بخشنامه ۴۶-۹۵-۲۰۰/اجرای مقررات ماده ۷۷ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم

نوع:بخشنامه

مواد مرتبط با مالیاتهای مستقیم: ۷۷

 

شماره: ۴۶-۹۵-۲۰۰

تاریخ: ۲۴-۰۷-۱۳۹۵

بخشنامه

۴۶ ۹۵ ۷۷ م

 

مخاطبین/ذینفعان

 

امور مالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امور مالیاتی

موضوع اجرای مقررات ماده ۷۷ اصلاحی قانون مالیات ­های مستقیم

نظر به سؤالات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای مقررات ماده ۷۷ اصلاحی قانون مالیات­ های مستقیم­­ مصوب۳۱-۴-۱۳۹۴تازمان ابلاغ آیین­ نامه اجرایی موضوع تبصره (۵) ماده مذکور، بدین وسیله مقرر می­ دارد:

۱-­ طبق مقررات ماده یاد شده،درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان،حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم از باب سوم این قانون (فصول مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) می­ باشد.

۲-­ به موجب تبصره (۲) ماده مذکور،شمول مقررات این ماده در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.

۳-­ وفق مقررات تبصره (۴) ماده مزبور،شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.لذا اخذ مالیات موضوع این ماده و تبصره (۱) آن از ساختمان­ های ایجادشده در شهرهای دارای جمعیت زیر یکصد هزار نفر،منتفی می­ باشد.

بنابراین با عنایت به مراتب فوق،اولین نقل و انتقال ساختمان­ های ساخته­ شده توسط اشخاص در شهرهایی با جمعیت یکصد هزار نفر و بالاتر، علاوه بر مالیات نقل و انتقال موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم، در مورد اشخاص حقوقی با رعایت تبصره (۴) ماده ۷۷ قانون مزبور و در مورد اشخاص حقیقی با رعایت تبصره ­های (۲) و (۴) ماده اخیرالذکر، مشمول مالیات علی ­الحساب به نرخ ده درصد(۱۰%) به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال ( اعم از عرصه و اعیان) می­ باشد. مالیات قطعی مؤدیان موضوع ماده مذکور، پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط ، تعیین می ­گردد.

سید کامل تقوی­ نژاد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا