ادغام تامین اجتماعی در بیمه سلامت به زیان کارگران است

[ادغام تامین اجتماعی در بیمه سلامت به زیان کارگران است]

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: وزارت بهداشت نباید برای کنترل اشتهای سیری ناپذیر پزشکان از منابع صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران در گفتگویی در خصوص ادغام صندوق‌های بیمه‌ای گفت: این ادغام نباید صورت گیرد زیرا صندوق درمان تامین اجتماعی از نظر مالکیت ماهیتی عمومی و غیر دولتی دارد و نوع هزینه‌ها و نحوه محاسبه ارزش خدمات آن با سایر صندوق‌های درمانی متفاوت است.

«اسماعیل حق‌پرستی» افزود: طبق قانون معادل ثلث از حق بیمه ماهانه هرکارگر برای هزینه درمان  به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌شود و براساس همین مقررات حدود یازده درصد حق بیمه در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی هزینه درمان شده و مابقی این مبلغ در صندوق بیمه پس‌انداز می‌شود تا در بخشهای دیگر درمانی استفاده شود.

وی تصریح کرد: ممکن است یکی از دلایل اصرار به ادغام همین موجودی صندوق تامین اجتماعی باشد که متعلق به کارگران است  البته نباید از یاد برد که در دولت‌های گذشته بسیاری از مسئولین و وزرا، ضربات جبران ناپذیری به صندوق تامین اجتماعی وارد کرده‌اند و بار‌ها برای انتقال بخش‌هایی درمانی و مالی این صندوق به سازمان‌های دیگر تلاش کردند.

حق‌پرستی گفت: زمانی ما بد‌ترین شرایط درمانی را داشتیم که آن هم مربوط به دخالت دولت در مسائل صندوق تامین اجتماعی و جدا کردن بخش درمان تامین اجتماعی بود، تا اینکه با تصویب قانون الزام در  سال ۶۸دوباره بخش درمان تامین اجتماعی ازوزارت بهداشت و درمان به  سازمان تامین اجتماعی بازگشت و در نتیجه مشکلات خاتمه یافت.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران افزود: از زمان بازگشت بخش درمان سازمان تامین اجتماعی کیفت خدمات درمانی این سازمان به نسبت مبلغی که از روی حق بیمه ماهانه پرداخت می شد افزایش یافت چنانچه حتی با وجود اشتباهات مدیران این سازمان در دولت گذشته بازهم کیفیت و کمیت خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی قابل توجه بود.

وی تاکید کرد: با تغییر دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم ما شاهد یک رشد در عرصه درمانی هستم، این رشد در راستای اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی و گسترش عدالت اجتماعی توقعات به جایی ی را در جامعه ایجاد کرده است اما در مقابل وزارت بهداشت نتوانسته اشتهای سیری ناپذیر جامعه پزشکان را کنترل کند و برای همین امروز بخشی از تصور می کند که اگر به منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی دست‌یابد می‌تواند مشکل پیش آمده را برطرف کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران افزود: درصورتی که طرح ادغام منابع صندوق‌های درمانی در سازمان بیمه سلامت اجرا شود، باعث می‌شود سازمان تامین اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شود که قابل جبران نباشد.

وی معتقد است: بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی دولتی از پول نفت و درآمدهای کشور منتفع می‌شوند اما بخش کارگری و صندوق تامین اجتماعی بدون کمک دولت و از دستمزد تلاش کارگران تشکیل یافته و حیاتش به جامعه کارگری منوط است.

این فعال کارگری افزود: دارایی صندوق تامین اجتماعی، حق الناس محسوب می‌شود نه جزء بیت المال، و باید برای کسانی هزینه شود که تحت پوشش این صندوق هستند.

حق‌پرستی تاکید کرد: اساس ادغام صندوق‌های بیمه‌ای بی‌عدالتی محض به جامعه کارگری و صندوق تامین اجتماعی است زیرا افراد بسیاری در جامعه هستند که به عناوین مختلف از پرداختهای خود نسبت به خدمات دولت طفره می‌روند اما جامعه کارگران قبل از دریافت دستمزد خود هزینه خدمات خود به دولت را می‌پردازد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تهران تصریح کرد: صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی هیچ تشابهی با سایر صندوق‌های درمانی کشور ندارد به همین دلیل در قانون توسعه ادغام منابع و امکانات این صندوق در سازمان بیمه سلامت پیش بینی نشده است.

وی افزود: چون در بخش درمان نظام بیمه سلامت ناکارآمدی‌اش طی سال دوم به دلیل کاهش درآمد‌ها و بودجه‌ای که دولت به آن اختصاص می‌داد رفت است عده‌ای ساز ادغام صندوق‌های بیمه‌ای را کوک کرده‌اند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا