یک درصد مالیات ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد، که رقم تقریبی آن درسال جاری به ۴۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

سید کامل تقوی نژاد روز پنجشنبه در نشست اتاق اصناف مشهد افزود: مالیات ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی به صورت پلکانی در کشور تقسیط شده و اینگونه نیست که این سازمان بخواهد فشاری را به روی واحدهای صنفی و تولیدی کشور وارد کند.

وی اظهار کرد: نصب صندوق های مکانیزه فروش برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده ، بر اساس حمایت و از مبنای اعتماد سازی در سطح کشور دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه آمار نشان می دهد جمعیت بسیاری در کشور مالیات خود را به صورت دقیق و منظم پرداخت می کنند، اظهار کرد: از ۷۷ مورد رسیدگی از ۲۲۰ مورد که در کشور انجام شده است به تازگی ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات دریافت شده است.

وی به صدور بیش از ۲۰ بخشنامه طی یک سال اخیر برای حل مشکلات مالی واحدهای مختلف در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نباید مالیات از حلقه آخر اخذ گردد زیرا علاوه بر اینکه جامعه آماری بسیار زیادی را سازمان امور مالیاتی کشور درگیر می کند مشکلات بسیاری را در خصوص دریافت به وجود می آورد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تحقق عدالت مالیاتی را یک موضوع بسیار مهم و اساسی دانست ، تصریح کرد: مبنای اصلی کار این سازمان اعتماد سازی بین تمام آحاد مختلف مردم است و در این زمینه تلاش های بسیار زیادی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم به دلیل اصلاح قانون مالیات های مستقیم، معافیت ها و مشوق های مالیاتی گسترده ای برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در نظام مالیاتی ایران به وجود آمد.

تقوی نژاد افزود: همچنین براساس سیاست های دولت یازدهم، سازمان امور مالیاتی با صدور بخشنامه های مختلف تلاش کرد برای حمایت از تولید، گام های موثری بردارد که تقسیط بدهی های مالیاتی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از آن جمله است.

وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی وجود دارد برخی برای پرداخت مالیت ها درخواست وام می کنند و این سازمان در تلاش است که با این عزیزان همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: یکی از اهداف دولت یازدهم و این سازمان تحقق عدالت مالیاتی در سطوح مختلف کشور است و در این زمینه تلاش های بسیار زیادی تا کنون صورت گرفته است.

تقوی نژاد گفت : در سال ۱۳۹۴، کل مالیات دریافت شده در خراسان رضوی معادل هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بوده است و این موضوع در حالی رخ داده که دریافتی این استان در سال ۹۴ معادل سه هزار ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است یعنی حدود ۵۰ درصد درآمد استان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: شاخص کشوری در شرایط فعلی ۵۶ درصد است و این شاخص نشان دهنده این است که حجم مالیات در استان خراسان رضوی پایین تر بوده است. از این مقدار دریافت مالیات در خراسان رضوی ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض در خراسان رضوی به شهرداریها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: رشد مصوب درآمدها در سال ۹۶ در استان خراسان رضوی تقریبا هشت درصد و در کل کشور ۱۰ درصد بوده است. طبق هماهنگی های صورت گرفته مقرر گشت صادراتی که به صورت ریالی از خراسان رضوی انجام می شود از پرداخت مالیات معاف باشد.

تقوی نژاد با اشاره به تدابیر دولت برای اصلاح قانون مالیات ها، عنوان داشت: تدابیری در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم درنظر گرفته شد که مهمترین آنها به خروج معافیت ها از حالت عمومی و تمرکز آن در حوزه های اثرگذار باز می گردد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه سازمان امور مالیاتی به صورت منظم مالیات را دریافت می کند این موضوع باعث شده که سازمان های مختلف را به طمع بیندازد که می توانند درآمد را به شدت افزایش دهند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه رفتار این سازمان در سراسر کشور به یک شکل نیست، خاطر نشان کرد: فضای برخورد حوزه مالیاتی در خراسان رضوی به شکلی است که پویایی فعالیت های اقتصادی در استان سلب شده است.
وی با بیان اینکه باید تدابیر مناسبی برای حمایت از اتحادیه ها در مشهد فراهم شود، ادامه داد: مشکلاتی همچون افزایش بی کاری نشات گرفته از برخوردهای متفاوت حوزه مالیاتی در کشور است.

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: بررسی حوزه مالیات در شرایط فعلی یک موضوع بسیار مهم و اساسی است و عملکرد درست در این حوزه می تواند زمینه رشد اقتصادی را در کشور فراهم آورد.

بنانژاد به فعالیت ۲۰۰ هزار واحد صنفی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: فعالیت واحدهای صنفی در استان خراسان رضوی باعث به وجود آمدن ۷۰۰ هزار شغل شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات امور مالیاتی باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: مالیات عملکرد، گواهی مالیات، افزایش درآمد مشمول مالیات، مبانی تشخیص دریافت مالیات، مسائل حوزه شورای حل اختلاف، ارزش افزوده و سامانه مکانیزه فروش بخشی از مشکلات موجود در حوزه مالیات است.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی می توان جهت جلوگیری از بروز حوادثی همچون پلاسکو در ساختمان های تجاری از محل دریافت مالیات بودجه ای را به تجهیز و ایمنی ساختمان ها اختصاص داد.

در این نشست روسای اتحادیه های مختلف شهر مشهد به بیان مشکلات خود در حوزه مالیات پرداختند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا