شرایط دریافت مقرری ایام بارداری چیست؟ (پرسش و پاسخ)

حدود ۱۲ سال سابقه بیمه اجباری دارم. حدود شش ماه در شرکتی مشغول به کار بودم و به اختیار خودم استعفا دادم. به پیشنهاد کارفرما پرداخت بیمه من تا وقتی کار پیدا کنم همچنان ادامه دارد و مبلغ بیمه را خودم پرداخت می‌کنم. می‌خواستم بدانم بیمه به صورت اختیاری بهتر است یا بیمه اجباری؟

البته بیمه اجباری از بیمه اختیاری بهتر است، ولی طبق قانون با اشتغال بیمه اجباری به وجود می‌آید و بدون اشتغال و فقدان رابطه کاری طبق قانون کار پرداخت حق‌بیمه قانونی نیست.

کسی که در حال اخذ مقرری بیمه بیکاری است، آیا می‌تواند کمک بارداری هم دریافت کند؟

با توجه به مفهوم مخالف بند ۱۸ دستورالعمل اجرایی قانون بیمه بیکاری، که فقط پرداخت مستمری بازماندگان و مستمری ازکارافتادگی جزئی را مجاز دانسته است، می‌توان نتیجه گرفت شخصی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کند همزمان نمی‌تواند از غرامت دستمزد ایام بارداری بهره‌مند شود. بند ۱۸ دستورالعمل اجرایی قانون بیمه بیکاری: پرداخت همزمان مقرری بیمه بیکاری و مستمری بازماندگان و یا مستمری جزئی بلامانع است.

سه سال در هنرستان معاون اجرایی بوده و بیمه نشده‌ام. اگر کارفرما قبل از زایمان سه یا چهار ماه من را بیمه کند آیا مرخصی زایمان به من تعلق می‌گیرد؟

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری به شرح زیر است:

۱- بیمه‌شده باید یک سال قبل از زایمان حداقل ۶۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه نزد سازمان تامین‌اجتماعی داشته باشد.

۲- اشتغال به کار نداشته باشد و از جایی حقوق دریافت نکند.

درباره قانون استفاده از سنوات ارفاقی فرزندان شهدا، که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است، سوال دارم. طبق این قانون، هشت سال سنوات ارفاقی برای فرزندان شهدا در نظر گرفته شده است. به شعبه تامین‌اجتماعی مراجعه کردم گفتند هنوز هیچ دستورالعملی در این خصوص نیامده است. این قانون در برنامه پنجم توسعه تفسیر متعارضی داشت ولی در برنامه ششم کاملا واضح و روشن است. لطفا در این مورد توضیح دهید.

ماده قانونی مد نظر بند ۹ ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم است که ارفاق حداکثر ۸ سال سابقه را برای فرزندان و همسران شهدا منظور کرده است. این تکلیف برای کلیه کارکنان بخش دولتی و خصوصی قابل‌اجراست ولی نحوه اجرای آن تا حدودی دارای ابهام است. اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که میزان ارفاق تعیین‌شده بر اساس چه ملاکی است؟ مثلا روشن نیست که یک شخص چه مقدار از این حداکثر سنوات ارفاقی بهره‌مند می‌شود. در مورد جانبازان سنوات ارفاقی بر اساس میزان جانبازی و درصد ازکارافتادگی است ولی در اینجا معلوم نیست ملاک تعیین میزان آن چیست. ثانیا منابع مالی این تکلیف از کجا باید تامین شود. قطعا این موضوع بیشتر مبتلا به صندوق‌های بازنشستگی است و باید منابع مالی آن مشخص شود. اینکه هزینه آن را در بخش دولتی و در بخش خصوصی چه کسی باید بپردازد معمایی دیگر است. به نظر می‌رسد این مقرره نیاز به ارائه لایحه استفساریه به مجلس دارد تا ابهامات آن برطرف شود. در غیر این صورت وجود آیین‌نامه اجرایی برای آن ضروری است تا در آن جزئیات بیشتری تبیین و تشریح شود. این آیین‌نامه باید توسط هیئت دولت مصوب شود و صرفا با صدور بخشنامه در سازمان تامین‌اجتماعی قابلیت اجرایی نخواهد داشت. در ضمن چنین مصوبه‌ای در برنامه پنجم توسعه نیامده است.

بند ۹ ماده ۱۰۲ برنامه ششم: کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر ۸ سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

چهار سال و چهار ماه سابقه بیمه دارم. یک سال بود که کارگاه حق‌بیمه من را ۲۰ روزه پرداخت می‌کرد. الان نزدیک به چهار ماه است که مجددا حق‌بیمه را ۳۰ روزه پرداخت می‌کند. می‌خواستم بدانم برای اینکه بیمه بیکاری کامل شامل حالم شود، چند ماه دیگر باید حق‌بیمه ۳۰ روزه پرداخت شود؟

شرط استفاده از مقرری بیمه بیکاری داشتن شش ماه سابقه قبلی است. مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به میزان سابقه بیمه‌شده و تاهل و تکفل و تجرد وی بستگی دارد، ولی برای احراز استحقاق دریافت مقرری و برقراری آن داشتن شش ماه سابقه قبلی کافی است. حداقل مدت پرداخت مقرری شش ماه و حداکثر آن ۵۰ ماه است. میزان مبلغ مقرری ماهانه بیمه بیکاری ارتباطی به مدت سابقه ندارد بلکه به دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه بستگی دارد. طبق قانون بیمه بیکاری حداقل مبلغ مقرری ۵۵ درصد حقوق زمان اشتغال بیمه‌شده است که از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر نخواهد بود و حداکثر آن نیز ۸۰ درصد حقوق است. بر این اساس به ازای هریک از افراد تحت تکفل ۱۰ درصد حداقل دستمزد سال به مقرری اضافه می‌شود.

اگر کارگری بیمه نخواهد و کتبا آن را به کارفرما اعلام کند، ولی بعد از پایان کار شکایت کند و خواستار احیای سوابقش شود، حرفش قبول می‌شود یا چون خودش بیمه نخواسته شکایتش رد می‌شود؟

بیمه کردن کارکنان اجباری است و با توافق، حتی اگر محضری هم باشد، این تکلیف از عهده کارفرما خارج نمی‌شود و فرد مذکور می‌تواند طبق ماده ۱۴۸ قانون کار هر زمان که اراده کند به هیئت‌های حل اختلاف در خصوص سوابق بیمه‌ای خود دادخواست تقدیم کند.

منبع» آتیه نو / محمد حسین قشقایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا