طرح کارورزی و بیمه بیکاری

مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستم. می‌خواهم در طرح کارورزی ثبت‌نام کنم. در صورت ثبت‌نام در این طرح، آیا بیمه بیکاری‌ام قطع می‌شود؟

طرح کارورزی موضوع جدیدی است و هنوز ابعاد آن از جهات مختلف مشخص نیست. البته با ثبت‌نام در سامانه مربوطه، مقرری بیمه بیکاری قطع نمی‌شود، ولی در صورت اشتغال از طریق آن، با توجه به اینکه در این طرح حق‌بیمه افراد نیز پرداخت می‌شود، پرداخت مقرری بیمه بیکاری منتفی است. با این حال، از آنجا که طبق مقررات بیمه بیکاری اگر شخص مقرری‌بگیر با اشتغال مجدد، کمتر از حداقل‌های حقوق کار درآمد داشته باشد، سازمان موظف است مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند، بنابراین چون این افراد یک‌سوم حقوق کار دریافت می‌کنند، باید مابه‌التفاوت آن از طرف سازمان پرداخت و خلأ حقوقی پر شود.

البته این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد و لازم است دستورالعمل مشخصی در مورد آن صادر شود.

متقاضیانی که فاقد حداقل ۳۶۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه نزد صندوق تامین‌اجتماعی هستند، می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه خود را بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب انتخاب کنند و در صورتی که دارای ۳۶۰ روز و یا بیشتر سابقه پرداخت حق‌بیمه باشند، متوسط ۳۶۰ روز آخر اشتغال آنان به‌عنوان دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه قرار می‌گیرد. این عبارت به چه معناست؟ بیشتر توضیح دهید.

کسانی که متقاضی استفاده از بیمه‌های خویش‌فرما (بیمه اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد) هستند، لازم است حقوق مبنای پرداخت حق‌بیمه خود را به شعبه مربوطه اعلام کنند. این حقوق نباید از حداقل حقوق قانون کار کمتر و از سقف حقوق مبنای کسر حق‌بیمه بیشتر باشد. در سال ۹۶ حداقل حقوق ماهانه ۹۳۰ هزار تومان است و حداکثر آن ۷ برابر مبلغ مذکور است. کسانی که سابقه قبلی به میزان یک سال را ندارند باید مبلغ حقوق مبنای پرداخت حق‌بیمه را بین حداقل و حداکثر به شعبه پیشنهاد کنند و در صورت تایید مبلغ حق‌بیمه ماهانه را به سازمان بپردازند. ولی کسانی که سابقه قبلی به میزان ذکرشده را دارند مبنای پرداخت حق‌بیمه از میانگین حقوق یک سال آخر پرداخت حق‌بیمه محاسبه و تعیین می‌شود که نباید از حداقل حقوق کمتر و از سقف آن نیز بیشتر باشد. بنابراین برای کسانی که سابقه قبلی دارند حقوق مبنای پرداخت حق‌بیمه از این طریق تعیین می‌شود و متقاضی نمی‌تواند حقوق و مبنای کسر حق‌بیمه را خود انتخاب کند.

حقوق مبنای کسر حق‌بیمه در بیمه مشاغل آزاد را می‌توان افزایش داد؟ یا همیشه ثابت است و توسط سازمان تامین‌اجتماعی برای هر شغل هرساله اعلام می‌شود؟

حقوق مبنای پرداخت حق‌بیمه در بیمه حرف و مشاغل آزاد مبلغ مقطوعی نیست، بلکه به انتخاب متقاضی واگذار شده که در ابتدای درخواست بیمه آزاد تعیین می‌شود و این رقم بین حداقل و حداکثر دستمزد خواهد بود. با این حال هردو سال یک‌بار متقاضی می‌تواند به میزان ۱۰ درصد به حقوق مبنای کسر حق‌بیمه خود اضافه کند.

برای یک مجتمع آپارتمانی یک نفر را به‌عنوان سرایدار آوردیم و کلیه حقوق را به وی پرداخت کردیم ولی وی برای بیمه به اداره کار مراجعه و شکایت کرده است، در صورتی که قرار نبود این شخص بیمه شود و خودش هم قبول کرده بود. سوال این است که آیا این فرد مشمول بیمه می‌شود یا خیر؟ اگر مشمول است حق‌بیمه او چقدر می‌شود؟ آیا مشمول جریمه هم می‌شویم؟

کلیه کسانی که در قبال دریافت مزد و حقوق (به هر شکل) و به درخواست یک شخص دیگر (کارفرما، چه شخص حقوقی و چه شخص حقیقی) مشغول به کار می‌شوند مشمول قانون کارند و طبق ماده ۱۴۸ قانون مذکور کارفرمایان موظف‌اند حق‌بیمه آنان را به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کنند. به دلیل اینکه بیمه کارکنان از قواعد آمره و اجباری است با توافق طرفین نیز زایل‌شدنی نیست و در هر حال باید حق‌بیمه آنها به سازمان پرداخت شود. در خصوص مورد توصیف‌شده، اگر اشتغال و کارکرد فرد مذکور برای اعضای هیئت‌های حل اختلاف محرز شود پرداخت حق‌بیمه آن نیز ضروری و منجر به صدور رأی خواهد شد. مبلغ حق‌بیمه نیز ۳۰ درصد حقوق ماهیانه است که در سال جاری از ۹۳۰ هزار تومان به‌عنوان حقوق پایه قانون کار کمتر نخواهد بود. علاوه بر این مبلغ، از بن به میزان ماهانه ۱۱۰ هزار تومان و از حق مسکن به میزان ۴۰ هزار تومان نیز باید حق‌بیمه به ماخذ ذکرشده به سازمان پرداخت شود. جریمه عدم ارسال لیست کارکنان به شعبه تامین‌اجتماعی ۱۰ درصد و جریمه ماهانه نپرداختن مبلغ حق‌بیمه در موعد مقرر ۲ درصد است.

پدرم در حال حاضر بیمه مشاغل آزاد است. چند سالی بیمه کارگری بوده ولی در سیستم ثبت نشده و مدارک آن به صورت دستی است. آیا می‌توان آن را به سوابق کاری او اضافه کرد؟

بله، در صورتی که مدارک پرداخت حق‌بیمه را در اختیار دارید ولی در سیستم ثبت نشده است، با ارائه مدارک مذکور به شعبه خواهان انضمام سوابق مفقودی شوید. شعبه موظف است به درخواست شما رسیدگی کند.

فردی که مشمول بیمه ازکارافتادگی شده است، آیا افزایش سوابق بیمه‌ای وی منجر به دریافت حقوق کامل می‌شود؟ در ازکارافتادگی میزان حقوق به درصد ازکارافتادگی بستگی دارد یا خیر؟

اگر بیمه‌شده‌ای ازکارافتادگی جزئی شده باشد و مستمری ازکارافتادگی جزئی دریافت کند، در صورتی که این ازکارافتادگی با تشدید بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی وی به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی سازمان تامین‌اجتماعی شود، مشمول مستمری کامل خواهد شد. در غیر این صورت باید سوابق بیمه خود را کامل کند تا شرایط بازنشستگی را احراز کند. اما بیمه‌شده‌ای که مشمول دریافت مستمری ازکارافتادگی کلی است مجاز به اشتغال مجدد نیست، تا بتواند سوابق خود را افزایش دهد.

بنابراین افزایش مستمری چنین شخصی فقط با افزایش‌های قانونی سالانه امکان‌پذیر خواهد بود. طبیعی است کسی که دارای بیش از ۶۶ درصد ازکارافتادگی است ازکارافتاده کلی محسوب می‌شود و چنانچه مشغول به کار شود حقوق مستمری‌اش قطع می‌شود. در ازکارافتادگی کلی میزان و درصد ازکارافتادگی که باید بالای ۶۶ درصد باشد، در میزان مستمری تاثیری ندارد. ولی در ازکارافتادگی جزئی و نقص عضو میزان مستمری و غرامت پرداختی به درصد ازکارافتادگی بستگی دارد.

نویسنده : محمد حسین قشقایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا