برای خدمت سربازی حق‌بیمه پرداخت کنیم یا نه؟ (پرسش و پاسخ)

سوابق دوران سربازی را چگونه می‌توان خرید؟ حق‌بیمه دوره مذکور چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ بعضی‌ها برای این مدت پولی پرداخت نکرده‌اند، ولی سازمان از بعضی‌ها مبلغی می‌گیرد؟ چرا در این موضوع دوگانگی و تبعیض وجود دارد؟ لطفا توضیح دهید؟

دوران خدمت سربازی کلیه بیمه‌شدگان جزو سوابق  بیمه‌ای آنان محسوب  می‌شود، مشروط بر اینکه:

۱- رابطه بیمه‌ای فرد با سازمان برقرار باشد. ۲- حق‌بیمه دوران مذکور پرداخت شده باشد. ۳-  بیمه‌شده قبل از تاریخ تقاضا حداقل دو سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد. ۴- درخواست توسط متقاضی ارائه شده باشد.

وضعیت سربازی افراد طبق قوانین و مقررات در حال اجرا به دو شکل زیر است:

کسانی که مدت سربازی آنها قبل از تاریخ ۳۰/۱/۱۳۸۳ بوده است، چنانچه قبل از اعزام به خدمت سربازی در کارگاه‌های مشمول قانون کار سابقه داشته و حق‌بیمه آن را به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کرده باشند، طبق ماده ۹۵ قانون تامین‌اجتماعی که «مدت خدمت وظیفه مشمولین قانون تامین‌اجتماعی پس از پایان خدمت و اشتغال مجدد در موسسات مشمول قانون مذکور را جزو سابقه پرداخت حق‌بیمه آنها منظور کرده است» مدت خدمت نظام‌وظیفه آنها جزو سابقه‌شان محسوب می‌شود و از این بابت مبلغی از آنها دریافت نمی‌شود.

۲- کسانی که خدمت سربازی آنها پس از تاریخ ۳۰/۱/۱۳۸۳ بوده است، طبق قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن، دوران خدمتشان به‌عنوان سابقه در صندوق‌های بازنشستگی ازجمله سازمان تامین‌اجتماعی منظور می‌شود ولی حق‌بیمه مدت مذکور را باید پرداخت کنند. این مبلغ ۳۰ درصد میانگین دستمزد دو سال پرداخت حق‌بیمه قبل از درخواست است که ۷ درصد آن را بیمه‌شده و ۲۳ درصد آن را دولت پرداخت می‌کند.

فرمول و نحوه محاسبه حق‌بیمه خدمت سربازی عبارت است از:

مبلغ حق‌بیمه =۳۰/۷ × مدت خدمت × میانگین دستمزد و مزایای مشمول ۲۴ ماه کسر حق‌بیمه قبل از درخواست

به بیمه‌شدگان توصیه می‌شود زمانی که دو سال سابقه لازم برای درخواست محاسبه دوران سربازی کامل شد، نسبت به ارائه درخواست خود به سازمان تامین‌اجتماعی اقدام کنند، زیرا با توجه به نحوه محاسبه حق‌بیمه، که با توجه به دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه دو سال قبل از درخواست محاسبه می‌شود، حق‌بیمه پرداختی آنها کمتر خواهد بود. قطعا با افزایش سابقه کاری افراد و افزایش حقوق آنها مبنای محاسبه حق‌بیمه دوره سربازی نیز افزایش می‌یابد و باید مبلغ بیشتری را به صندوق تامین‌اجتماعی پرداخت کنند.
می‌خواهم خود را بیمه اختیاری کنم ولی هیچ‌گونه سابقه‌ای ندارم. با توجه به اینکه برای بیمه اختیاری نیاز به ۳۰ روز سابقه قبلی است، آیا خدمت سربازی‌ام می‌تواند سابقه لازم برای این منظور باشد؟

بله، اگرچه برای احتساب مدت سربازی به‌عنوان سابقه طی کردن مراحلی لازم است که در سوال قبلی به آن اشاره شد، ولی به منظور کمک به افرادی که می‌خواهند خود را بیمه اختیاری کنند انجام خدمت سربازی کفایت می‌کند و شعب سازمان در این خصوص زیاد سخت‌گیری نمی‌کنند.
آیا امکان تقسیط حق‌بیمه خرید دوره سربازی وجود دارد؟ حداکثر تا چند ماه می‌توان آن را تقسیط کرد؟

بله، امکان تقسیط حق‌بیمه سربازی تا حداکثر ۱۲ ماه وجود دارد.
بازنشسته ‌سازمان ‌تامین‌اجتماعی هستم. آیا می‌توانم فیش یا گواهی کسر از حقوق را بابت وامی که از بانک می‌گیرم از سازمان دریافت کنم؟

اگر خود شخص بازنشسته بخواهد از جایی وام دریافت کند، سازمان از بابت مستمری دریافتی وی گواهی کسر از حقوق را صادر خواهد کرد، ولی اگر بخواهد حقوق و مستمری خود را ضمانت دریافت وام افراد غیر قرار دهد سازمان گواهی کسر از حقوق را نخواهد داد، مگر اینکه دریافت‌کننده وام از اقوام درجه‌یک بازنشسته باشد.
اخیرا با مجوز اداره ارشاد دفتر کانون تبلیغاتی تاسیس کرده‌ام و در نظر دارم کارکنان زیرمجموعه خود را بیمه کنم. شرایط بیمه کردن آنها چگونه است؟ لطفا راهنمایی‌ام کنید.

ابتدا لازم است با ارائه مدارک لازم شامل پروانه تاسیس، بهره‌برداری و اسناد مالکیت و اجاره دفتر و… به شعبه تامین‌اجتماعی محل مراجعه و کد کارگاه را دریافت کنید و مجوزهای لازم را برای پرداخت حق‌بیمه کارکنان به صورت الکترونیک دریافت کنید. در سامانه و سایت مربوطه نحوه تکمیل لیست و چگونگی پرداخت حق‌بیمه توضیح داده شده است. میزان حق‌بیمه کارکنان ۳۰ درصد حقوق و مزایای مستمر پرداختی است که ۲۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد آن سهم کارگر است. دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه هر ماه نباید از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر باشد که این رقم در سال جاری ۹۳۰ هزار تومان است. علاوه بر حقوق مذکور، کارفرما موظف به پرداخت حق‌مسکن به میزان ۴۰ هزار تومان و بن به میزان ۱۱۰ هزار تومان به کارگر است که از این دو مبلغ نیز حق‌بیمه باید کسر و به سازمان پرداخت شود. مهلت پرداخت حق‌بیمه هرماه تا آخرین روز ماه بعد است و تاخیر در این زمینه مشمول جریمه خواهد بود. کارفرما موظف است تغییرات ماهیانه نیروی کار در کارگاه را به سازمان گزارش کند. تبعات و پیامدهای عدم اطلاع به‌موقع در این خصوص متوجه کارفرما خواهد بود. این تغییرات شامل ترک کار کارگر، آغاز به کار کارگر جدید، انواع مرخصی‌ها (شامل استعلاجی، زایمان، بدون حقوق و…)، حوادث ناشی از کار و غیره خواهد بود.

منبع» آتیه نو / محمد حسین قشقایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. من ۱۹ماه خدمت کردم از سال ۱.۲.۸۶ تا سال ۱.۹.۸۷واز سال۸۸ تا الان بیمه تامین اجتماعی هستم میخواستم بدونم الان پولی که باید از بابت بیمه سربازی بپردازم تا سابقه حساب شود چقدراست

دکمه بازگشت به بالا