بازی خطرناک نرخ سود موهوم

رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دولت به بازار بدهی، به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کند، گفت: متاسفانه دولت وارد بازی خطرناک نرخ سود موهومی شده است.
به  گزارش اخبار حسابداری ایران به نقل از مهر، حسین عبده تبریزی در دیدار فعالان اقتصادی با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: با نرخ کنونی جمعیت کشور که وارد بازار کار می شود، دولت مشکل اساسی برای اشتغال دارد، در حالیکه در دولت نهم و دهم آهنگ ورود افراد به بازار کار بسیار محدود بود، اما دردولت یازدهم به یکباره بیش از یک میلیون و نفر تقاضای ورود به بازار کار را داشتند و ایجاد اشتغال برای این جمعیت، امر بسیار دشواری است.
رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ضرورت تامین مالی به منظور رونق اشتغال افزود: تامین مالی یا از نظام بانکی یا از بازار سرمایه صورت می گیرد، اشکالات اساسی بازار پول هم امروز، گریبان بازار سرمایه را نیز گرفته است و این بازار عملکرد لازم را نمی تواند داشته باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه نظام بانکی ایران، امروز گرفتار معضلات اساسی است و طبیعی به نظر می رسد که وزیر پیشنهادی اقتصاد، در کنار سایر نهادها از جمله بانک مرکزی باید تلاش کند این معضل را حل کند، به خصوص اینکه نرخ سود بانکی نیز اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ این در شرایطی است که هیچگاه این تجربه را نداشته ایم که نرخ سود بانکی بالاتر از تورم باشد و مقامات ما با این مورد، تجربه عملیاتی و اجرایی نداشته اند؛ بنابراین نرخ سود بانکی تبدیل به سپر تورمی شده است.
به گفته عبده تبریزی، مردم اکنون به یک معجزه جدیدی معتقد شده اند که همه می توانند پول را در بانک بگذارند و بانک نیز سودی بدهد که خودش در تامین آن مشکل دارد، پس این معجزه یک جایی متوقف خواهد شد و بنابراین وقتی نرخ سود ۲۵ درصد است، کسب و کار هم این نرخ را بازدهی ندارد.
وی اظهار داشت: امکان اینکه با بازده اسمی ۱۴ تا ۱۵ درصدی، ۲۰ درصد سود دهیم، مشکل ساز است؛ اما اصلاح این موضوع نیز می تواند به ما صدمه تورمی بزند. این بهترین راهی است که دولت زیان بانکها را بدهد، اما باید هزینه تورمی آن را نیز بپذیرد؛ پس این یک تله اقتصادی است که اگر حتی این مساله را حل کنیم، دچار تورم هستیم و اگر هم حل نکنیم، اشتغال و تولید امکان پذیر نیست.
عبده تبریزی با بیان اینکه با روند فعلی، کش تورم یک جایی رها خواهد شد، گفت: اگر دولت روحانی فکر کند که وضعیت نامتعادل را ادامه دهد، هیچ اشتغالی ایجاد نخواهد شد، چراکه نرخ نامتعادل در اقتصاد مشکل ساز شده است؛ بنابراین چون بودجه نیز مشکلات اساسی دارد، دولت نیز وارد بازی نرخ سود بانکی شده است؛ چراکه قرار بود بازار بدهی کمک کند که تاریخ بدهی ها مشخص شود، در حالیکه اکنون بازار بدهی نیز از کارکرد خود خارج شده است.
وی افزود: درخواست ما این بود که بازار بدهی کمک کند که دولت بازار بدهی خود را تاریخ دار کند، اما دولت به عنوان یک منبع درآمد به این بازار نگاه کرده است و وارد بازی شده است.
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا