مالیات مقطوع؛ شفاف سازی در نظام اقتصادی/ موافقان و مخالفان

تعیین مالیات مقطوع با هدف شفاف سازی پرداخت مالیات درنظام اقتصادی موافقان و مخالفانی در کسبه بازار دارد و این فعالان اقتصادی معتقدند دردریافت مالیات باید شرایط رونق و رکود کسب وکار درنظر گرفته شود. ضمن آنکه برخی براین باورند قوانین مالیاتی کشور نیازبه بازنگری دارد.

ارائه اظهارنامه های مالیاتی اصناف در چند روز گذشته به موضوع مورد بحث در بین اصناف و کارشناسان تبدیل شده است. امسال نیز نشست هایی بین کارشناسان سازمان امور مالیاتی و اصناف برگزار شد و در آخرین نشست در روز سه شنبه گذشته (۳۰ خرداد ماه ) دستورالعملی مبنی بر افزایش هشت درصدی مالیات سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد.

براساس این دستورالعمل، سازمان امور مالیاتی مقرر کرد اصنافی که در گروه سوم یا بند (ج) قانون جامع امور مالیاتی سالیانه یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال (۱۵۶ میلیون تومان) یا کمتر از ۱۰ میلیارد ریال( یک میلیارد تومان) درآمد دارند، مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور نیستند و این امکان برای آنها فراهم شد تا به سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد شوند و آمادگی خود را برای پرداخت هشت درصد مالیات بیشتر نسبت به سال ۱۳۹۴ اعلام کنند. همچنین برای این گروه از مودیان امکان پرداخت اقساط مالیات به صورت اقساطی در طی چهار ماه (تا مهرماه ۱۳۹۶) نیز فراهم شده است.

گلایه اصناف از رکود بازار

«احمد میرزایی» که در صنف مانتوفروشی و پوشاک فعالیت می کند به خبرنگار ایرنا گفت: تعین مالیات مقطوع از سوی سازمان امور مالیاتی اتفاق خوبی است، چرا که ما مجبور نیستیم دوباره اظهارنامه مالیاتی پر کنیم و منتظر دستور جدید باشیم.
وی افزود: سال گذشته مالیاتی که برای من تعیین شد ۱۶۰ میلیون ریال بود و بعد از اینکه شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارسال کردم ۲۱ میلیون ریال هم به آن اضافه شد و هر چه پیگیری کردم به نتیجه نرسیدم.
«علی طهماسبی» که در خیابان جمهوری تهران به همراه برادر خود آبمیوه فروشی دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آبمیوه فروشی شغل دوم من است، چرا که شغل اولم پاسخگوی مخارج زندگی نیست.
وی افزود: درآمد سال گذشته ما دو نفر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بود که ۸۰۰ میلیون ریال آن برای اجاره مغازه پرداخت شد و در مجموع درآمد هر کدام از ما با کسر هزینه های دیگر به غیر از مالیات مبلغی حدود ۱۲۰ میلیون ریال بود. سازمان امور مالیاتی هم ۴۸ میلیون ریال مالیات برای مغازه ما مقرر کرده بود.
طهماسبی اظهار داشت: این میزان مالیات با توجه به درآمد سالانه ما خیلی زیاد است، مالیات باید به صورت توافقی و براساس درآمد باشد و این روش کسر مالیات بی عدالتی است.
«محمدرضا صدرالدینی» تعمیرکار لباسشویی و فروشنده قطعات نیز درباره تعیین مالیات مقطوع اصناف گفت: افزایش هشت درصدی مالیات از پایه اشتباه است و مشکلات زیادی را برای اصناف به وجود آورده است، اما ناچار هستیم مبلغ تعیین شده را بپردازیم.
وی گفت: اگر ملک برای خودم نبود با توجه به هزینه های بالای زندگی و کاهش درآمدها و از طرفی افزایش مالیات نمی توانستم از عهده مخارج برآیم و بدون شک بیکار بودم و باید خانه نشین می شدم.
«امیر موسی پور» که در حوزه نصب دوربین مداربسته فعالیت می کند، نیز گفت: قبول دارم که مالیات تعیین شده برای سال ۱۳۹۵ منطبق با درآمد اصناف نیست و بدون کار کارشناسی است، اما همین که مقدار آن به صورت مقطوع تعیین شده، خوب است چرا که می بینیم دو نفر در شرایط نسبتا یکسان از لحاظ متراژ مغازه و درآمد باز هم مالیات متفاوتی پرداخت می کنند.
«مرتضی پاکان» فعال در بخش فروش کالاهای پزشکی با ابراز تاسف می گوید: سازمان امور مالیاتی کشور مالیات را براساس درآمد تعیین نمی کند بلکه بیشتر به شکل رابطه ای عمل می کند تا اینکه به شکل ضابطه مند رفتار کند.
وی افزود: سال گذشته پس از اینکه مالیات برای من مشخص شد و منتظر مفاصاحساب بودم در مرحله آخر ۷۰ میلیون ریال مالیات من را افزایش دادند و پس از اینکه علت را جویا شدم دلیل قانع کننده ای نداشتند و پس از رفت و آمدهای بسیار مبلغ را به ۱۹ میلیون ریال کاهش دادند که برای من جای سوال است که چه طور هیچ ضابطه ای برای تعیین مالیات وجود ندارد.
پاکان گفت: یکی از همکاران ما سه سال است مغازه خود را خالی کرده و کالایی در آن ارائه نمی کند، اما اداره مالیات برای آن مالیات تعیین کرده است، مگر می شود مغازه ای که برق ندارد ، فعالیت کند در صورتی که اداره مالیات ادعا می کند مالیات تعیین شده براساس درآمد این مغازه است.

نداشتن آگاهی از چند و چون مالیات مقطوع دلیل اعتراض برخی اصناف

«علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران در گفت و گویی درباره مالیات مقطوع تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی کشور گفت: براساس قانون، سازمان امور مالیاتی سال گذشته مکلف بود در بحث بند (ج) با اصناف تفاهم نامه ای امضا کند، اما امسال این تعهد از سازمان امور مالیاتی کشور ساقط شد و این سازمان باید خود به تنهایی اقدام به تعیین مالیات می کرد. اما به منظور تعامل فی مابین که در گذشته بین این سازمان و اتاق اصناف ایران شروع شده بود نشست های تخصصی در چند گروه تشکیل شد.
وی ادامه داد: نتیجه این نشست ها امضای تفاهم نامه هایی بود که رییس سازمان امورمالیاتی کشور براساس آنها دستورالعملی صادر کرد که دستورالعمل خوبی است.
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: دلیل اعتراض برخی مودیان و اصناف به این دستورالعمل نداشتن آگاهی از چند و چون آن است چرا که قوانینی که از سوی مجلس شورای اسلامی برای این امر در نظر گرفته شده، بیشتر از این میزان بوده است که با استدلال های اتاق اصناف مبنی بر وضعیت رکود و مناسب نبودن وضعیت کارآفرینان در نهایت منجر به تعیین افزایش هشت درصدی مالیات شد.
فاضلی توضیح داد: ۸۰ درصد مشمولان بند سه قانون جامع امور مالیاتی( افرادی که سالیانه یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال (۱۵۶ میلیون تومان) یا کمتر از ۱۰ میلیارد ریال( یک میلیارد تومان) درآمد دارند) کسانی هستند که مالیات های مقطوع زیر ۳۰ میلیون ریال (سه میلیون تومان) می پردازند. براساس بند سه دستورالعمل جدید نزدیک به هشتاد درصد مشکلات رفع می شود.
رئیس اتاق اصناف ایران از مزایای این دستورالعمل را معاف بودن مودیان از دادن اظهارنامه مالیاتی عنوان کرد و افزود: در نتیجه مودیان مستوجب رسیدگی و قرارگرفتن در نمونه نیستند و دیگر با ممیزها سر و کار ندارند و این یعنی قطع کردن دست واسطه و اینکه ممیز دیگر در کار مودی دخالت نمی کند و حرف مودی سند است و با این کار شفاف سازی را در نظام اقتصادی پیاده می کنیم.
وی تاکید کرد: بنده به اصل قانون مالیات اعتراض دارم که این موضوع ربطی به سازمان امورمالیاتی کشور ندارد و باید در جهت اصلاح قانون مالیاتی به نفع کارآفرینان و بنگاه های اقتصادی حرکت کنیم.

شاخص تورمی مبنای مالیات مقطوع

«محمدرضا جعفریان» مشاور کسب و کار اتاق اصناف ایران نیز در گفتگویی گفت: سال ۱۳۹۵ نخستین سال اجرای قانون مالیات های جدید مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ است و قانونگذار جایگاهی برای اعمال نظر اتاق اصناف در نظر نگرفته بود، اما سازمان مالیاتی با تعاملی که با اتاق اصناف داشت مذاکراتی در این زمینه انجام داد.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی در صحبتی که با اتاق اصناف ایران داشت افزایش مالیات ۱۵ درصدی را پیشنهاد داد که اتاق اصناف آن را نپذیرفت و در پایان شاخص تورمی را مبنا قراردادیم.
جعفریان اظهار داشت: در نهایت به این جمع بندی رسیدیم اصنافی که در گروه سوم هستند دوباره اظهارنامه مالیاتی پرنکنند بلکه فرمتی تحت عنوان مالیات مقطوع تنظیم شود و براساس آن مودیان مالیات پرداخت کنند.
وی افزود: تا پایان وقت اداری پنج شنبه (یکم تیرماه) حدود ۹۵۰ هزار مودی که مشمول این تبصره می شدند فرم مالیات مقطوع را پرکردند و اگر هرکدام از همکاران از این وضعیت ناراضی هستند می توانند اظهارنامه مالیاتی خود را پرکنند و سازمان امورمالیاتی کشور نیز موظف است به آنها رسیدگی کند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا