معافیت‌های مالیات ارزش افزوده افزایش می‌یابد

معاون مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به تحقق ۹۲ درصدی درآمد این بخش گفت: معافیت‌های مالیات ارزش افزوده در لایحه جدید افزایش می‌یابد. به گزارش اخبار حسابداری ایران به نقل از فارس،محمد مسیحی در گفت‌وگویی در مورد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماه سال جاری اظهارداشت‌:‌ درآمد این بخش با احتساب مالیات سوخت، شماره‌گذاری، نقل و انتقال و واردات و سایر بخش‌ها ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۹۲ درصد از درآمدها پیش‌بینی شده محقق شده و نسبت به مدت مشابه از رشد ۱۰ درصدی دارد.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با تشریح آخرین وضعیت لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، افزود: با استفاده از تجربه هشت ساله اجرای بر ارزش افزوده و همچنین تجربه سایر کشورهای مجری این نظام مالیاتی و استفاده از نظرهای فعالان و کارشناسان اقتصادی و مطالعات مفصل کارشناسی، لایحه دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تهیه و تدوین شد و در حال حاضر همزمان در مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است.

وی در مورد مهمترین محورهای لایحه مالیات ارزش افزوده گفت: توسعه معافیت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله سبد مصرفی خانوار، بخش کشاورزی، بخش تولید، حمل‌ونقل ریلی و خدمات بیمه‌ای، تعدیل جرایم مالیاتی، تقویت ضمانت‌های اجرایی به ویژه معاملاتی که در آن بخش دولتی به عنوان خریدار کالا و خدمات پیش‌بینی شده است.

مسیحی یادآور شد: اصلاح تاریخ تعلق مالیات در بخش پیمانکاری به گونه‌ای که تاریخ تعلق و مطالبه مالیات مبتنی بر واقعیت‌های حاکم بر صنعت پیمانکاری باشد و برخلاف قانون فعلی که وصول مالیات بر ارزش افزوده توسط پیمانکاران را از کارفرمایان همزمان و یا قبل از صدور صورت وضعیت می‌داند، در لایحه مذکور پیش‌بینی شده تاریخ تعلق مالیات تاریخ پرداخت علی‌الحساب یا تأیید صورت وضعیت باشد. همچنین تاریخ سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای پیمانکاران سه ماه بعد از انقضای دوره مالیاتی خواهد بود.

این مقام مسئول از دیگر محورهای اصلاح شده، اجرای مالیات بر ارزش افزوده به روش ساده شده برای اشخاص حقیقی دانست و خاطرنشان کرد: این روش مربوط به مودیانی است که در حلقه آخر زنجیره ارزش اقتصادی قرار دارند، به گونه‌ای که با دور اندیشی به اصل اهمیت و همچنین تجربه سایر کشورها، برای آن دسته از اشخاص حقیقی انتهای حلقه که به دلایل مختلف امکان نگهداری اسناد و مدارک خرید را ندارند، ولی در مرحله خرید، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌نمایند، با اعمال ضریب ارزش افزوده (تفاوت فروش و خرید که بر روی آن مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده است) نسبت به تعیین مأخذ محاسبه و اعمال نرخ مالیات بر ارزش افزوده اقدام شود.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده بوده؛ در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان داشت: استرداد مالیات بر ارزش افزوده یکی از با اهمیت‌ترین موضوعات مالیات بر ارزش افزوده است که در یک سال اخیر به منظور تسریع و همچنین بهبود شاخص استرداد، اقداماتی انجام شده است.

وی گفت:‌ بدین منظور تنخواه متمرکز در ستاد سازمان مالیاتی به منظور تسریع در استرداد مالیات به فعالان اقتصادی تعیین شده و با اعلام ادارات کل امور مالیاتی بخش زیادی از استرداد در حوزه مالیات بر ارزش افزوده از محل وصولی‌های جاری و منابع متمرکز در سطح سازمان صورت می‌پذیرد و با این تدبیر کندی استرداد از طریق ادارات کل امور مالیاتی مرتفع و روند استرداد به مؤدیان تسهیل شده است.

مسیحی یکی دیگر از اقدامات را بازبینی دستورالعمل استرداد موضوع ماده (۳۴) قانون رفع موانع تولید دانست و افزود: ادارات کل امور مالیاتی مکلف شدند، ظرف یک ماه نسبت به استرداد اقدام نمایند و در صورت وجود معاذیر (برهان) اجرایی و قانونی نسبت به پرداخت ۸۰ درصد مبلغ قابل استرداد دوره قبل به صورت علی‌الحساب اقدام نمایند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین واحد ویژه استرداد در سطح ادارات کل امور مالیاتی تشکیل شده است.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا