افزایش ۸ درصدی مالیات مقطوع اصناف با رکود همخوانی ندارد

نماینده اتاق اصناف در سازمان مالیاتی با بیان اینکه رئیس سازمان، از عدم افزایش مالیات مقطوع در سال ۹۵ خبر داده بود گفت: متاسفانه با وجود رکود شاهد رشد ۸درصدی مالیات اصناف نسبت به سال ۹۴ بوده‌ایم.

ابراهیم درستی،نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران با بیان اینکه پس از تشکیل جلسه فوق العاده کارگروه ویژه بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور در اوایل خردادماه توافقات مناسبی با سازمان شکل گرفت گفت: در جلسه مذکور پس از بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی برای مالیات اصناف در سال گذشته، اعضای کارگروه به اتفاق آرا پیشنهاد جدیدی را تصویب کردند که در راستای تعاملات بین اصناف و سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان امور مالیاتی ارائه شد.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص اینکه پیشنهاد اتاق اصناف درباره مالیات مشاغل سال ۹۵ به چه شکل بود گفت: پیشنهاد اولیه اتاق اصناف به این صورت بود که میزان مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ اشخاص مذکور به میزان مالیات قطعی شده عملکرد سال ۱۳۹۴ تعیین شود. در مورد مودیانی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۴ آنان تا تاریخ تسلیم اظهارنامه قطعی نشده است (به استثناء مودیانی که پرونده عملکرد سال ۱۳۹۴ آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است)، مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۳ آنان با افزایش حداکثر ۱۲ درصد مالیات مبنای توافق قرار گیرد.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اما پس از بررسی‌ها و رایزنی‌های مشترک به این نقطه نظر رسیدیم که اصنافی که درآمد آنها تا سقف یک میلیارد تومان در سال می‌شود در گروه سوم قرار بگیرند و برای آنها این امکان مهیا باشد که بتوانند با هشت درصد افزایش مالیات نسبت به سال قبل اقساط خود را د ر چهار نوبت پرداخت کنند، گفت:  گروه دوم نیز افرادی را در برمی‌گیرد که مبلغی بین یک تا سه میلیارد تومان درآمد داشته باشند.

چالشها و آسیبهای شیوه فعلی اخذ مالیات در کشور

درستی ادامه داد، گروه اول نیز به افرادی که بالای سه میلیارد تومان فروش دارند مربوط می‌شوند و این افراد ملزم هستند برای پرداخت مالیات اظهارنامه‌ مربوطه را تکمیل کرده و تحویل دهند. پیشنهاد دیگر ما به سازمان امور مالیاتی این بود که برای همه گروه‌ها رویه واحد در نظر گرفته شود، چراکه وجود رویه‌های مختلف می‌تواند فسادزا باشد. به عنوان مثال قرار از برخی مودیان مالیات ۱۲ درصد و از برخی دیگر مالیات ۱۵ درصد اخذ شود این که با کدام معیارها این روند اخذ مالیات قرار است صورت گیرد ممکن است در آینده مشکلاتی را برای سازمان امور مالیاتی و اعتراضاتی را در بین اصناف ایجاد کند.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این مطلب که متاسفانه در حوزه مالیاتی زیرمجموعه‌ها خوب عمل نکرده‌اند گفت: چه در تهران و چه در شهرستان‌ها شاهدیم که ممیزها اطلاعات کاملی نداشته و میان گفتار ممیز و سرممیز تمایز وجود دارد که به هر صورت این مسئله می‌تواند برای همکاران ما مشکلات متعدد ایجاد کند و آنها در موارد متعدد گمراه سازد.

باوجود رکود، افزایش ۸درصدی مالیات مقطوع منطقی نبود

وی با بیان اینکه رئیس سازمان مالیاتی در نیمه دی ماه سال ۹۵ تاکید کرده بود که مالیات اصناف در سال ۹۵ برابر با مالیات سال ۹۴ آنها خواهد بود و افزایش مالیاتی برای آنها نخواهیم داشت، گفت: اما به هر حال سازمان امور مالیاتی بر خلاف نظر اتاق اصناف و  وعده‌ای که داده بود تصمیم به افزایش مالیات مقطوع اصناف گروه سوم گرفت و بر این اساس مالیات سال ۹۵ این دسته از مودیان با رشد ۸درصدی نسبت به سال ۹۴ مواجه شد.

درستی با انتقاد از افزایش مالیات اصناف با وجود رکود در کشور تاکید کرد: امروز اصناف چراغ خود را به سختی روشن نگاه داشته و برای حفظ آبروی نظام تلاش کرده و در موارد متعدد حتی به جای درآمدزایی از سرمایه خود هزینه کرده‌اند تا فعالیت‌ آنها استمرار داشته باشد. در چنین شرایطی وضع مالیاتی به این شکل شرایط کار را برای آنها سختر خواهد ساخت.

سازمان مالیاتی بدنبال مودیان جدید هم باشد!

وی با اشاره به این مطلب که اصناف بر این نکته باور دارند که اگر قرار بر پرداخت مالیات است و مجلس این موضوع را مصوب کرده مالیات مشاغل پرداخت شود، ما طبق قانون عمل خواهیم کرد، افزود: شاید بد نباشد سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات به سراغ منابع جدید هم برود. به هر صورت اصناف طی سال‌های گذشته همواره  مالیات خود را پرداخت کرده‌اند اما هنوز گروههایی  هستند که به شیوه‌های مختلف فرار مالیاتی دارند.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی با مطرح کردن این موضوع که تاکید دولت بر عدم ارائه اظهارنامه از سوی اصناف گروه سوم به موضوع وصول درآمدهای مالیاتی در ماههای ابتدایی سال مرتبط بوده است، گفت:  در صورت ارائه اظهارنامه از سوی مودیان و طولانی شدن فرایند بررسی عملا اخذ مالیات به ماههای پایانی سال منتهی می‌شود، این روند در سالهای گذشته وصول درآمد دولت را در ماههای ابتدایی امکان پذیر نکرده و به این ترتیب پرداختهای عمرانی و جاری دولت با چالش مواجه شده است.

منفعت اخذ مالیات مقطوع از اصناف برای دولت

درستی در پاسخ به سوالی درباره سهم مالیات اصناف در بودجه دولت گفت: هم اکنون ۵.۶ درصد از درآمدهای دولت از طریق دریافت مالیات از اصناف تامین می‌شود، از طرف دیگر اعمال مالیات مقطوع بر این گروه از مودیان می‌تواند در تامین منابع مورد نیاز دولت نقش موثر داشته باشد. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی در سال ۹۵ برای مالیات سال ۹۴ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مدی مالیات به شکل مقطوع اخذ شد. همچنین توجه داشته باشیم که در این روش در کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان مالیات اصناف وصول می‌شود و این شیوه قطعا به نفع دولت است. در کنار این موضوع انتظار داریم تا سازمان امور مالیاتی نیز همراهی‌های لازم را با مودیان داشته باشد.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌هایی که در بین اصناف وجود دارد این است که سازمان مالیاتی به وعده‌های خود عمل نکند، گفت:  همانطور که اشاره کردم قرار بود سازمان امور مالیاتی با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد به دنبال افزایش مالیات مقطوع نباشد اما این اتفاق به هر نحو افتاد و اعتراضهای نمایندگان اصناف نیز در این خصوص مثمر ثمر واقع نشد.

صددرصد با افزایش مالیات مخالف بودم

وی افزود، بنده چه در جلسات  کارشناسی و چه در رایزنی‌های انفرادی بارها اعلام کردم که صد در صد با افزایش مالیات در سال ۹۵ به دلیل رکود مخالف هستم، اما به هر صورت سازمان امور مالیاتی این موارد را نپذیرفت.

درستی با بیان این مطلب که در شرایط فعلی افزایش ۸ درصدی مالیات مقطوع اعمال شده است، گفت: انتظار ما این است که سازمان امورمالیاتی به تعهداتی که در جلسات مطرح کرده و بعضا بخشنامه هایی را نیز در این راستا صادر کرده، پایبند باشد.

دو خواسته مهم  از سازمان مالیاتی

نائب رئیس اتاق اصناف در پاسخ به سوالی درباره خواسته‌های تشکلهای صنفی از سازمان امور مالیاتی گفت: به عنوان نمونه سازمان بعد از پرداخت مالیات مقطوع، برگ قطعی مالیات را به مودیان تحویل دهد و در این مسیر اما و اگر مطرح نکند. اعمال چالش در این حوزه تعامل شکل گرفته را با چالش رو به رو می‌کند. توجه داشته باشید که اصناف با وجود  تدوام رکود در کشور متحمل رشد ۸ درصدی مالیات عملکرد شده‌اند.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی، با اشاره به اینکه در سال جاری سازمان از بدهی‌های مالیاتی سالهای ۹۳ و ۹۴ عبور کرده است، گفت: امیدواریم با تنها با پرداخت مالیات مقطوع سال ۹۵، برگهای تسویه قطعی مالیات به مودیان پرداخت شود.

درستی تاکید کرد، خواسته دیگر ما این است که ممیزان به شکل سلیقه ای عمل نکنند چرا که این موضوع در طی سالیان گذشته باعث کاهش اعتماد به مجموعه سازمان مالیاتی شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا