چگونگی محاسبه‌ی مستمری‌ها در سال ۹۷

بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی، سازمان تامین‌اجتماعی مکلف است میزان تمامی مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت‌وزیران به همان نسبت افزایش دهد. همچنین بر اساس ماده ۱۱۱ قانون مذکور، مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد (ترمیم میزان مستمری تا حداقل دستمزد سال). در این شماره با توجه به اعلام حداقل دستمزد سال ۱۳۹۷، ضمن پاسخ به چند سوال، به شرح و توضیح میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران و کمک‌های جنبی و حداقل مستمری قابل پرداخت به آنان در سال‌جاری می‌پردازیم.

حداقل مستمری قابل پرداخت در سال ۱۳۹۷ برای مستمری‌بگیرانی که حقوق آنان از حداقل دستمزد سال کمتر نیست، چقدر است؟

در اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی میزان مستمری بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی و مجموع مستمری بازماندگان که قبلا برقرار شده یا در طول سال ۱۳۹۷ برقرار می‌شوند تا مبلغ ۱۱۱۱۲۶۹۰ ریال (حداقل دستمزد ماهانه سال ۱۳۹۷) افزایش می‌یابد.

میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیرانی که مستمری آنان از حداقل دستمزد سال بیشتر بوده در سال ۱۳۹۷ چقدر افزایش یافته است؟

تمامی مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگی (مجموع مستمری پرداختی به بازماندگان متوفی) که تا پایان اسفند سال ۱۳۹۶ برقرار شده‌اند، از ابتدای سال۱۳۹۷ به میزان ۱۳درصد افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، چنانچه میزان مستمری بازنشسته‌ای در اسفند سال قبل دو میلیون تومان (بدون درنظرگرفتن مزایای جانبی مانند حق مسکن، حق اولاد، عائله‌مندی و…) باشد در این‌صورت میزان حقوق بازنشستگی وی در سال‌جاری (بدون در نظرگرفتن مزایای جانبی) با ۱۳درصد افزایش به مبلغ دو میلیون و ۲۶۰هزار تومان خواهد رسید.

حداقل مستمری قابل پرداخت به افرادی که مستمری آنان بر اساس سنوات پرداخت حق‌بیمه بدون رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی تا پایان سال قبل برقرار شده است در سال ۱۳۹۷ چقدر است؟

حداقل مستمری قابل پرداخت به کسانی که بر اساس قانون «تعیین تکلیف تامین‌اجتماعی اشخاصی که
۱۰ سال یا کمتر حق‌بیمه پرداخت کرده‌اند» با توجه به سنوات پرداخت حق‌بیمه تا پایان سال ۱۳۹۶ مستمری‌بگیر شده‌اند در سال ۱۳۹۷ عبارت است از:
سنوات پرداخت حق‌بیمه ضربدر عدد ۱۱۱۱۲۶۹۰ تقسیم بر ۳۰ که در آن ۱۱۱۱۲۶۹۰ ریال حداقل دستمزد ماهانه در سال ۹۷ است.
لطفاً در مورد میزان کمک‌های جنبی به مستمری‌بگیران در سال۱۳۹۷ توضیح دهید.
به‌منظور جبران بخشی از افزایش هزینه‌های زندگی و ارتقای وضعیت معیشت مستمری‌بگبران، میزان کمک‌های جنبی در سال ۱۳۹۷ به‌شرح زیر تعیین شده است:
۱- حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه (اصلی و ارفاقی) آن دسته از مستمری‌بگیرانی که طبق ضوابط در حال پرداخت است، در سال ۱۳۹۷ به میزان ۵۰۰ تومان به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد.
۲- کمک‌هزینه عائله‌مندی، کمک‌هزینه اولاد و کمک‌هزینه همسر متکفل فرزند
میزان این کمک‌ها در سال۱۳۹۷ به شرح زیر تعیین و برابر مقررات به حقوق و مستمری‌ها اضافه می‌شود.
کمک‌هزینه ماهانه عائله‌مندی: ۴۴۴۹۱۱ ریال
کمک‌هزینه ماهانه اولاد: ۸۹۸۵۲ ریال
کمک‌هزینه ماهانه همسر متکفل فرزند: ۲۲۲۴۵۵ ریال

افزایش میزان مستمری در سال۹۷ از چه تاریخی اعمال و پرداخت می‌شود؟

افزایش میزان مستمری و کمک‌های جنبی مشمولان از ابتدای سال۹۷ اعمال‌شده و مابه‌التفاوت مستمری در خرداد۹۷ و ماه‌های بعد محاسبه و به حساب آنان واریز خواهد شد. ضمناً به‌منظور اطلاع مستمری‌بگیران گرامی، احکام افزایش مستمری از طریق سایت رسمی سازمان به نشانیwww.tamin.ir در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

اینجانب در حال حاضر ۶۰ سال سن و هشت سال سابقه قابل‌قبول در تامین‌اجتماعی دارم؛ حال اگر بخواهم با قانون سنوات پرداخت حق‌بیمه در سال۱۳۹۷ بازنشسته شوم، چه مبلغی بابت حق‌بیمه کسری ۱۰ سال سابقه خود باید پرداخت کنم؟ در این‌صورت میزان مستمری ماهانه اینجانب در سال ۹۷ چقدر می‌شود؟

حق‌بیمه کسری ۱۰ سال سابقه بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:
۳۳درصد* حداقل دستمزد روزانه سال پرداخت
* مدت کسری ۱۰سال سابقه به روز
= مبلغ حق‌بیمه کسری ۱۰سال سابقه
لذا حق‌بیمه‌ای که باید برای تکمیل ۱۰سال سابقه خود پرداخت کنید، معادل مبلغ
۸۹۲۳۴۹۰۱ = ۳۳%* ۳۷۰۴۲۳* ۳۶۵*۲ ریال است. در این‌صورت میزان مستمری ماهانه شما از مبلغ

۳۷۰۴۲۳۰= ۳۰/۱۰*۱۱۱۱۲۶۹۰ ریال کمتر نخواهد بود. البته به این مبلغ سایر کمک‌های جنبی مانند حق کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد و مسکن برابر مقررات اضافه و پرداخت خواهد شد. ضمناً با توجه به اینکه میزان سابقه پرداخت حق‌بیمه شما کمتر از ۲۰سال است، لذا حق سنوات که یکی از کمک‌های جنبی است به شما تعلق نمی‌گیرد.

منبع» آتیه نو / نویسنده : محمد حاجی‌بابایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا