جزئیات طرح بیمه بیکاری و توانمندسازی جویندگان کار

bimebikari

جزئیات طرح بیمه بیکاری و توانمندسازی جویندگان کار

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مشاوره شغلی و کاریابی‌ها با تشریح جزئیات طرح بیمه بیکاری و توانمند سازی جویندگان کار گفت: اجرای این طرح هزینه‌های زیادی را به همراه دارد.

بابک هاشمی پور در گفت‌وگو با تسنیم, درباره جایگزین شدن طرح”بیمه بیکاری و حمایت از متقاضیان کار” گفت:بخش دوم این طرح در راستای توانمندسازی جویندگان کار مشتمل  از ۱۴ ماده و ۱۷تبصره است.

وی ادامه داد:در ماده ۱ این فصل در توضیح جوینده کارتعریف شده است. جوینده کار موضوع  فصل  دوم این طرح است که در آن جوینده کار فردی است که به سن ۲۵ سالگی رسیده و در مراکزکاریابی‌ خصوصی و مراکز خدمات اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ثبت نام و حداقل یکسان پیگیر اشتغال خودبوده است که بر اساس این طرح پرداخت حق بیمه و سابقه اشتغال برای این قبیل افراد الزامی نیست.

هاشی پور تاکید کرد: از آنجایی که حمایت از جویندگان کار در زمره حمایتهای اجتماعی است و دولت ملزم به اجرای آن است کمک هزینه کارورزی به منظور توانمندسازی جویندگان کار و بسط عدالت اجتماعی پرداخت  اما حقوق تلقی نمی شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی مشاوره شغلی و کاریابی‌ها درباره دریافت بیمه بیکاری به افراد مشمول در این طرح گفت: بر اساس این طرح کارورزان و خانواده و افراد تحت تکفل آنان در مدت دریافت کمک هزینه بیکاری تحت پوشش خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی و در صورت دارا بودن سابقه سایر بیمه‌های درمانی، تحت پوشش همان بیمه درمانی قرار می‌گیرند.

وی افزود:بر اساس این طرح کارورز طی دوره کارورزی توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، بیمه حوادث و عمر خواهد شد پرداخت حق بیمه مذکور از محل اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای این فصل خواهد بود. بنابراین جوینده کار باید حداقل یک سال کارت ثبت نام بیکاری داشته و در انتظار کار باشد.

هاشمی پور ادامه داد:برای اجرای این طرح دولت مکلف است ترتیبی اتخاد کند که در سال اول اجرای قانون، حداقل ۲۰ درصد جویندگان کار در کشور بر اساس اولویت‌هایی مانند میزان تحصیلات، داشتن مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای، مدت زمان ثبت نام در کاریابی، معلولیت، ایثارگری و در نهایت بررسی زنان بدون سرپرست و بدسرپرست از هر اولویتی که برخوردارند بر حسب ظرفیت کارخانجات و توافق بنگاه‌های متقاضی از طریق کارورزی تحت پوشش قرار گیرند که در این طرح حداقل امتیاز برای استفاده از کمک هزینه کارورزی ۳۵ امتیاز است.

هاشمی پور درباره برآورد هزینه ناشی از اجرای فصل دوم بیمه بیکاری که مربوط به توانمند سازی جویندگان کار است گفت: ۳میلیون نفر تعداد کل بیکاران کشور در سال ۹۲ بوده است که اگر در ۲۰% ضرب شود حدود ۶۰۰ هزار نفر خواهد شد که اگر این عدد در ۴% حداقل متوسط مزد سال ۹۲ ضرب شود در طول یکسال عددی بالغ بر ۱۷ هزارو ۵۳۲ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی تاکید کرد: این برآورد برای سال ۹۳ اینگونه پیش‌بینی شده است که اگر در ۱۲۰ درصد ضرب کنیم عددی بالغ بر ۲۱ هزار و ۳۸ میلیارد ریال خواهد شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا