بی‌عدالتی در اخذ مالیات را برطرف کنید

بی‌عدالتی در اخذ مالیات را برطرف کنید/

شیوه اخذ مالیات بردرآمد صنوف با وجود یکسانی مقررات، در برخی موارد موجب اخذ نابرابری مالیات بردرآمد می‌شود.
به عنوان مثال دو فروشگاه (هم‌صنف با غیر هم‌صنف فرقی نمی‌کند) که مالکیت‌شان از دو شریک، یکی غیرفامیل «الف» و دیگری زن و شوهر «ب» باشند. در نظر بگیرید در زمان محاسبه مالیات برای شرکای فروشگاه «الف» به‌دلیل برخورداری کامل از بخشودگی برای هرکدام به تنهایی عدالت وجود دارد ولی برای فروشگاه «ب» به‌دلیل برخورداری فقط یک نفر از شرکا از بخشودگی به جهت اینکه درآمدشان به یک منزل می‌رود، بی‌عدالتی خود را نشان می‌دهد.
توجه به مثال زیر به روشن‌تر شدن موضوع کمک خواهد کرد. سال ٩١ را در نظر بگیریم مبلغ بخشودگی برای صنوف شش میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده بود. فرض کنیم در همان سال ٩١ اگر درآمد سالانه هر کدام از این دو فروشگاه، همان مبلغ شش میلیون و ششصد هزار تومان باشد در این صورت مالیات فروشگاه «الف» برای هر کدام از شرکا صفر خواهدشد، ولی برای فروشگاه «ب» به‌دلیل اینکه فقط یک نفر از بخشودگی استفاده می‌کند برای نفر دوم (همسر) بر مبنای درآمد- نصف مبلغ فوق- مالیاتی در حدود پانصد و ده هزار تومان محاسبه می‌شود. بر همین مبنا اگر میزان درآمد فقط فروشگاه «الف» دو برابر یعنی مبلغ ١٣ میلیون و دویست هزارتومان باشد ملاحظه می‌کنیم که مالیات شرکا این فروشگاه با وجود درآمد دوبرابری هر یک از شرکا نسبت به درآمد شرکای فروشگاه «ب» همچنان صفر خواهدشد ولی فروشگاه «ب» همچنان با مبلغ درآمدی سه میلیون و سیصد هزار تومان هر شریک، مبلغی را باید به عنوان مالیات پرداخت کند. به نظر می‌رسد هر چه درآمد پایین‌تر باشد این بی‌عدالتی خود را بیشتر نشان می‌دهد به‌طوری‌که حتی در فروشگاه «ب» شخص مشمول مالیات نمی‌تواند از بخشودگی کامل استفاده کند. آن هم به‌دلیل اینکه نام همسرش در سند فروشگاه به عنوان شریک آمده است.
پیشنهادی که برای رفع نقیصه ارایه می‌شود، این است که ابتدا از کل درآمد سالانه فروشگاه مبلغ بخشودگی شرکا- دو معافیت برای فروشگاه «الف» و یک معافیت کامل برای فروشگاه «ب»- کسر و باقی‌مانده مبنای محاسبه مالیات قرار گرفته و سهم هریک از شرکا معلوم شود. اینجانب از سال ۶٧ شغل شریف ولی غیر اقتصادی کتابفروشی را انتخاب کرده و ادامه حیاتش را با همه سختی‌هایش به دلیل لذت خدمات فرهنگی‌اش به جامعه با جان و دل پذیرا شده‌ام، جلوی تعطیلی مکرر آن  را گرفته‌ام.
ولی متاسفانه سال‌هاست به خصوص از سال ٩٠ تا امروز به‌دلایلی که جنابعالی نیز مستحضریدسونامی اقتصادی تک تک ما کتابفروشان را با تهدید جدی روبه‌رو کرده، به‌طوری‌که من نیز مدت‌هاست قصد تعطیلی و فروش کتابفروشی خود را دارم. جالب اینجاست که حوزه مالیاتی مربوطه نیز بدون توجه به اظهارنامه مالیاتی و مشکلات این صنف در همان سال ٩١ علاوه بر شیوه محاسبه مالیاتی پیش‌گفته، بر مبنای درآمد چند برابری مالیاتی بالاتر از دومیلیون و ششصد هزار تومان تعیین کرد که پس از اعتراض در دو مرحله، رای هیات حل اختلاف در هردوبار باعث کاهش درآمد و در نتیجه کمترشدن مالیات به مبلغ هشتصد و پنجاه هزار تومان شد! ولی همچنان همان مشکل در نحوه محاسبه بخشودگی باقی است. ضمن اینکه در همین سال ٩١ درآمدآنقدر پایین بود که اصلا نباید مالیاتی برآن تعلق بگیرد. پیگیری اینجانب در این موضوع بیشتر از منافع شخصی، یافتن راه‌حلی جهت رفع تناقض فوق است، به همین دلیل امکان بردن اعتراض خود را برای مالیات عملکرد ٩١ به شورای عالی مالیاتی یا دیوان عدالت اداری منتفی نمی‌دانم.

٭کارشناس حوزه نشر

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. این پست تا اون جای که راهکار نداده بود درست بود اما از اون جای که این راهکار مضحک را بیان کرده مشخص شده که خبر دیگری است چه فرقی میکند که من مالیات بپردازم یا زنم یا من ۱ میلیون مالیات بدم یا اینکه ۵۰۰ تومان من بدم و ۵۰۰ تومان زنم این که شد همان ۱ میلیون
    اصلا چرا من و زنم هر دو از معافیت مالیاتی کامل بهره نبریم
    چی اگر زنم بره با یکی دیگه شریک بشه بهش معافیت تعلق میگیره اما با من شریک بشه نمیشه؟؟؟؟
    قوانین ناقص به این میگن

دکمه بازگشت به بالا