چگونه سوابق ناقص بیمه‌ای را می‌توان جبران کرد؟

آیا قانون محاسبه مستمری بازنشستگی بر مبنای ۵ سال آخر خدمت هنوز در حال اجراست یا خیر؟ من شنیده‌ام این موضوع در برنامه ششم توسعه نیامده ولی سازمان تامین‌اجتماعی هنوز آن را اجرا می‌کند. من درخواست بازنشستگی دادم ولی می‌خواهند حقوقم را ۵ ساله حساب کنند. وقتی اعتراض کردم گفتند هنوز چیزی به آنها ابلاغ نشده است؟

در ماده ۸۲ قانون برنامه ششم توسعه آمده است: «برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین‌اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاه‌ها، نهادها و بانک‌ها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی باشد.» بنابراین با وجود این مقرره محاسبه مستمری بر اساس میانگین دستمزد ۵ سال آخر خدمت فاقد وجاهت قانونی است. هنوز بخشنامه مربوط به آن صادر نشده، ولی در هر حال این مصوبه از ابتدای سال جاری قابل‌اجراست.
پدرم سال ۶۸ خود را بیمه مشاغل آزاد کرد با نرخ ۱۸ درصد. بعد از یک سال نتوانست حق‌بیمه‌اش را پرداخت کند. دوباره از سال ۹۵ شروع کرده به پرداخت حق‌بیمه. می‌خواستم بدانم آیا سال‌هایی که حق‌بیمه آن انقطاع داشته می‌تواند الان پرداخت کند تا به سابقه بیمه‌اش اضافه شود؟

خیر، امکان پرداخت حق‌بیمه سال‌های قبل وجود ندارد.

پسری ۲۲ساله هستم. امسال اعتبار بیمه دفترچه درمانم تمام شد. آیا احتمال دارد حق فرزند از مستمری پدرم کسر شود؟

اعتبار دفترچه درمان برای فرزندان ذکور تا ۲۲سالگی است. مگر اینکه اشتغال به تحصیل داشته باشند یا طبق نظر کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی باشند.
برای ادامه تحصیل مجبور شدم سال مرخصی تحصیلی بدون حقوق بگیرم. در این مدت بیمه پرداخت نکردم. در مورد پرداخت حق‌بیمه این دوره می‌توان کاری کرد؟

خیر، کاری نمی‌توان کرد. سابقه با اشتغال و پرداخت حق‌بیمه در موعد مقرر قانونی ایجاد می‌شود.
در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ بیمه‌ام بیست‌وهشت روز رد شده است. برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کردم. به جای ۳۶۵ روز ۳۶۳ روز حق‌بیمه برایم رد شده است. آیا راهکار قانونی برای جبران کسری این دو روز وجود دارد؟ 

داشتن یک سال سابقه در آخرین کارگاه برای کسانی است که قرارداد آنها موقت است و پایان قرارداد کارفرما حاضر به تمدید قرارداد نیست، وگرنه برای کسانی که قرارداد دائم دارند یا با وجود قرارداد موقت در حین قرارداد بیکار می‌شوند همان شش ماه سابقه کافی است. در هر حال اگر کارفرما حق‌بیمه دو روز را واریز نکرده باید با شکایت در هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار دو روز مذکور را احیا کنید و در زمره سوابق خود درآورید.
آیا می‌توانم با ۶۰ سال سن و ۲۳ سال سابقه بازنشسته شوم؟ در حال حاضر بیمه مشاغل آزاد هستم. اگر همین الان بازنشسته شوم حقوقم ماهیانه چقدر خواهد بود؟

شرایط بازنشستگی برای بیمه‌های اجباری و مشاغل آزاد یکسان است. شما می‌توانید با ۶۰ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه بازنشسته شوید. مستمری بر اساس سنوات پرداخت حق‌بیمه محاسبه می‌شود که از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر نخواهد بود. علاوه بر این مستمری بستگی به حقوق مبنای کسر حق‌بیمه دو سال آخر اشتغال نیز دارد. در هر حال مستمری شما از ۹۳۰ هزار تومان به‌عنوان حقوق پایه کمتر نخواهد بود که به همراه دیگر مزایا به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید.
از سال ۸۴ تحت تکفل پدرم هستم که بیمه ایشان مربوط به بنیاد جانبازان است. به‌تازگی خودم درخواست بیمه خویش‌فرما از سازمان تامین‌اجتماعی کردم. آیا بیمه تکفل پدر برای من سابقه‌ای محسوب می‌شود؟ در صورت بیمه شدن، بیمه قبلی باطل می‌شود؟

برای متکفلین سابقه بیمه منظور نمی‌شود. فقط به این افراد خدماتی از قبیل خدمات درمانی ارائه می‌شود که با اشتغال و بیمه شدن نیز موضوع بیمه کفالت آنها منتفی است.
آیا می‌توانم بیمه بیکاری و بازنشستگی را به هم متصل کنم. در صورتی که این امر امکان داشته باشد چقدر بیمه بیکاری و بازنشستگی می‌گیرم؟

چنین چیزی زمانی رخ می‌دهد که مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در زمان شروع دریافت مقرری بیش از ۵۵ سال سن داشته باشد. در این صورت فرد مذکور تا زمانی که شرایط بازنشستگی را احراز کند می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار شود. میزان مستمری بازنشستگی به سنوات پرداخت حق‌بیمه و حق‌بیمه پرداختی در دو سال قبل از بازنشستگی بستگی دارد.
دریافت بیمه بیکاری سابقه حساب می‌شود یا خیر؟

بله، دوره دریافت مقرری بیمه بیکاری برای بیمه‌شده سابقه منظور می‌شود.
ده سال بیمه تامین‌اجتماعی بودم و ۸ سال است بیمه خدمات درمانی هستم. اکنون شنیدم که برای انتقال سابقه مبلغ زیادی باید بپردازم. این‌گونه است؟ راهی هست که مبلغ کمتری پرداخت کنم؟

در صورت انتقال سابقه مابه‌التفاوت آن به‌روز محاسبه و وصول می‌شود. یعنی حقوق فعلی مبنای کسر حق‌بیمه، ملاک محاسبه مابه‌التفاوت خواهد بود و سابقه زمانی تایید و منظور می‌شود تا مابه‌التفاوت حق‌بیمه پرداخت شده باشد.
 پدرم ۱۶ سال در مغازه‌ای کار می‌کرد که صاحب کار او را بیمه نکرد. در حال حاضر دارای ۵۰ سال سن است و چون مغازه دعوایی بوده و در حال حاضر مالکان دیگری مغازه را در اختیار گرفته و آن را پلمپ کرده‌اند، پدرم بیکار شده است. به اداره کار شکایت کرده‌ایم. آیا بیمه او قابل‌اثبات است؟ با توجه به اینکه ۱۸ سال از قبل سابقه دارد، می‌تواند خود را بازنشسته کند؟

اول باید اشتغال ایشان در کارگاه مذکور توسط هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار اثبات شود. مدارک لازم در این خصوص شامل قرارداد کار، گواهی اشتغال، فیش حقوق و برگه حضوروغیاب یا هر سند و مدرکی است که بر پرداخت حقوق تایید دارد. درنهایت چنانچه مدرکی نیز برای ارائه وجود نداشته باشد، بازرسی از محل می‌تواند موضوع اشتغال را اثبات کند. صاحب جدید کارگاه در مورد حق‌وحقوق کارگران جانشین کارفرمای قبلی است و در صورتی که کارفرمای قبلی به تعهدات خود عمل نکرده باشد کارفرمای جدید موظف به اجرای آن است. بازنشستگی تا تایید سابقه شخص در سازمان تامین‌اجتماعی منتفی است. ضمنا برای بازنشستگی کسی که ۵۰ سال سن دارد ۳۰ سال سابقه لازم است.

نویسنده : محمد حسین قشقایی – کارشناس تامین اجتماعی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام وقتتون بخیر
    خواش میکنم جواب بدهید
    من جانباز ۲۰ درصد بیمه تامین اجتماعی کارگر ساختمانی هستم ۵۲ سال دارم مدت ۱۰سال سابقه پرداخت بیمه دارم چطوری میتوانم بازنشست بشوم میگن برای جانبازان سنوات ارفاقی میدهند وارد قانون نیستم خواهش می کنم راهنمایی کنید خیلی شرایطمون سخته
    ممنونم از همه شما
    ا

دکمه بازگشت به بالا