نحوه انتقال سابقه از صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تامین اجتماعی

انتقال ســابقه بین صندوق های بازنشستگی در نظام های بیمه ای کشــورها امری لازم و ضروری اســت و از روش های مرســوم و قابل اجرا در سیستم های تامین اجتماعی محسوب می شود، ولیا ین انتقال دارای ضوابط و شــرایط خاصیا ست که قانون آن را تعیین و مشخص می کند. درایران هر فرد طبق قانون می تواند یک بار سوابق بیمه ای خود را از یک صندوق بازنشستگی به صندوق دیگر منتقل کند، مگر اینکه تغییر صندوق به صورت قهری (اجباری)انجام شده باشد. درا نتقال سابقه‌بین صندوق های بازنشستگی کشور موضوعات مختلفی قابل تصوراست که دراین مطلب به «نحوه و شرایط انتقال سابقه از صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تامین اجتماعی می پردازیم.»

درخواست نقل وانتقال سوابق بیمه ای کارکنان دولت (صندوق بازنشستگی کشوری) به صندوق تامین اجتماعی معمولا بیشتر از موارد دیگر است، به دلیل آنکه بهترین و در برخی مواقع تنها راه استفاده از خدمات بیمه و بازنشستگی برای کارمندی که از ادامه اشتغال در دستگاه های دولتی بازمانده و نمی تواند مشمول صندوق بازنشستگی کشوری باقی بماند، تکمیل سوابق بیمه و اشتراک در صندوق تامین اجتماعی اســت. این انتقال در یکی از حالات ذیل صورت می گیرد:

الف) تغییر صندوق به دلیل قطع رابطه استخدامی با محل کار قبلی
ب) موسسه محل اشتغال مستخدم از شمول صندوق بازنشستگی کشوری خارج شده و مشمول صندوق تامین اجتماعی شده باشد.
ج) بر اثر انتقال، تغییر ساختار سازمانی و یا تغییر وضع استخدامی
د) فرد با تمایل شــخصی یا به واســطه الزامــات قانونی، صندوق بازنشستگی خود را تغییر دهد.

در صندوق بازنشستگی کشوری مستخدمینی که به صورت رسمی (قطعی) در یکی از دستگاه های دولتی خدمت کرده اند، پس ازاینکه به هرنحوی از اشتراک صندوق بازنشستگی کشوری خارج  می‌شوند، در صورت تمایل می توانند استرداد کسور بازنشستگی سهم کارمندی خود را درخواست کنند، درا ین صورت چون بیمه شده کسور (حق بیمه) پرداختی خود را دریافت کرده است،انتقال کسور مربوطه منتفی است و فرد نمی تواند ســوابق مذکور را منتقل کند. بنابراین در صندوق بازنشســتگی کشــوری امکان بازپس‌گیری وجوه پرداختی بابت حق بیمه وجود دارد. در حالی که وجوه پرداختی مشمولین صندوق تامین اجتماعی، در قالب مستمری پرداخت می شود و امکان استرداد اندوخته بیمه شده به خود وی وجود ندارد و فقط می تواند درخواست انتقال به صندوق های دیگر را ارائه کند.

 نحوه محاسبه انتقال کسور به صندوق تامین اجتماعی

براســاس قوانین و مقررات در این زمینه نحوه محاسبه گروه های مختلف به شرح زیر است:

۱ – در مورد اشــخاصی  که طبق ضوابط قانونی و به سبب استعفا،بازخرید خدمت، اخراج و انفصال دائم، درخواســت انتقال سابقه به صندوق تامین اجتماعی را دارند، حق بیمه متعلقه هرماه از ســنوات خدمت موردن ظربه ماخذ ۱۸ درصد حقوق و مزایای ماهیانه زمان تقاضا در محل خدمت جدید که مبنای کسر حق بیمه قرار می گیرد و یا آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی در محل خدمت قبلی (هرکدام که بیشتر باشد) محاسبه و مابه التفاوت آن از شخص متقاضی وصول می شود. متقاضی باید در زمان تقاضا بیمه پرداز باشد و مبلغ به تعداد ماه های سابقه نیز قابل تقسیط است.

۲-  درمورد متقاضیانی که انتقال کسور آن ها بر اثر انتقال یا تغییر ساختار سازمانی است نحوه انتقال به این ترتیب است: «هفت هجدهم درصد (۷/۱۸) ) سهم بیمه شده یازده هجدهم درصد (۱۱/۱۸) سهم کارفرما.» حق بیمه مربوط به بیمه شده را درا ین نوع انتقال می توان تقسیط کرد.

۳- انتقال براســاس ماده یک قانون نحوه تعدیل نیروی انســانی دســتگاه های دولتی شامل مستخدمینی که براساس قانون اصلاح تبصره یک ماده ۷۴  بازخرید شده اند، با این شرایط صورت می پذیرد:
نیازی به بیمه پرداز بودن متقاضی نیست، مبلغ مابه التفاوت آن ها به صورت زیر محاسبه می شود، قابل تقسیط نیست و ظرف یک ماه پس از ابلاغ باید به شکل زیر پرداخت شود:
مبلغ آورده (حق مســتخدم)- مدت به ماه × حقــوق ×۱۵درصد=مابه التفاوت حقوق= آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور در صندوق قبلی یا حداقل دستمزد زمان پرداخت (هرکدام بیشتر باشد).

۴- کسانی که یک بار سوابقشان از صندوقی به صندوق دیگر منتقل شده و مابه التفاوت را پرداخت کرده اند، چنانچه مجددا محل خدمتشان تغییر کند، مابه التفاوتی دریافت نمی کنند و کل حق بیمه آن ها عینا از صندوق قبلی به صندوق جدید انتقال می یابد.

۵- تغییر صندوق بازنشســتگی براساس ماده ۴۲ قانون برنامه سوم توسعه به شکل زیرا نجام می شود:
شاغلان مشترک هریک از صندوق های بیمه ای (به استثنای کارکنان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات) می توانند نسبت به تغییر صندوق بیمه خود اقدام کنند. طبق آیین اجرایی قبلی مصوب ۸۰/۰۳/۲۷ هیئت محترم وزیران، نحوه محاسبه به ترتیب زیر است:
مبلغ آورده (حق مستخدم و کارفرما)- مدت خدمت به ماه × حقوق × ۲۱درصد = مابه التفاوت حقوق = آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشــت کسور در صندوق قبلی یا اولین حقوق مشمول کسر حق بیمه نزد صندوق تامین اجتماعی (هرکدام بیشتر باشد).

در صورتی که شخصی کسور بازنشستگی خود را از صندوق بازنشستگی کشوری دریافت کرده باشد، می تواند مجددا آن را به حساب صندوق واریز و درخواست انتقال آن را به صندوق تامین اجتماعی کند؟

واریز مجدد کسور دریافتی و درخواست انتقال آن به سایر صندوق ها طبق قوانین و دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالتا داری مقدورن یست.

انتقال سوابق از صندوق روستاییان و عشایر به صندوق تامین اجتماعی امکان پذیر است یا خیر؟

بله، در چارچوب ضوابط و مقررات موجود امکان پذیر است.

مراحل انتقال سابقه از صندوقی به صندوق دیگر به چه ترتیبی صورت می پذیرد؟

بیمه شده برای انتقال کسور بازنشستگی خود به صندوق دیگر باید تقاضای کتبی خود را به صندوق جدید ارائه کند. صندوق جدید نیز باید ظرف یک ماه انتقال وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی را از صندوق قبلی تقاضا کند. صندوق قبلی مکلف است حداکثر تا سه ماه از تاریخ تقاضای صندوق بیمه جدید، وجــوه قابل انتقال را به صندوق جدید منتقل کند. انتقال سوابق طی مراحل زیر صورت می پذیرد:

۱- اخذ درخواســت از متقاضی و تکمیل فرم مربوطه به همراه تصویر حکم قطع رابطها ستخدامی یا تغییر نظام بیمه ای
۲- مکاتبه شعبه صندوق تامین اجتماعی با موسسه یا صندوق ذی‌ربط قبلی متقاضی جهت اخذ مدارک و اطلاعات مرتبط با انتقال کسور به شکل ذیل انجام می شود:

الف) ارائه مدارک اولین حکم استخدامی و حکم قطع رابطه استخدامی یا تغییر نظام بیمه ای و گواهی عدم دریافت کسورات توسط متقاضی
ب) گواهی دســتگاه محل خدمت متقاضی مبنی بــر اعلام تاریخ شروع و پایان پرداخت کسور بازنشستگی به همراه میزان آن با درج ایام مرخصی بدون حقوق، غیبت، ایام انفصال موقت و…

۳- بررسی مدارک دریافتی توســط امور فنی بیمه شــدگان و ارسال اطلاعات به صندوق قبلی جهتا نتقال کســور بازنشســتگی
۴- اعلام مبلغ مابه التفاوت باقی مانده به متقاضی جهــت پرداخت مبلغ مذکور به صورت یکجا یا اقساط.

 

منبع»آتیه نو

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا