ضرورت ارتقاء فرهنگ مالیاتی

ضرورت ارتقاء فرهنگ مالیاتی

فرهنگ مالیاتی، مجموعه ای از طرز تلقی، بینش و عکس‌العمل‏‎ ‎افراد در قبال نظام مالیاتی است. ‏به عبارت دیگر طرز تلقی ، بینش ، برداشت، آرمان‌ها، ارزش‌های اجتماعی، قوانین جاری و ‏میزان تحصیلات و آگاهی، از جمله عواملی‎ ‎هستند که فرهنگ مالیاتی را شکل می‌دهند‎.‎
از جمله وظایف سیستم مالیاتی، آگاهی رساندن به مودیان برای سهولت بیش‌تر کار و مطلع کردن ‏مردم از قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و تصمیمات سازمان است. این امر به طور سیستماتیک از ‏فرار مالیاتی کاسته و باعث افزایش تمکین مالیاتی می‌شود. بر اساس قانون هر شهروندی دارای حقوقی است که دولت موظف به تحقق آن‌ها است.
اما منابع مالی این خدمات از کجا تأمین می‌شود؟ در بسیاری از کشورها شهروندان در مقابل حقوق ‏و خدماتی که از دولت دریافت می‌کنند وظایفی را هم بر عهده دارند که پرداخت مالیات به عنوان ‏تأمین کننده منابع مالی خدمات دولتی یکی از اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.
‏خوشبختانه طی دهه های اخیر درآمدهای مالیاتی مورد تاکید دول تمردان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و حتی در ‏رفتار اقتصادی مردم هم تأثیر گذاشته است. امروزه تقریباً در همه دنیا، مردم پذیرفته‌اند که اگر در زندگی روزمره‌شان خدمتی دریافت می‌کنند، باید هزینه آن را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند. پس در ازای خدماتی که دریافت میکنند، با رغبت مالیات میپردازند. عدم فاصله میان دولت و مردم مهمترین مساله در پرداخت با رغبت مالیات است.
زمانیکه مردم بدانند هرگونه شانه خالی کردن از زیر بار مالیات، در نهایت به ضرر خود آنهاست و مانع از اجرای برنامه های رفاهی دولت خواهد شد ، مطمئناً مالیات را با رغبت می پردازند و مردم به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینه های زندگی اجتماعی خود از آموزش گرفته تا درمان و بهداشت، توسعه و عمران شهری، راههای ارتباطی و… مشاهده می کنند .
یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد فرهنگ مالیاتی، اطلاع رسانی با موضوع مالیاتی است . پرداختن به مسئله مالیات که حیاتی ترین مساله یک اقتصاد سالم است در کتابهای درسی ، کانون های مختلف اجتماعی ، فیلم های تلویزیونی و برنامه های رادیویی کشور می تواند زمینه تحولات اساسی را ایجاد نماید . با توجه به اینکه اراده و خواست مردم، عمده ترین نقش را در اجرای قانون مالیات ها ایفا میکند، مؤثرترین عامل موفقیت در اجرای این قوانین، همان فرهنگ مالیاتی جامعه خواهد بود. در خاتمه می توان نتیجه گرفت که برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی بایستی آگاهی مردم از ضرورت پرداخت مالیات را افزایش داد ، مردم باید بدانند که مالیات اخذ شده از آنان صرف امور آبادانی و توسعه امور رفاهی آنان می شود ، در این صورت مطمئنا داوطلبانه مالیات خود را پرداخت خواهند کرد . البته در سال های اخیر شاهد رشد بسیار مناسب فرهنگ پرداخت مالیات بوده ایم . ارائه اظهارنامه های مالیاتی و همچنین پرداخت داوطلبانه مالیات از شاخصه های ارتقاء فرهنگ مالیاتی تلقی می شود . امیدواریم بتوانیم با اتکاء به درآمدهای مالیاتی از اتکاء درآمدهای نفتی خارج شویم .

سمیه حیدری

 

 

منبع: سازمان امور مالیاتی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا