، به ۲۲ درصد کاهش یابد.

در برنامه ششم توسعه سالانه نیاز به جذب ۱۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم و در برنامه ششم پیش‌بینی شده تا ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و ۲۰۰ میلیارد دلار منابع به‌صورت فاینانس جذب کنیم.

قرار است در برنامه ششم به رشد اقتصادی سالانه هشت درصد برسیم و از آنجاکه در فروش نفت و صادرات محدودیتی نداریم، باید نوع تعامل خود را با کشورها شناسایی کنیم و برای همین کشورهایی که امکان رقابت‌پذیری را دارند به سه دسته تقسیم کردیم. یکی کشورهایی که رقابت‌پذیری آنها مبتنی بر عوامل تولید است، یک گروه بر مبنای بهره‌وری و یک گروه بر مبنای نوآوری.

سرمایه گذاری

قرار است در این سال‌ها با شرکت‌هایی که از هر کشور مشخص کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشیم که آنها تکنولوژی نو خود را بیاورند، نه صنعت دست چندم را و دیگر امروز کشورهایی مانند چین که ما به‌عنوان دوست به آنها نگاه می‌کنیم این‌طور نیست که هرچه بگویند، قبول کنیم، بلکه به آنها گفته‌ایم با آنها کار می‌کنیم، اما رقابت وجود دارد و منافع ملی برای ما مهم است

برای بخش کشاورزی رشد ۵ درصدی، برای معدن ۸.۳، برای صنعت ۹.۳، برای بخش ساختمان ۶.۴، برای بخش خدمات رشد ۵.۸ درصدی، برای نفت ۸.۸ و ارتباطات ۱۹.۴ درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم که به‌طور متوسط سالانه ۷۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تحقق رشد ۸ درصدی نیاز داریم.

دولت قرار است ۱۰۵ هزار میلیارد تومان روی طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند و در همین راستا تعداد طرح‌های عمرانی که از گذشته مانده را با کار کارشناسی از ۲۹۰۰ طرح به ۲۵۰۰ طرح کاهش داده‌ایم و حتی بنا داریم که برخی طرح‌ها را واگذار کنیم که دستورالعمل آن آماده شده است.

صندوق‌های بازنشستگی

در زمان فعالیت کارمندان دولت کسوراتی از حقوق آنها کسر می‌شود که پس از بازنشستگی مشکلی پیش نیاید، ولی اکنون به هر دلیلی دولت حقوق بازنشستگی لشکری و کشوری را از جیب خود می‌پردازد و اکنون ما از یک نفر بازنشستگی کم می‌کنیم و به هفت نفر حقوق بازنشستگی می‌دهیم که صندوق‌های بازنشستگی در حال ورشکستگی است، ولی در برنامه ششم فکری به حال آن کرده‌ایم.

مالیات

اگر بخواهیم از آنهایی که اکنون مالیات می‌دهند،‌ مالیات بیش‌تری بگیریم، کارها قفل می‌شودد و ریشه سرمایه‌گذاری آتی را می‌خشکانیم، بلکه باید شیوه دیگری را پیش رو بگیریم. درعین‌حال اکنون بنگاه‌های ما نیاز به تسهیلات دارند، اما منابع بانکی قفل است؛ چراکه یا آنهایی که تسهیلات گرفته‌اند آن را پس نمی‌دهند که بعضی از آنها معلول از شرایط اقتصادی است و بخش دیگر خود دولت است.

سهم مالیات باید افزایش یابد و همه دستگاه ها و … از جمله آستان های مقدس و قرارگاه ها مشمول پرداخت مالیات می شوند و قانون این امکان را فراهم کرده است.

تسویه بدهی دولت

برای این کار زمان‌بندی کرده‌ایم تا از طریق فروش اوراق کل تعهدات را بدهیم که تا سه سال سالانه سود آن را می‌دهیم و پس‌از آن اصل آن را ابتیاع (خریداری) می‌کنیم و بدهی دولت را تسویه می‌نماییم.

منبع» اقتصادنیوز

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا