دستورالعمل اجراى ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعى در مورد ازکارافتادگى

دستورالعمل اجراى ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعى در مورد ازکارافتادگى

ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعى مقرر میدارد׃
افراد شاغل در کارگاهها باید قابلیت و استعداد جسمانى متناسب با کارهاى مرجوع را داشته باشند، بدین منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکى آنها را بدهند.
در صورتى که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه پزشکى آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریش شدت یابد، سازمان تامین خدمات درمانى و این سازمان مقررات را درباره بیمه شده اجرا و هزینه هاى مربوطه را از کارفرما طبق ماده ۵۰ این قانون مطالبه و وصول خواهند نمود.

بخش اول׃ اطلاع رسانى
به منظور تشریح و انتشار ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعى جهت مشمولین به ویژه کارفرمایان که وظیفه مهمى در این زمینه دارند و با توجه به اینکه “معاینات پزشکی” قبل از استخدام از بسیارى حوادث و تحمیل هزینه هاى سنگین به کارفرما جلوگیرى مى نماید، کلیه واحدها موظفند به طرق ممکن (از جمله موارد ذیل) جهت اطلاع رسانى به آنها اقدام نمایند׃
۱ – واحدهاى سازمانى (بیمه اى و درمانی) موظفند در برنامه ریزى هاى اطلاع رسانی، ارتباط فرهنگى و اجتماعى با کارفرمایان و بیمه شدگان از طریق روابط عمومى و سایر رسانه هاى محلى ماده ۹۰ را تشریح و به اطلاع مشمولین قانون برسانند.
۲ – ته برگهاى فرمهاى پرسشنامه نامنویسى موضوع دستورالعمل شماره ۲۰۴۴/۳۱۱۹۰ مورخ ۸۱/۴/۱۰ را در مورد بیمه شدگان (اعم از بیمه شدگان داراى شماره بیمه یا فاقد شماره بیمه) را تکمیل و پس از جدا کردن آنها از فرم مذکور براى کارفر مایان ارسال نمایند.
۳ – اسامى مراکز ارائه دهنده خدمات طب کار (سازمانی، خصوصی، دولتی، تعاونی، نیمه دولتی) داراى مجوز معتبر فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى (معاونتهاى بهداشتى دانشگاهها / دانشکده علوم پزشکی) را به هر طریق ممکن به اطلاع کارفرمایان برسانند.

ضمناً از کارفرمایان خواسته شود پس از انجام معاینات قبل از استخدام موضوع ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعى در یکى از مراکز مذکور یک نسخه از فرمهاى مربوطه جهت ضبط در پرونده فنى بیمه شده به شعبه تحویل نمایند.

بخش دوم ׃ اقدامات واحدهاى اجرائى
کلیه واحدهاى اجرائى مکلفند هنگامیکه بیمه شده جهت تعیین میزان ازکارافتادگى به کمیسیونهاى پزشکى معرفى میگردد موارد زیر را رعایت نمایند. بدیهى است اگر درخواست ازکارافتادگى مربوط به افراد تحت تکفل بیمه شده اصلى باشد، لزومى به رعایت موارد زیر نبوده و اینگونه افراد از مقررات مربوط به این دستورالعمل مستثنى میباشند.
-۱ در صورتیکه بیمه شده فاقد فرم معاینات قبل از استخدام (موضوع فرمهاى بند ۳ بخش اول) باشد در این حالت׃
-۱-۱ چنانچه کمیسیونهاى پزشکى (اعم از بدوى یا تجدید نظر) نسبت به ازکارافتادگى بیمه شده راى صادر نمایند، پس از صدور راى مراتب جهت تعیین قصور یا عدم قصور کارفرما در اجراى ماده ” ۹۰ ” قانون تامین اجتماعى از طریق شعب به مراکز خدمات
بهداشتى و طب کار سازمان منعکس گردد. پس از اعلام نظر مراکز مذکور اقدامات قانونى بعمل آید.
توضیح اینکه دستورالعمل مربوط به “چگونگى اقدام توسط مراکز خدمات بهداشت و طب کار” متعاقبا” ارسال میگردد.
-۱-۲ چنانچه کمیسیونهاى پزشکى (اعم از بدوى یا تجدید نظر) بیمه شده را ازکارافتاده تشخیص ندهند لزومى به انعکاس مراتب به مراکز خدمات بهداشتى و طب کار نمى باشد.
-۲ در صورتیکه بیمه شده داراى فرم تکمیل شده معاینات قبل از استخدام (موضوع فرمهاى پیشگفت) باشد در اینصورت پس از راى کمیسیون پزشکى (اعم از اینکه ازکارافتاده تشخیص داده شود یا نشود) نیازى به انعکاس مراتب به مراکز خدمات بهداشتى و طب کار نمیباشد.
-۳ در صورتیکه بیمه شده داراى فرم معاینات قبل از استخدام باشد لکن فرمهاى ارائه شده توسط ” کارفرما از طریق مراکز داراى مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى (موضوع بند ” ۳ بخش اول) تکمیل نشده باشد در اینصورت پس از راى کمیسیونهاى پزشکى و در صورت صدور راى به ازکارافتادگى بیمه شده باید مراتب از طریق شعبه مربوطه به مراکز خدمات بهداشت و طب کار جهت تشخیص قصور یا عدم قصور کارفرما در اجراى ماده ” ۹۰ ” قانون منعکس گردد.
تذکر مهم׃ به منظور حصول اطمینان از انجام معاینات قبل از استخدام توسط کارفرما کلیه واحدها لازم است در صورتیکه فرمهاى مورد نظر در پرونده فنى بیمه شده موجود نباشد مراتب طى فرم
پیوست از کارفرمایان استعلام نمایند. در صورتیکه کارفرمایان نسبت به ارسال فرمهاى مذکور اقدام نمایند در پرونده فنى بیمه شده ضبط گردد.
۴ – پس از اعلام نظر کمیسیون پزشکی، چنانچه ازکارافتادگى بیمه شده ناشى از عدم اجراى ماده ۹۰ ” قانون تامین اجتماعى توسط کارفرما تشخیص داده شود در این صورت ضمن برقرارى ” مستمرى ازکارافتادگى کلیه هزینه ها و خسارتهاى مربوطه بایستى از کارفرما مطالبه گردد.
بدیهى است در صورت خوددارى کارفرما از تادیه مطالبات، طبق ماده ۵۰ قانون عمل خواهد شد. مسئول حسن اجراى این دستورالعمل مدیران کل بیمه اى و مدیریت درمان استانها، کارشناسان فنى استانها، روسا و کارشناسان فنى شعب و روسا و کارشناسان ارشد کمیسیونهاى پزشکى و طب کارمى باشند.
و من ا… التوفیق
محمدحسین شریف زادگان
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل

سازمان تامین اجتماعی
فرم استعلام معاینات قبل از استخدام یا کار مرجوع از کارفرما
کارفرمای محترم کارگاه ………………………………………………………….
با سلام
همانطور که استحضار دارید در ماده ” ۹۰ ” قانون تامین اجتماعی تصریح شده است که:
« افراد شاغل در کارگاهها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند بدین منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند.
در صورتی که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه پزشکی آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده یا بیماریش شدت یابد سازمان خدمات درمانی و این سازمان مقررات این قانون را درباره بیمه شده اجرا و هزینه های مربوطه را از کارفرما طبق ماده “۵۰ ” این قانون مطالبه و وصول خواهند نمود »
خواهشمند است نسبت به ارسال تصویر برابر اصل شده فرم معاینات قبل از استخدام (موضوع ماده ۹۰ قانون) مربوط به آقای / خانم …………………………………………………… به این شعبه اقدام و رسید آن به انضمام اصل مدارک را در پرونده استخدامی نامبرده نگهداری فرمائید.
عدم پاسخ جنابعالی به این نامه (حداکثر ظرف مدت ” ۷” روز پس از اعلام آن) به منزله عدم انجام “معاینه پزشکی قبل از کار ارجاع شده” توسط کارفرما تلقی خواهد شد.

رئیس شعبه
نام و نام خانوادگی
امضاء

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا