لایحه اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده سال ۹۶ به مجلس ارائه میگردد

رئیس سازمان امور مالیاتی از ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات و ارزش افزوده به مجلس شورای اسلامی طی چند هفته آینده و در ابتدای سال ۹۶ خبر داد. به گزارش اخبار حسابداری ایران به نقل از ایسنا، تقوی نژاد در چهاردهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی با اشاره به وضعیت نظام مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه قرار بر این بود که به سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی دست یابیم، اما در این راستا مشکلاتی وجود داشته و دارد. اما پس از بررسی‌های انجام شده متوجه می‌شویم که سهم مالیات و عوارض در کشور ما از تولید ناخالص داخلی پایین است.

وی با اعلام این که سهم مالیات و عوارض در کشور از تولید ناخالص داخلی معادل ۳.۷ درصد است گفت: اگر مسئله تامین اجتماعی را که در سایر کشورها به عنوان زیر مجموعه مالیات قرار می‌گیرد در این رابطه لحاظ کنیم، شاهد سهم ۱۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی می‌شویم. بنابراین هدف‌گذاری کرده‌ایم که با توجه به اهداف قانون برنامه به سهم ۱۱ درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی دست یابیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر این که هرگونه افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در کشور نباید از طریق فشار بر برخی بخش‌ها ایجاد شود عنوان کرد: توافقاتی با مجموعه فعالان اقتصادی از جمله بخش تولید در کشور داشته‌ایم و امیدواریم این مسئله به تقویت تولید و افزایش اشتغال و صادرات منجر شود.

تقوی نژاد افزود: علاوه‌بر این سازمان امور مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده و سعی داریم افرادی را که تاکنون مالیات پرداخت نکرده اند شناسایی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های مدنظر سازمان امور مالیاتی یادآور شد: مالیات بر ارزش افزوده، طرح جامع مالیاتی و محورهایی را که در قانون مالیات‌های مستقیم مطرح است از جمله برنامه‌های سازمان امور مالیاتی است،‌ علاوه‌بر این اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دولت مراحل نهایی خود را طی کرده و امیدواریم طی هفته های آینده و در ابتدای سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی به نصب صندوق‌های مکانیزه فروش اشاره کرد و گفت: قانون برنامه و قانون نظام صنفی الزاماتی را در ارتباط با نصب صندوق‌های مکانیزه فروش مطرح کرده است و لایحه‌ای نیز در این رابطه تنظیم شده که کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و امیدواریم به زودی به شکل قانون درآید که بدین ترتیب نزدیک به ۴ میلیون واحد صنفی صندوق مکانیزه فروش نصب خواهند کرد و کلیه فعالیت های اقتصادی آنها به شکلی شفاف در می آید.

تقوی نژاد همچنین در مورد تسهیل امور مالیاتی سرمایه گذاران خارجی و تسهیل امور اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان کرد: در این رابطه گام های مثبتی برداشته شده و در ارتباط با بحث افزایش مالیات ها برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی باید اعلام کنم که به ازای هر ۵ درصد مشارکت خارجی ۱۰ درصد به مشوق های ماده ۱۳۲ اضافه می شود.

وی در مورد همکاری سازمان امور مالیاتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط نیز خاطر نشان کرد: پس از رایزنی های انجام شده بدهی های مالیاتی ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط بصورت پلکانی تقسیط شد و در مورد خروج از رکود واحد های تولیدی کوچک و متوسط نیز برنامه ای در دست تدوین است که امیدواریم در سال ۹۶ مدنظر قرار گیرد.

تقوی نژاد با بیان اینکه بحث طرح جامع مالیاتی یکی از فعالیت های بزرگ در سازمان امور مالیاتی و نیز کلان کشور است گفت: در بحث طرح جامع مالیاتی بدنبال مکانیزه سازی کلیه فرایندهای مالیاتی هستیم و مشکلی که در این رابطه وجود دارد در ارتباط با نگهداری دفاتر و اسناد است. علاوه بر این در تلاش هستیم که ظرف ۳ سال آینده یعنی در پایان سال ۱۳۹۷ بحث علی الرأس را از نظام مالیاتی حذف کنیم و زمینه های این کار را در دستور کار قرار داده ایم تا در این راستا گام برداریم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه به دنبال تقویت خوداظهاری در کشور هستیم اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی به مردم و فعالان امور اقتصادی اعتماد دارد و خوداظهاری را به عنوان نقطه اساسی و اصلی در پرداخت مالیات ها مدنظر قرار می دهد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا