ارزش افزوده توسط مصرف کننده پرداخت شود نه تولیدکننده

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده باید توسط کارشناسان هر چه زودتر اصلاح و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا پس از تصویب و ابلاغ به دولت اجرایی شود. محمدرضا جعفریان افزود : اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با لایحه پیشنهادی دولت در کارگروه های اقتصادی بررسی و تجزیه و تحلیل شد و بخش ها یا مواد آن هم در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده اما هنوز به دلیل تدوین و بررسی برنامه ششم به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و این کمیسیون ارسال نشده است.

وی ادامه داد: بعد از پایان بررسی برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان درگیر تدوین بودجه سالانه خواهند شد و ممکن است اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال به تصویب نرسد و به سال آینده موکول شود.

جعفریان ادامه داد: به همین دلیل دولت تقاضا کرده است که قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت آزمایشی برای یک سال دیگر تمدید شود؛ لذا لازم است اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده هر چه سریعتر به مجلس ارائه شود تا مجلس نیز  پس از بررسی، قانون جامعی را تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کند.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران اظهار کرد: با اصلاحات جدید، در قانون مالیات بر ارزش افزوده تغییرات زیادی  ایجاد شده و مواد آن از ۵۳ ماده به ۷۰ ماده افزایش یافته و تلاش شده تا این قانون به صورت گسترده دیده شود.

وی تاکید کرد: نسبت به اجرای این قانون با توجه به دیدگاههای نمایندگان مجلس تغییر ذاتی خواهد داشت و باید همه قانون را دقیق اجرا کنیم و تفسیرهای متفاوتی را از قانون نداشته باشیم.

جعفریان همچنین تاکید کرد: انتظار می رود آیین نامه تبصره ۲ قانون ۱۶۹ قانون مالیات های مکرر به تصویب هیات وزیران برسد و اجرایی شود چون قرار بود در شش ماهه نخست امسال به تصویب برسد که محقق نشد و امیدواریم تا قبل از پایان سال ۹۵ مصوب شود.

وی بر ضرورت تغییر فرهنگ پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت:  دریافت مالیات بر ارزش افزوده باید به گونه ای باشد که فقط از مصرف کننده نهایی دریافت شود اما اکنون به دلیل اجرای نادرست آن، تولید کننده مجبور به پرداخت این مالیات می شود که به زیان بخش تولید است.

منبع» اتاق اصناف ایران

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا