جزئیات مالیات ساخت و ساز مسکن اعلام شد

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات مسکن گفت: برای اشخاص حقیقی جدولی وجود دارد که تا ۵۰ میلیون تومان سود، ۱۵ درصد آن مشمول مالیات شده و این رقم برای سود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی، ۲۰ درصد است. سیدکامل تقوی نژاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم در هفته گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید، افزود : این قانون در سال ۱۳۹۴ به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید و دولت مکلف بود یک سال پس از آن آئین نامه های مواد مربوط به این قانون را تنظیم کند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم، تکلیف نحوه پرداخت مالیات مربوط به ساخت و ساز مسکن مطرح شده است.
تقوی نژاد افزود: این ماده قانونی، قبلاً در قانون مالیات های مستقیم وجود داشت و بر اساس ماده ۷۷، مالیات مقطوع ۱۰ درصد از سازندگان واحدهای مسکونی که دو سال از زمان پایان کار آن ها گذشته بود، اخذ می شد.
وی اضافه کرد : تغییری که اکنون ایجاد شده، به نفع سازندگان و به نفع مردم است؛ زیرا از حالت مقطوع به متغیر تغییر کرده است .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در صورت ساخت و ساز توسط شخص حقیقی؛ ۳ سال پس از از پایان کار است و در صورت ساخت و ساز توسط شخص حقوقی مشمول مرور زمان نمی شود؛ یعنی ۱۰ درصد در نخستین انتقال به عنوان مالیات مقطوع پرداخت می شود؛ سپس شخص پس از ارائه اظهارنامه و پایان سال مالی به امور مالیاتی مراجعه می کند و بر اساس رسیدگی هایی که انجام می شود مالیات از او دریافت می شود.
تقوی نژاد افزود: اگر فرد سود کرد، مالیات پرداخت می کند و اگر سود نکرد، مالیاتی را پرداخت نمی‌شود.
وی گفت: برای اشخاص حقیقی جدولی وجود دارد که تا ۵۰ میلیون تومان سود ۱۵ درصد از سود مالیات اخذ می شود و اگر سودش بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون باشد، ۲۰ درصد و اگر سود بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد مازاد بر ۱۰۰ میلیون به نرخ ۲۵ درصد محاسبه می شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مالیات تنها در صورتی اخذ می شود که فرد سود کرده باشد امّا قبلاً در هر حالت چه سود کرده باشد و یا زیان ، مالیات را باید پرداخت می کرد.
تقوی نژاد اضافه کرد: اشخاص حقوقی هم اظهار نامه ارائه می کنند و اگر سود کرده باشند، ۲۵ درصد از سودشان را باید مالیات بدهند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق قانون جدید مالیاتی، شهرهای زیر صدهزار نفر جمعیت از پرداخت مالیات ساخت و ساز مسکن معاف هستند.
تقوی نژاد افزود: کسانی مشمول آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم هستند که پروانه ساخت و ساز مسکن آن ها از تاریخ یکم فروردین سال ۱۳۹۵ به بعد اخذ شده باشد.
وی اضافه کرد: معمولاً بیشتر قیمت تمام شده مسکن را قیمت زمین تشکیل می دهد و قیمت زمین به تاریخ روز محاسبه می شود بنابراین مالیات ها در مجموع افزایش نمی یابد بلکه حتی کاهش می یابد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس آئین نامه، ماخذ محاسبه قیمت زمین، زمان فروش است و این به نفع فروشنده است.
تقوی نژاد افزود: پارسال از محل این مالیات ها، ۱۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها بابت ساخت پُل ، پارک ، خیابان و مسائلی این چنین پول دادیم و ۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران پول پرداختیم.
وی اضافه کرد: ۱۰ درصد علی الحساب؛ مالیات را می گیریم و اگر زیان کرده باشد به او بر می گردانیم.
تقوی نژاد افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، قانون جدید امور مالیاتی حداقل تا ۳ سال آینده تأثیری در افزایش رکود مسکن نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون، باید از خانه های خالی مالیات دریافت کنیم، گفت: در این زمینه تکلیفی متوجه وزارت مسکن و شهرسازی شده است که باید سامانه ملی زمین و مسکن تأسیس شود و در آن سامانه آمار و اطلاعات واحد های مسکونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.
تقوی نژاد افزود: در این زمینه جلسات مختلفی داشتیم و امیدواریم امسال نتیجه بگیریم.
وی با اشاره به اینکه پارسال از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد صنفی حدود ۸۸۰ میلیارد تومان مالیات گرفتیم گفت: اطلاعات را در زمینه فرار مالیاتی تکمیل کردیم و از ۷۷ نفر که پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی نداشتند ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات گرفتیم از جمله در بخش پتروشیمی شخصی فعالیت داشت که از این رقم ۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به او بود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در زمینه مالیات خط قرمز نداریم و عدالت را برقرار می کنیم.
تقوی نژاد افزود: پارسال با استفاده از سامانه های پولشویی و شناسایی افرادی را که تراکنش بانکی مشکوک داشتند به عنوان مبارزه با فرار مالیاتی، ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برگ تشخیص صادر کردیم و امیدواریم امسال آن را دریافت کنیم همچنین ۳۰۰ هزار مؤدی جدید را شناسایی کردیم یعنی پارسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان از طریق مبارزه با فرار مالیاتی، مالیات دریافت کردیم.
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا