شفافیت اقتصادی با اجرای طرح جامع مالیاتی

شفافیت اقتصادی با اجرای طرح جامع مالیاتی

 

نقش مالیات در توسعه کشورها در جهان کنونی بر کسی پوشیده نیست. محدودیت منابع مالی دولت‌ها برای تامین بودجه جاری و هزینه های عمرانی ، جوامع بشری را بر آن داشته است که با وضع قوانین مالیاتی کارآمد، بخشی از درآمد خود را از طریق مالیات تامین نمایند. وابستگی بیش از حد بودجه به در آمدهای نفتی، آفتی است که اقتصاد کشورهای صاحب نفت را دچار نقصان نموده و مانع از پیشرفت و توسعه آن‌ها می‌گردد. در کشور ما هم به لحاظ دارا بودن اقتصاد تک محصولی ، اتکا دولت به درآمد فروش نفت می‌باشد و این خود معضلی برای شکل گیری اقتصادی سالم و شفاف به حساب می‌آید. در طول سالیان متمادی ، دولت‌ها کوشیده‌اند تا با وضع قوانین مالیاتی جامع و کامل میزان مشارکت مردم را برای پرداخت مالیات افزایش داده و نوسانات اقتصادی را مهار نمایند لیکن پایین بودن فرهنگ مالیاتی و نبود اطلاعات کافی از فعالیت‌های اقتصادی از جمله مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی نظام مالیاتی در سنوات گذشته بوده است. با توجه به اینکه دنیای امروز برای رسیدن به هر هدف بهینه و جامع در فردای پیش رو به ارزش اطلاعات پی برده است و دولت‌ها به درستی دریافته‌اند که بدون داشتن اطلاعات متقن و محکم نمی‌توانند برای نیل به اهداف ترسیم شده گامی بردارند.
نظام مالیاتی کشور با رویکرد ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان ، طرح جامع مالیاتی را که زیر ساخت اصلی تحول نظام مالیاتی است به تصویر کشید. در همین راستا و با رویکرد پیکر بندی یک نظام مالیاتی کارآمد و پویا ، برنامه ریزی برای اجرای این طرح ملی با هدف ارتقاء بهره‌وری و کاهش هزینه های اجرایی و افزایش رضایتمندی مودیان مالیاتی آغاز گردید. طرح جامع مالیاتی به عنوان فونداسیون اصلی سازه مستحکم نظام مالیاتی تلقی می‌گردد که البته بستر سازی لازم را در قالب تعریف و اجرای پروژه های زیر ساختی به همراه دارد.

اجرای طرح جامع مالیاتی مبتنی بر شکل گیری پایگاه اطلاعات اقتصادی یکپارچه و فراگیر بوده که سازمان امو مالیاتی کشور به عنوان برنامه ریز و متولی این طرح ، پیش بینی‌های لازم را برای تهیه و آماده سازی نیروی انسانی متخصص و فناوری‌های نوین انجام و اقداماتی را در این زمینه به مرحله اجرا گذارده است. در حال حاضر زیر ساخت‌های فنی این طرح مهیا شده و نیروهای متخصص برای اجرای بهینه آن آموزش‌های لازم را دیده‌اند و امید می‌رود با اجرای کامل این طرح ، سازمان امور مالیاتی بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین خدمت را به فعالان اقتصادی ارائه نماید و بدین ترتیب در وقت و انرژی ایشان صرفه جویی کرده و میزان رضایتمندی صنوف مختلف را فراهم آورد. بی تردید همکاری همه جانبه با اجرای این طرح ، موجب تسریع در اجرای کامل آن می‌گردد که در نهایت همه مردم ایران از آن منتفع خواهند شد.

عصمت عزیزی
منبع: سازمان امور مالیاتی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. چرا اجرای طرح جامع مالیاتی جوابگو درنظام مالیاتی فعلی نیست
    بنام خدا
    چون هرقدر اطلاعات مالی قوی شفاف وصحیح باشد چون وارد بر قوانین آئینامه ها وبخشنامه های فعلی نظام مالیاتی می شود در مقررات حل می شود وجوابگوی هزینه های خود نخواهد بود درست مانند اینکه یک ساختمان کاملا فرسوده را رنگ ولعاب ظاهری به آن بزنیم اصلاحات کلی فعلی قوانین مانند اصلاحات قبلی سال ۱۳۸۰و۱۳۷۰ و۱۳۶۶چون مبتنی بر فرهنگ اسلامی نیست وبا کارشناسی های بسیار ضعیف وغیر واقع بینانه انجام گرفته است نمی تواند اثرچندان مثبتی داشته باشد اگر طرح جامع مالیاتی بر قانون مالیات اسلامی عرضه واجرا شود در کمترین زمان ممکن فقرریشه کن .وکشور آباد خواهد شد ونیازی به فروش نفت نیزنخواهد بود کافی است از افرادی که بعد از انقلاب اسلامی مولتی میلیاردر شده اند یک خمس یا دوخمس ازدارائییشان اخذ گردد
    رضا نیکخوی منفرد نگارنده پیش نویس قانون مالیات اسلامی

دکمه بازگشت به بالا