دستمزد سال ۹۶ کارگران تعیین شد

حداقل دستمزد سال ۹۶ کارگران با افزایش ۱۴.۵ درصدی به رقم ۹۳۰ هزار تومان رسید اما برای سایر سطوح افزایش ۱۲ درصدی به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال مورد تصویب شورای عالی کار قرار گرفت.

به گزارش اخبار حسابداری ایران، سرانجام پس از نشست بیش از ۱۲ ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت که از ساعت ۱۷ عصر روز سه شنبه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد، حداقل دستمزد سال ۹۶ دقایقی قبل (بامداد چهارشنبه) برای حداقلی بگیران با افزایش ۱۴.۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ معادل ۹۳۰ هزار تومان تعیین شد.

به این ترتیب حداقل دستمزد روزانه از ۲۷۰۷۲۲ ریال در سال جاری به ۳۱۰۰۰۰ ریال برای سال ۹۶ افزایش یافت. با این تفاصیل حداقل عیدی سال ۹۶ مبلغ  یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و حداکثر عیدی برای سال ۹۶ نیز ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان محاسبه می شود.

با توجه به اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد سالانه باید بر اساس دو شاخص «نرخ تورم» و «معیشت» تعیین شود، با همین رویکرد، امسال برای نخستین بار پیش از ورود مستقیم به تعیین دستمزد، در جلسه نهم اسفند کارگروه تخصصی دستمزد، هر سه گروه کارفرمایی، دولتی و کارگری بر سر حداقل هزینه معیشت ماهیانه خانوار توافق کردند که در نهایت این هزینه با در نظر گرفتن میانگین تعداد ۳.۵ نفر برای خانوار،   ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شد که این رقم ۹۳۰ هزار تومان تومان با حداقل دستمزد تومانی ۹۶ فاصله دارد.

پس از بی نتیجه ماندن دو جلسه شورای عالی کار طی حدود ۱۰ روز گذشته، سومین جلسه این شورا از ساعت ۱۵ روز گذشته به طور غیر رسمی و از ساعت ۱۷ به طور رسمی به منظور تعیین تکلیف نهایی دستمزد آغاز شد که در نهایت با گذشت بیش از ۱۲ ساعت شرکای اجتماعی بر سر افزایش ۱۴.۵ درصدی حداقل دستمزد سال آینده به توافق رسیدند.

پس از ۱۲ ساعت چانه‌زنی شرکای اجتماعی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت بر سر افزایش دستمزد سال ۹۶ کارگری در شورای عالی کار، بالاخره حداقل دستمزد با افزایش ۱۴.۵ درصدی به رقم ۹۳۰ تومانی رسید.

طبق مصوبه شورای عالی کار، سایر سطوح مزدی از ابتدای سال ۹۶ به میزان ۱۲ درصد آخرین مزد(ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۹۵ به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال(شش هزار و هفتصد و شصت و هشت ریال) افزایش می‌یابد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ریال (سیصد و نه هزار و نهصد و هفتاد و هفت ریال)بند ۱ کمتر باشد.

همچنین دستمزد روزانه سال آینده ٣٠٩٩٧٧ریال تعیین شده است.

میزان حق مسکن ۹۶ مانند سال گذشته به مبلغ ۴۰۰ هزار ریال باقی ماند.

بن خواربار ثابت ماند

نرخ پایه سنوات در سال ۹۶ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار هستند و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوان آنان در همان کارگاه گذشته باشد. اعم از اینکه حق سنوات یا پاداش پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشد یا خیر روزانه ۱۷.۰۰۰ ریال (هفده هزار ریال) تعیین می گردد.

تبصره: نرخ پایه سنوات کارگران مشمول طرح های طبقه مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه ۲۰ به میزان ۲۲۶۰۰ ریال همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

به کارگران فصلی به نسبت به مدت کارکردشان در سال۹۵ٰ میزان مقرر در این بند یا تبصره (۱ ) آن حسب مورد اقدام خواهد شد.

مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ماهیانه ۱۱۰ هزار تومان از سوی کارفرمایان پرداخت می شود.

در این نشست مهم علی ربیعی، وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، معاونان وزرای اقتصاد و صنعت حضور به همراه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۵ مبلغ ۸۱۲ هزار و ۱۶۴ تومان تعیین شده بود.

مصوبه افزایش ۱۴/۵ درصدی دستمزد سال ۱۳۹۶ طی روزهای آینده برای اجرا به ادارات کل کار و واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ خواهد شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا