پنج نکته مهم برای شروع کسب‌و‌کار در ایران

[پنج نکته مهم برای شروع کسب‌و‌کار در ایران]

به دنبال توافق اتمی اخیر، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده امریکا شروع به ارزیابی مجدد استراتژی‌های حرفه‌ای زمینه‌های فعالیت خود در رابطه با ایران و با هدف حضور در ایران کرده‌اند.در این میان، آن طور که از شواهد برمی‌آید یک اجماع نظر روبه افزایش در بین مدیران ارشد این شرکت‌ها به وجود آمده، با این مضمون که: حضور در این بازار و کسب کوچک‌ترین سهم یا بهره و منفعت از آن، در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت تنها هنگامی جامه عمل به خود خواهد پوشید که برنامه‌های جدیدتری با هدف طراحی استراتژی‌های حرفه‌ای موثرتر جایگزین برنامه‌های جاری کنونی شود.در همین راستا و در اولویت‌بندی برنامه‌های آماده اجرای شرکت‌های اروپایی و غربی که به منظور حضور در بازار ایران برای خود تنظیم کرده‌اند باید چند توصیه مهم را به مدیران ارشد آنها خاطرنشان کرد که بی‌توجهی یا توجه به آنها می‌تواند به معنی حضور یا حضور نیافتن آنها در این کشور باشد.

تحریم‌ها را فراموش نکنید
این دسته از شرکت‌های بین‌المللی عمده که دارای منابع و دارایی‌های قابل توجهی بوده و محوریت مرکزی اداره و فعالیت آنها در ایالات متحده قرار دارد و در اندیشه تجارت و آغاز کسب‌وکار با ایران بوده و یا قصد ورود دوباره به این کشور را دارند در حقیقت باید بین زمینه‌های وسیع تخصصی موجود در این محیط جدید که قصد متمرکز کردن استراتژی‌های حرفه‌ای خود بر آن را دارند، (به‌نوعی) قرعه‌کشی کنند.
در این رابطه، بی‌تردید مشاوره‌های قانونی برای کسب اطلاعات مورد نیاز ضروری است، اما آگاهی از وضعیت حقوقی و محدوده‌های نظارتی (زیرنظارت قانون) به تنهایی کافی نخواهد بود.
همچنین شرایط آینده روابط اقتصادی و سیاسی ایران و ایالات متحده، در امریکا از طریق یک فرآیند طولانی و پیچیده تعیین خواهد شد که مسیر آن از میان چند معبر شامل دولت ایالات متحده، کنگره این کشور، تعداد زیادی از شرکت‌ها و موسسه‌های خصوصی سیاسی و همچنین سیاست‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در نوامبر سال آینده میلادی (۲۰۱۶) اتخاذ خواهد شد، می‌گذرد.
سیاست‌های اتخاذشده به منظور تحریم‌ها و مقررات وضع‌شده در اتحادیه اروپا و دیگر کشورها هم نیاز به توجه جدی و بررسی کامل خواهند داشت.

درک تفکر ایرانیان
ایران در آرزوی تبدیل شدن به قدرت نخست اقتصادی و فناوریکی در منطقه است. گرچه تحمیل تحریم‌ها به این کشور تاثیر منفی قابل‌توجهی در رسیدن ایران به هدف خود داشته، اما هدف‌گذاری ایرانیان همچنان به قوت خود باقی است.
اشاره به چند نکته هم ضروری است، ازجمله اینکه برخی شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران نظیر نرخ رشد تورم و نرخ رشد بیکاری با وجود تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور رو به بهبود و در حال کاهش است و هرچند اندازه و میزان رشد اقتصاد ایران در مقایسه با معیارهای کنونی برخی کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی تا حدودی پایین‌تر به نظر می‌رسند، با این وجود تنوع اقتصادی و فراوانی منابع طبیعی گوناگون در ایران، گویای آمادگی زیاد و مهیا شدن کامل این کشور برای شتاب‌گرفتن حرکت اقتصاد و رسیدن به رشدی قابل توجه در محیط پساتحریم است که در مجموع، کشور را برای هرچه نزدیک‌تر شدن به اهداف چشم‌انداز ترسیم‌شده خود یاری خواهد کرد. در همین راستا، یکی از اهداف مهمی که ایران برای پیشرفت اقتصادی خود ترسیم کرده، توسعه و گسترش حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است و در این مسیر و برای تحقق این هدف خود ۲ عنصر مهم را دنبال می‌کنند که شامل کسب تخصص و مهارت به علاوه انتقال فناوری‌های لازم از طریق مشارکت و همکاری با نهادها و موسسه‌های خارجی فعال در این حوزه می‌شود.
در این ارتباط براساس آخرین برآوردهای انجام‌شده، ایران برای دستیابی به اهداف خود در این حوزه نیاز به ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صنعتی در طول ۱۰ سال آینده دارد.

گام‌به‌گام حرکت کنید
هنگامی که توجیه اقتصادی برای آغاز کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی در ایران حاصل و تایید شد باید مناسب‌ترین استراتژی برای ورود به بازار این کشور را اتخاذ کرد و این استراتژی و برنامه راهبرد فعالیت‌ها می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم باشد.
در این رابطه با توجه به اینکه ایران به‌تازگی شروع به حرکت و خروج از انزوای بین‌المللی چندساله کرده است، انتخاب گزینه دوم (ورود غیرمستقیم) برای به حداقل رساندن مخاطرات احتمالی مورد پسندتر از گزینه نخست به نظر می‌رسد.

عملکرد اولیه و نشان‌دادن تعهد
در طول چند ماه اخیر، مدیران ایران و ایرانی شاهد ورود تاجران و فعالان اقتصادی بسیار زیادی بوده و هستند که یا به‌تنهایی و به‌صورت شخصی و یا در قالب عضوی از یک گروه و تیم اقتصادی به ایران سفر می‌کنند.
ایران مشتاق نتیجه‌گیری قطعی از مذاکرات اقتصادی و مشاهده سرمایه‌گذاری واقعی و حضور فیزیکی متقاضیان فعالیت در داخل محدوده جغرافیایی خود است. تجربه ثابت کرده است که آن گروه از افراد و نهادها و شرکت‌های خارجی که در طول دوره به نسبت پرخطر و بی‌ثبات وارد بازار ایران شده‌اند، از این مزیت مهم خود به‌عنوان نخستین علاقه‌مندان و حاضران در این بازار ـ آن هم در هنگامی که ریسک زیادی را تقبل کرده‌اند ـ بسیار بهره خواهند برد و خلاف این موضوع نیز به‌طور کامل صدق می‌کند.

مشاوره‌های درست بگیرید
در تدوین استراتژی‌های کاری مناسب و برنامه‌های تدوین‌شده برای پیاده‌سازی اهداف خود در ایران توصیه اکید می‌شود که از مشاوره‌های کاربردی ارائه‌شده از سوی مشاوران معتبر بومی و داخلی تا حد امکان بهره‌برداری شود چراکه این اقدام و بهره‌مندی از تجارت و اطلاعات مهم اقتصادی و تجاری کارشناسان داخل کشور ارزش‌آفرینی فراوانی به همراه خواهد داشت و باعث صرفه‌جویی‌های زیادی در هزینه‌های مختلف از طریق آگاهی از تجارب دیگران خواهد شد.

ترجمه: قاسم دهقان
منبع: www. gtglobaltrader. com

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا