یخ های اقتصاد ایران در حال آب شدن است

بیژن نامدار زنگنه
بیژن نامدار زنگنه

 در شرایط فعلی با تدبیر دولت یازدهم، رفته رفته یخ های اقتصاد ایران در حال آب شدن است که امیدواریم با وقوع این اتفاق، کشور به سمت رشد پایدار اقتصاد حرکت کند.

وزیر نفت با بیان این که یخ های اقتصاد ایران در حال آب شدن است به پیمانکاران داخلی و مشاوران گفت:نباید مانند گذشته بقای خود را در گرو پروژه های داخلی بدانید و از تلاش برای صادرات غافل شوید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بیژن زنگنه، در مراسم چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایران، در سالن همایش های بین المللی برج میلاد افزود: در شرایط فعلی با تدبیر دولت یازدهم، رفته رفته یخ های اقتصاد ایران در حال آب شدن است که امیدواریم با وقوع این اتفاق، کشور به سمت رشد پایدار اقتصاد حرکت کند.

زنگنه با تاکید بر این که دولت دیگر نقش یک کارفرمای بزرگ را بر عهده ندارد تصریح کرد: شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاران انتظار نداشته باشند ساختار اقتصاد ایران همچون سال های دهه ۷۰ و نیمه های دهه ۸۰ شمسی باشد.
وی افزود: قطعا در دوران پیش رو بخش هایی هم چون راه و شهرسازی، صنعت برق، پتروشیمی، پالایشگاه های نفت وگاز و بخش های بالادستی صنعت نفت به وسیله فاینانس های خارجی متحول و فعال خواهند شد اما این موضوع نباید منجر به آن شود که شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکار داخلی مانند گذشته تنها بقای خود را در گروی پروژه های داخلی بدانند و از تلاش برای صادرات خدمات غافل شوند.وزیر نفت گفت: به زودی با گروه های منتخبی از جامعه مهندسان و مشاوران برای استفاده بیشتر از توانمندی های آنان جلسه ای خواهم داشت.زنگنه با بیان این که ایران در بخش های پتروشیمی هم اکنون در بین کشورهای مختلف دارای مزیت های غیرقابل انکاری به دلیل وجود خوراک نامحدود و ارزان است گفت: وزارت نفت از شهریورماه امسال برنامه ریزی برای جهش دوم تولید در این صنعت را آغاز کرده است.وزیر نفت با اشاره به این که در سال ۱۳۷۶ ارزش تولیدات پتروشیمی کشور یک میلیارد دلار در سال بود گفت: با تلاش هایی که از سال ۷۷ آغاز شد این میزان امروز با وجود برخی مشکلات به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال رسیده است که عمده دلیل این دستاورد سرمایه گذاری حدود ۲۰ میلیاردی در آن زمان در بخش هایی همچون پارس جنوبی و صنایع پایین دستی بود.
وی افزود: برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی، پیش بینی می کنیم با سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد دلاری ارزش تولیدات این صنعت ۵۵ میلیارد دلار افزایش و به بیش از ۷۴ میلیارد دلار برسد.
زنگنه ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و پیش بینی ها، دست کم ۷۰ درصد از سرمایه گذاری برای جهش دوم صنعت پتروشیمی از طریق فاینانس یا صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
به گفته وی، از این رو فرایند سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی باید به نحوی طراحی شود که علاوه بر افزایش تولید، منجر به تحولی بزرگ و کیفی در ظرفیت های مهندسی کشور شود.
زنگنه خاطرنشان کرد: البته تاکید وزارت نفت بر این است که در حوزه های پتروشیمی بیشتر سرمایه گذاری ها از طریق بخش خصوصی صورت گیرد.
وزیر نفت با بیان این که شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاران باید برای بقای خود بحث های مدیریت و سرمایه گذاری را از یکدیگر جدا کنند گفت: یکی از وظایف خود را در حال حاضر تقویت ظرفیت های مهندسی کشور به عنوان سرمایه های ملی می دانم.وی یکی از مشکلات شرکت های مهندسی مشاور داخلی را وارد عمل نشدن در بخش طراحی پایه دانست و افزود: از این رو انتظار داریم این شرکت ها در این بخش حضوری فعال داشته باشند.وزیر نفت یکی از راه های افزایش مهارت شرکت های مهندسی مشاور در زمینه مهندسی پایه را کار مشترک با شرکت های توانمند در این زمینه دانست.زنگنه با بیان این که شرکت های داخلی باید ازظرفیت های توانمند خارجی استفاده کنند، گفت: با این حال در سال های اخیر به نام کار داخلی و واگذاری پروژه به داخل، متاسفانه حضور شرکت های خارجی در صنعت نفت بیشتر شد که این موضوع بیکاری شرکت های مهندسی مشاور داخلی را به دنبال داشت.وزیر نفت گفت: اخیرا بحث هایی درباره دانش فنی (لایسنس های) تولید شده در صنعت نفت مطرح شده است، فکر می کنم این دانش های فنی می تواند به راحتی در اختیار شرکت های داخلی قرار گیرد تا بتوانند خدمات با کیفیت تری به کارفرمایان خود ارائه دهند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا