کسری بودجه دولت و مشکلات پرداخت حقوق کارمندان

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کسری بودجه دولت در سال جاری گفت: در یکی دو ماه اخیر حقوق کارمندان به‌موقع پرداخت نشده و این نگرانی به وجود آمده که دولت در ماه‌های آخر سال نیز با کمبود نقدینگی‌ نتواند حقوق کارمندان را سر وقت پرداخت کند.

موسی الرضا ثروتی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه بودجه امسال کشور ۲۲۴هزار میلیارد تومان تعیین شده بود، اظهار داشت: در حال حاضر دولت در بخش نفت ۱۰۰ درصد میزان درآمد را که حدود ۵۶هزار میلیارد تومان است، کسب کرده است اما از محل مالیات و عوارض فقط توانسته است ۷۰ درصد درآمد خود را محقق کند.

وی با بیان اینکه ایجاد رکود در سطح بازار باعث شده تا اخذ مالیات و عوارض توسط دولت با مشکلاتی همراه شود، افزود: این موضوع نقش مهمی را در کمبود نقدینگی دولت دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه دولت تاکنون منابع طرح‌های عمرانی را که تا امروز ۳۲هزار میلیارد تومان است تخصیص نداده است، گفت: این در حالی است که تا پایان سال ۹۴ باید حدود ۴۳هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای طرح‌های عمرانی تخصیص پیدا کند.

ثروتی اضافه کرد: حتی دولت در پرداخت یارانه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده و قرار بود یارانه‌ شش‌میلیون پردرآمد قطع شود اما هنوز دولت جرأت این کار را پیدا نکرده و در حال حاضر فقط یارانه سه‌میلیون نفر پردرآمد حذف شده است.

وی با ابراز اینکه کنار این موضوعات دولت براساس بودجه باید ۴هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری تخصیص می‌داد، تصریح کرد: این اعتبارات نیز هنوز اجرایی نشده است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: مجلس مصوب کرده بود تا دولت از اول فروردین اقدامات لازم را برای ثبت نام آن دسته از افرادی که هنوز یارانه نگرفته‌اند انجام دهد تا با ابلاغ یک دستورالعمل امکان ثبت نام آنها نیز فراهم شود، این موضوع نیز هنوز اجرایی نشده است.

ثروتی با اشاره به اینکه در بخش مسکن نیز ۱۳۰۰ میلیارد تومان باید یارانه تخصیص پیدا می‌کرد، گفت: دولت به‌دلیل کمبود بودجه این موضوع را نیز اجرایی نکرده است.

منبع»تسنیم

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا