کسری ۳۶ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای تا پایان ۹۴

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه گزارشی از وضعیت نامناسب صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی اظهار کرد: جمع کسری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی تا پایان سال ۹۴، ۳۶ هزار میلیارد تومان است. علی ربیعی با بیان اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی ناخوشایند است، گفت: بنده پیش از این در جلسه غیر علنی مجلس نهم نیز در این باره به نمایندگان گزارش دادم که وضعیت صندوق‌ها ناپایدار است و دولت و مجلس باید برای پایدارسازی اقدامات اساسی انجام دهند.

وی افزود: این وزارتخانه مسوول مستقیم چهار صندوق بازنشستگی کشوری،تامین اجتماعی، کارکنان صنعت فولاد، کشاورزان و روستاییان است و تنظیم و هدایتگری سایر صندوق‌ها را نیز برعهده دارد. در واقع بیش از ۵۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش این چهار صندوق قرار دارند و اگر میزان پوشش بیمه سلامت را هم اضافه کنیم تمام جمعیت کشور به معنای واقعی تحت پوشش این چهار صندوق و بیمه سلامت هستند.

ربیعی ادامه داد: میزان کسری تصویب شده در بودجه سازمان تامین اجتماعی تا پایان ۹۴، ۱۵ میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی کشوری ۳.۳ هزار میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد ۱.۴ هزار میلیارد تومان است و اگر کسری‌های مرتبط با سایر صندوق‌ها را مرتبط کنیم ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان می‌شود. بنابراین جمع کسری صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای تا پایان سال ۹۴، ۳۶ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: عدم پرداختن به صندوق‌ها و ادامه دادن سیاست‌های گذشته بحران‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. برای مجلس این مثال قابل تأمل است که صندوق تامین اجتماعی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ از حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه داشته و بدهی دولت به این صندوق‌ها نیز اضافه شده است.

 وی تصریح کرد: پایین‌بودن سن بازنشستگی، اجرای بازنشستگی پیش از موعد، واگذاری شرکت‌های زیان‌ده، رکود بازار سرمایه و عدم رعایت ملاحظات درباره صندوق‌ها از برخی علل اصلی برای بحران صندوق‌ها به شمار می‌رود.

 ربیعی ادامه داد: به عنوان مثال از سال ۱۳۵۳ تا سال ۱۳۸۳ یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته شده‌اند اما بر اثر سیاست‌های رضایتبخش موقت و کوتاه مدت این عدد ظرف هشت سال به اندازه ۳۰ سال به تعداد بازنشسته‌ها اضافه شده است.

 وی با بیان اینکه صندوق‌ها را موتور توسعه کشور باید بدانیم، گفت: از مجلس درخواست دارم که کمیته مشترکی میان مجلس و دولت برای پایدارسازی صندوق‌ها تشکیل شود.

 وزیر کار در مورد وضعیت اشتغال نیز اظهار کرد: این وزارتخانه، دبیرخانه شورای عالی اشتغال بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. البته انباشت نیروی بیکار در کشور تحت تاثیر تحولات جمیعتی اجازه نمی‌دهد که با روش‌های گذشته مساله اشتغال را رفع کنیم.

 وی در ادامه اظهار کرد: احداث واحدهای سرمایه‌بر فولادساز از هشت هزار تا یک میلیون تنی نیز کمکی به ظرفیت اشتغال نکرده است و از اوایل دهه ۹۰ تعطیلی آغاز شده است و همین رویه درخصوص سایر صنایع نیز وجود دارد لذا تنگنای منابع مالی و دشواری جذب سرمایه خارجی کمکی به این رویکرد را نامشخص کرده است زیرا این سرمایه‌گذاری‌ها به این نحو مناسب این دوران نیست.

 ربیعی خاطرنشان کرد: بدون چرخش مجلس و دولت و همه مشارکت‌کنندگان زمینه‌ساز برای توسعه صنایع متوسط، کوچک و خورد مشکل اشتغال قابل حل نیست بنابراین اگر بخواهیم به برنامه اشتغال پاسخ دهیم باید به رویکردهایمان نسبت به توسعه و رشد توجه کنیم.

 وزیر کار در ادامه از نمایندگان درخواست کرد که برای پیشبرد رویکردها و راهکارهای مناسب با دولت و وزارتخانه همراهی کنند، البته رویکردهای جدید به معنای سیاست پرداخت وام نیست زیرا توسعه اشتغال محلی رخ می‌دهد و زمانی امکان‌پذیر است که ظرفیت‌های محلی با مشارکت‌های مناسب در دستور کار سیاست‌گذاری قرار گیرد در نتیجه نسخه واحد پیچیدن برای استان‌ها و مناطق زهر تلخ برای اشتغال است.

 ربیعی در ادامه با بیان اینکه باید بیاموزیم مشاغل کوچک به عنوان یک راهکار هستند، گفت: رسیدن به رشد اشتغال‌زا نیازمند توسعه نیروی انسانی واحد است در حالی که نیروی کار کشور به شدت غیرماهر و فاقد استانداردهای امروز دنیا است، در نتیجه توسعه آموزش به شکل فعلی درمان مشکل مهارت نبوده و نخواهد بود و آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه نقش مهمی دارند و تکمیل این آموزش‌ها از ضرورت‌های راهبردی این کشور است.

 وی همچنین اظهار کرد: از مجلس انتظار دارم برای تحقق شعار هر ایرانی یک مهارت موثر وزارتخانه را یاری کنند.

وزیر کار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مساله رفاه اجتماعی و مبارزه با فقر گفت: سیاست‌گذاری در این مساله با چالش جدی مواجه است و اگر می‌خواهیم با فقر به طور واقعی مبارزه کنیم باید یکپارچگی نظام رفاه را جدی بگیریم و نظام یکپارچه هم مشتمل بر حمایت‌های اجتماعی، بیمه‌های درمانی و مبارزه با فقرهای چندگانه است.

 وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از موفق‌ترین کشورهای جهان از سیستم یکپارچه استفاده کرده‌اند. توزیع ناهدفمند بودجه رفاهی نظیر توزیع یارانه نقدی و اعمال سیاست‌های جبرانی که بنده آن را صدقه‌ای می‌خوانم مشکلاتی را به دنبال داشته است و ما امروز در زمینه مبارزه با فقر نتوانستیم با بودجه‌های خرج شده نتایج خوبی بگیریم.

 ربیعی با بیان اینکه برنامه ما برای نظام رفاهی رویکرد توانمندسازی است، گفت: از اختصاص حمایت مالی صرفه‌نظر کرده و بر ایجاد اشتغال فقرزدا تاکید می‌کنیم. همچنین بنده پیشنهاد می‌کنم که کمیته مشترکی بین دولت و مجلس شکل گیرد تا سازماندهی نظام یارانه‌ها و حذف برخی یارانه‌بگیران بررسی شود.

 وی ادامه داد: اصلاحات پارامتریک در صندوق‌ها، اجرای نظام یکپارچه رفاه و سازماندهی یارانه‌ها ازمواردی است که از مجلس می‌خواهم با هم‌اندیشی به سمت حل این مسائل پیش برویم.

 وی در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: انتخابات هفت اسفند نشان داد مردم به تعامل مجلس و دولت دل بسته‌اند و امیدواریم که به نتایج ملموسی دست یابیم و در این زمینه امید خمیرمایه اصلی وضعیت فعلی ما است و باید امید مردم را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد دریافت‌های حقوقی اخیر برخی مدیران اظهار کرد:آنچه منتشر شده  گردش مالی و بازمانده مالی است. در واقع دولت هم پیگیر این مساله است و روز گذشته هم جلسه برگزار شده است و طی دو سه هفته آینده این نظام پرداخت‌ها مشخص می‌شود.

 علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: خوب است که در دولت هم این مساله پیگیری می‌شود.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه این مساله باعث شده فضای ناجوانمردانه شکل گیرد. به عنوان مثال حقوق یک پزشک فوق تخصص گوش، حلق و بینی در سرجمع یکسال شاهد ۱۹ میلیون شده اما اینها را سرجمع کرده و منتشر می‌کنند و یا در مورد کارخانه پارس‌الکتریک می‌گویند در این دولت تعطیل شده و دولت با اقتصاد مقاومتی مخالف است. در حالی که آقای روحانی در مناظره انتخاباتی خود انتقاد کردند که چرا پارس‌الکتریک خانه کبوتران شده است اما متاسفانه امروز به اسم این دولت اعلام می‌کنند.

 وی با بیان اینکه دولت با پرداخت‌های بالا مخالف است، گفت: آنچه اعلام می‌شود تجمیع فیش‌های یک سال است. به عنوان مثال رئیس سازمان تامین اجتماعی از حقوق خود فقط شش میلیون تومان برداشت می‌کند. در حالی که ۱۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اما این زیبایی‌ها دیده نمی‌شود.

 ربیعی تاکید کرد: در مورد بانک هم نه پولی پرداخت شده بلکه این پول در حساب بانک است و تجمیع گردش مالی بوده است و امروز با جدیت این مساله را دنبال می‌کنیم.

لاریجانی در این زمینه نیز اظهار کرد: اینکه دردولت حساسیت نسبت به این موضوع وجود دارد، کار خوبی است ضمن اینکه دیوان محاسبات هم پیگیری لازم را انجام می‌دهد.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد مرکز رصد و آمار در حوزه بیکاری اشاره کرد و گفت: آمارها را واضح‌تر کرده‌ایم و با توجه به تورم و شرایطی که وجود داشته است بیکاری در کشور ما برای جوانان ۲۶ درصد و به طور کلی حدود ۱۰ درصد بوده است در حالی که در ایتالیا بیکاری جوانان ۴۲ درصد است و ما باید اینها را مقایسه کنیم.

 وی تصریح کرد: امروز با رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم و با ۵۶ درصد کسری رشد در دولت آمدیم و با این وضع عملکرد قابل دفاعی بوده است.

 ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۵۰ هزار دفترچه جدید تامین اجتماعی صادر شده است و اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم باید از منطقه‌گرایی بپردازیم.

 وزیر تعاون با اشاره به اینکه نظام درآمدی به شکل U است، گفت: در حال حاضر فقر مورد هدف قرار گرفته است و ما امروز ارزش دفترچه روستایی را از چهار هزار تومانی که بود افزایش دادیم و چند کار را گمنام دنبال کردیم.

 وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت هم بزرگترین پروژه دولت بوده است، گفت: ما با تجدید منابع موافق هستیم و در حال آماده‌سازی لایحه بیمه اجتماعی فراگیر هستیم و هم‌پوشانی‌ای هم که در این زمینه وجود داشته شناسایی شده است.

 وی در پایان با اشاره به عملکرد بهزیستی نیز گفت: سازمان بهزیستی ۱۷۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد اما هنوز عملکرد بهزیستی گمنام مانده است. گرچه محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای برای خدمات‌رسانی هم وجود دارد اما تلاشمان این است که در مسیر درست کرامت افراد را افزایش دهیم.

منبع» ایسنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا